Mobilní telekomunikaci ovlivní především propojení IT a multimédií, říká v rozhovoru pro dnešní Handelsblatt někdejší šéf společnosti Nokia Jorma Ollila - muž, který je nejznámějším manažerem Finska.

HB: Když jste převzal vedení firmy Nokia, vyráběla kromě telefonů i papír a kabely. Přišlo vám těžké, všeho se vzdát a vsadit na mobilní komunikace? Měl jste ještě klidný spánek?
Když hoří dům, tak se moc dobře nespí. Chcete požár uhasit a zajistit, aby každý, kdo je přítomen, nějakým způsobem přispěl k vyřešení problému. My jsme po roce a půl věděli, jaká rozhodnutí by mohla být ta správná, a zhruba po dvou letech se mi zase spalo lépe.

HB: Co vás ujišťovalo v tom, že jste zvolil správně?
Byl to samozřejmě obtížný proces. Ale bylo jasné, že takhle nemůžeme pracovat dále. Nokia nebyla žádný finský General Electric, ale uskupení potenciálně slabých odvětví - pokud by se nic nezměnilo. Navíc tehdy začala globalizace, v roce 1992 byl otevřen evropský vnitřní trh, a konkurenti začali útočit. Začít na něco se soustředit proto byla velmi racionální úvaha.

HB: Byla to vize, anebo čistě štěstí, předpovědět velký úspěch mobilů?
Trochu štěstí potřebujete vždy. Mobilní komunikace se chytly více, než většina lidí předpokládala. Poradci sice vždy říkali, že je dobré do této oblasti investovat, ale nikdo nepočítal s tak velkým růstem.

HB: Co bylo pro vás jako šéfa společnosti Nokia nejtěžší?
Krátká životnost branže. Životní cyklus našich produktů je tak krátký, že když dva roky propásnete vývoj, je těžké opět se uchytit. Když naopak máte velký úspěch, je tu riziko, že se sebou budete spokojení. Tento dobrý pocit, který si podmaní váš rozum a tělo, je velmi nebezpečný. Výzva proto spočívá v tom, firmě v dobrých i špatných časech neustále dodávat energii a tvořit inovace.

HB: Tento úkol minulý týden převzal váš nástupce Olli-Pekka Kallasvuo. Branži nyní čeká proměna. Jaký bude další vývoj?
Prostředí hodně ovlivní internet a konvergence, tedy spojování IT a multimédií. Do mobilního světa chtějí proniknout i společnosti jako Google a Yahoo. Jinak si ale nemyslím, že by mělo dojít k mnoha dalším překvapením. Konkurenti jsou všichni známí, a já nepočítám s tím, že by se krátkodobě objevil někdo zcela nový.

HB: Nedojde kvůli propojení služeb také ke vzniku zcela nových obchodních oblastí?
Konvergence je obsáhlé téma a povede k mnoha novým aplikacím, jako je hudba, email či hry v telefonech. To víme. Ale ještě nevíme, jak tento obchodní model bude později vypadat. Každopádně se jedná o segmenty, jimž se Nokia a můj nástupce budou obzvláště věnovat.

HB: Kdy počítáte s průlomem této kombinace všech technologií?
Během příštích dvou let. Již v nastávajících dvanácti měsících bude na toto téma k vidění mnoho zajímavých produktů od Nokie i konkurence.

HB: Bude mezi nimi i mobil "všeuměl", který sjednotí všechny techniky?
Ne, k tomu asi nedojde. S něčím takovým, jako je švýcarský nůž, v naší branži nepočítám. Takový telefon by se těžko ovládal, měl by příliš mnoho tlačítek. K vidění naopak budou přístroje s nejrůznějšími kombinacemi technik: hudební mobily, mobily s emailem a tak dále. V něco, jako je mobil s třemi či čtyřmi velkými funkcemi, nevěřím.

HB: S hudebními mobily útočíte mimo jiné i na výrobce iPodů, americký koncern Apple. Počítáte s tím, že by mohl kontrovat s hudebním mobil i on?
U Apple by mě to nepřekvapilo. Ale nezapomeňte: doposud nebyla tato společnost v oblasti mobilních telefonů, která vyžaduje mnoho know-how, aktivní.

HB: Neexistuje jenom Apple. S mobilní emailovou schránkou pytlačíte i ve vodách počítačových firem, jakou je Dell. Musí Nokia jako čistě specializovaná firma do budoucna svůj záběr rozšířit?
Kvůli konvergenci se musíme trochu rozšířit i my. Nemůžeme se už soustřeďovat čistě na mobilní komunikace. Nemá ale smysl utíkat příliš daleko. Máme naše klíčové oblasti, v nichž pracujeme. A nemyslím si, že to konkurence vidí jinak.

HB: Jak vás osobně změnil úspěch?
To musí posoudit jiní. Já z veřejného uznání sebeuspokojení nečerpám. Pro mne je důležité, abych něčím pohnul. Mám radost z toho, když se něco povede, jako například můj tenisový zápas dnes ráno. Mám radost z dobrého kvartálu, dobrého měsíce nebo dobrého výrobku. To je dnes stejné jako před patnácti lety. Proto chci ještě jednou dělat něco nového. Moje šedá kůra mozková potřebuje novou potravu.