Snížit mzdové náklady, to je nyní hlavní úkol automobilky VW. Tento týden začala jednání vedení firmy s odbory.
V exkluzívním rozhovoru pro deník Handelsblatt nutnost ušetřit zdůrazňuje i člen představenstva Wolfgang Bernhard. "Jak máme dále přežít, když na nás konkurenti z východní Evropy útočí s hodinovou mzdou ve výši deset eur?" říká manažer, který je za značku aut Volkswagen zodpovědný.
"Sázíme na pochopení zaměstnanců, protože jinak by mohlo dojít i k vypovězení současné kolektivní smlouvy," dodává v rozhovoru jeho kolega, personální šéf Horst Neumann.

HB: Když se podíváme na poslední nárůst odbytu - jak chcete zaměstnancům vysvětlit vážnost situace?
Bernhard: Vozy značky Volkswagen zákazníci přijímají dobře, to je pravda. Ale tento úspěch se neodráží v naší firemní pokladně. Důvodem jsou stále ještě vysoké výrobní náklady našich produktů. Čísla za rok 2005 ukazují, že tradiční továrny VW v západním Německu dosáhly ztráty ve výši sta miliónů eur a že slabého zisku bylo možné dosáhnout jen díky pomoci továren ostatních.
Pokud mají tyto továrny dlouhodobě existovat dále, pak se to musí změnit. To zaměstnanci vědí, i když je to samozřejmě nijak netěší.
Neumann: Tuto analýzu už jsme předložili zástupcům zaměstnanců. Dosud mnozí vycházeli z toho, že současná kolektivní smlouva, která běží do roku 2011, může být beze změn realizována. Situace se ale zostřila. Vzhledem k nárůstu kapacit konkurence v Evropě a cenového boje nemáme pět let čas. To ale odbory nechtějí akceptovat.
Bernhard: Když, tak k chybám vždy dochází na stranách obou. Svalovat vinu jeden na druhého nám nic nepomůže. Naše továrny tím konkurenceschopnější nebudou. Musíme jednat, abychom uzpůsobili svou budoucnost. Už rok pod velkým tlakem a s úspěchem pracujeme na snižování nákladů na materiál, snížení všeobecných nákladů a pracujeme na procesech. Kritika, že nyní musí v první řadě chyby vykompenzovat personál, tudíž není oprávněná. Poté, co už jsme se snažili změnit vše ostatní, nyní musíme diskutovat i o nákladech jednotlivých továren, i když je to nepříjemné.
V tradičních výrobách VW se mzdové náklady na hodinu pohybují ve výši 55 eur, u německé konkurence je to až 40 eur, ve střední a východní Evropě naopak pět až deset eur. Jak s něčím takovým máme přežít, když i náklady výrobců luxusních aut, jako je Bentley, činí 25 eur?

HB: Optimalizace procesů tedy nestačí?
Bernhard: Z dlouhodobého hlediska je zcela beznadějné s takovými náklady existovat dále. Představenstvo má tu povinnost, vyložit všechny karty čestně na stůl a všem zúčastněným říci, jak si stojíme.

HB: Musí se zaměstnanci VW připravit na krácení mezd?
Neumann: Jednotliví pracovníci o peníze přijít nemají. Sázíme na delší pracovní dobu bez navýšení mzdy. Zaměstnanci u jiných německých automobilek pod čarou vydělávají stejně. Ale pracují 35 hodin týdně, zatímco jejich kolegové u VW pouze 28,8 hodiny, respektive 30 hodin týdně.

HB: Jaký smysl má prodloužení pracovní doby, když už nyní existují továrny, které nejsou plně vytížené?
Bernhard: Zjištění, že již dnes je málo práce, je správné. Ale když se poslední nárůst odbytu potvrdí, pak by mohlo dojít k větší potřebě. Potřebujeme perspektivu, že se dostaneme pryč ze slepé uličky 55 eur za hodinu. Když dnes přijdete do továrny v pátek, pak se to podobá vymřelému městu. Stojí tam věci v miliardové hodnotě, které tři dny v týdnu nikdo nevyužívá. Taková kapitálově náročná zařízení musí v zásadě běžet ve dne i v noci.

HB: Odkdy by měli zaměstnanci pracovat déle?
Neumann: Zavedení 35hodinového pracovního týdne neplánujeme k žádnému určitému datu. Model by měl být zaveden v oblastech, kde bude dostatek práce.
Bernhard: Stojíme před celou řadou rozhodnutí, která budou mít dopad ještě daleko v budoucnosti. A zde je důležité dosáhnout jistoty v plánování, a to i co se týče pracovních nákladů. Potřebujeme dnes spolehlivé dohody o tom, jak budeme pracovat za dva roky. Na tomto základě pak běží kalkulace a rozhodnutí, jaké výrobky se v jakých továrnách vyplatí.

HB: Vyšší produktivita, více pracovní doby - bude vůbec oznámené plánované rušení míst stačit?
Neumann: Pokud máme naše výrobní nevýhody vůči konkurenci vyrovnat, pak budeme potřebovat méně lidí. Na to, abychom toho dosáhli, pracujeme mimo jiné například s různými modely dřívějšího odchodu do důchodu či dohody o ukončení pracovního poměru. To se týká zhruba 20 000 míst.

HB: Co mohou zaměstnanci pro zajištění svého místa udělat?
Bernhard: Jistá pracovní místa pramení z konkurenceschopnosti. Konkurenceschopnost lze nejlépe zajistit tak, že ofenzívně a intenzívně pracujete na kvalitě, nákladech a silném výkonu podniku. To neplatí jen pro přímé, ale především i pro nepřímé oblasti.

HB: Jaká rozhodnutí spěchají nejvíce?
Bernhard: Nejdůležitější se týká budoucí výroby modelu Golf. S plánovaným faceliftem nás investiční rozhodnutí čekají již nyní, a to přestože nový model na trh přijde až za několik let. Chceme auto i nadále vyrábět ve Wolfsburgu, ale to je za současných podmínek ekonomicky nerealizovatelné. Bez výrazného zlepšení pracovních nákladů se dopředu nepohneme. Na autě zajisté šetřit nebudeme. Američtí výrobci něco takového zkusili a tvrdě za to zaplatili.

HB: Jaké šance má tedy Wolfsburg?
Neumann: Když jako základ pro kalkulaci auta dáme 35hodinový pracovní týden, pak jsme schopni jej vyrábět za konkurenceschopných podmínek. Představenstvo chce auto stavět zde, protože Wolfsburg, VW a Golf tvoří jednotu. A já vám mohu říci: to není žádný zdánlivý boj, situace je opravdu vážná.
Bernhard: Naším cílem je učinit tuto továrnu konkurenceschopnou a silnou. S 28,8hodinovým pracovním týdnem a náklady ve výši 55 eur na hodinu to je nemožné. V současnosti na každý golf doplácíme. Podle našich modelových propočtů bychom byli schopní s 35hodinovým týdnem zachránit dokonce i velkou část dnes již nerentabilních oblastí součástek.

HB: Všechny?
Neumann: Většinu.

HB: Co když jednání ztroskotají?
Neumann: Sázíme na pochopení zaměstnanců, protože jinak před sebou máme velmi těžkou cestu, na jejímž konci by mohlo stát i vypovězení současné kolektivní smlouvy. To je tvrdá realita.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist