Po špatném hodnocení kroťte emoce


Před několika roky dala Pamela Gingoldová jednomu svému zaměstnanci v bance špatný pracovní posudek. Pracovník se na ni rozčílil a nazval její hodnocení "absurdní", vzpomíná tato manažerka.
Byl to od něho chybný krok. Gingoldová uvažovala už nějaký čas o tom, že jej propustí a jeho reakce na posudek jen toto rozhodnutí "zpečetila". Odešel nicméně za několik týdnů sám, když pochopil, o co jde.
Pamela Gingoldová později také z banky odešla, ale proto, aby založila vlastní podnik CareerStart, poskytující kariérní poradenství.

Dva dny na rozmyšlenou

Když dostanete špatné pracovní hodnocení, je normální, že k němu zaujímáte defenzívní postoj a jste rozhořčen. Ale kariérní koučové doporučují, aby zaměstnanci v podobných případech krotili své emoce. Namísto toho radí, aby si pracovník vzal den dva na rozmyšlenou a pak se znovu setkal se svým šéfem, prodiskutoval s ním posudek do všech detailů a přišel s plánem na to, jak chce svou práci zlepšit. Někdy je docela možné takhle situaci vyřešit a zajistit si v další práci úspěchy. Jindy zase špatné hodnocení naznačuje, že je na čase poohlédnout se po jiném zaměstnání.
Meg Montfordová, kariérní kouč z Kansas City, navrhuje položit si otázku: "Dá se to zvládnout, nebo je čas odejít?" V rozhodování pomáhá to, že si zaměstnanec analyzuje důvody špatného posudku. Může to být proto, že pracuje špatně a po posudku si to uvědomí.
Ale někdy přichází špatné hodnocení zcela překvapivě. K takovému šoku často dochází tehdy, když nastoupí nový šéf, uvádí Montfordová. Nový boss může mít rozdílná měřítka či standardy, nebo prostě zaměstnancům nic neřekne o svých nových očekáváních a nárocích. To je možné relativně snadno napravit zlepšenou komunikací.
V některých situacích sice nový šéf komunikuje zcela jasně, ale zaměstnanci se drží zažitého způsobu práce. To se často stává veteránům, kteří se domnívají, že všechno znají lépe než nový šéf. V těchto případech se podřízený musí rozhodnout, zda je schopen dostát novým požadavkům a úkolům. Pokud nikoli, měl by uvažovat o změně zaměstnání. Ať už je důvod špatného pracovního hodnocení jakýkoliv, koučové doporučují pracovníkům, aby ve všech případech zachovali klid. Prostě klidně poslouchejte a dělejte si poznámky. Rozhodně nedávejte najevo žádné prchlivé emoce. Pak si vezměte jeden nebo dva dny na to, abyste zvládl své emoce, ať už je to zlost, stud či pocit viny. Sjednejte si další setkání se šéfem a hodnocení s ním proberte. Trvejte ovšem důsledně na tom, aby boss doložil své tvrzení o vaší špatné výkonnosti na konkrétních příkladech. Tato specifikace vám umožní pochopit, co jste udělal špatně a šéfovi to stíží uchylovat se k nespravedlivým tvrzením. Pak přijďte s plánem na zlepšení své práce a domluvte si s ním pravidelné schůzky, na nichž zhodnotí vaše pokroky.

Řešení je i změna povolání

Trudi Schutzová, manažerka v PR agentuře, požádala šéfa o povýšení. On to však odmítl s tím, že sice odvádí dobrou práci, ale zavaluje ho spoustou zbytečných informací. Měla by se naučit do hlášení dávat jen relevantní věci. Pak však přišel nový šéf a ona se ho zeptala, na co se při komunikaci s ním má zaměřit. Sjednala si, že se sejdou každé tři měsíce a prodiskutují její pokroky. Během roku byla povýšena. "Bylo to obtížné, ale přineslo mi to obrovské zkušenosti," říká Schutzová.
V některých případech by vás špatné pracovní hodnocení mělo přimět k hledání nového zaměstnání. Pamela Gingoldová vzpomíná na finanční analytičku, kterou jako šéfka špatně hodnotila. Řekla jí, že pro analýzy nemá vlohy, a měla by proto usilovat o uplatnění v jiném povolání. Pracovnice si našla práci v oddělení lidských zdrojů, kde projevila velkou kompetentnost. Místo aby se na svou bývalou šéfku zlobila, "přijala konstruktivní kritiku a zachovala se podle toho", říká Pamela Gingoldová.