Veřejné zakázky podle nového zákona


Od soboty 1. července 2006 nabyl účinnosti nový zákon o veřejných zakázkách č. 137/2006 Sb., který v plném rozsahu nahradí současný zákon. Ačkoliv dosavadní zákon byl přijat teprve nedávno, už v polovině minulého roku se ukázalo, že nevyhovuje nové právní úpravě Evropského společenství (ES) a že některá jeho ustanovení v praxi přinášejí nemalé interpretační problémy. Jaká to jsou a co zákon mění?

Co se od července změní

Nový zákon o veřejných zakázkách nemění zásadně celý dosavadní systém zadávání veřejných zakázek. Vychází z obsahu i struktury starého zákona, ale snaží se být v mnoha ohledech jednoznačnější a odstranit případné výkladové problémy. Zákon v návaznosti na dvě nové směrnice ES přináší do české úpravy také některé zcela nové instituty, například pojem centrálního zadavatele, což je subjekt, který bude zadávat veřejné zakázky na účet jiných zadavatelů či pro ně přímo pořizovat dodávky, služby či stavební práce. Nebo například je zde též možnost elektronického zadávání běžných veřejných zakázek (dynamický nákupní systém) a elektronický systém hodnocení nabídek (elektronická aukce).
Veřejné zakázky se i nadále budou rozlišovat podle jejich ceny na nadlimitní, podlimitní a veřejné zakázky malého rozsahu. Při dělení zakázek podle ceny se stále zohledňuje jejich předmět i osoba zadavatele. Cenové limity u nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek zůstávají v zásadě stejné. U zakázek malého rozsahu se však jejich výše mění, a to tak, že zakázkou malého rozsahu bude i nadále u dodávek a služeb zakázka nad 2 milióny korun, u stavebních prací se ale její limit zvyšuje na 6 miliónů korun. Úprava zadávání veřejných zakázek malého rozsahu zůstala téměř stejná jako dosud. Zákon nestanoví konkrétní pravidla pro jejich zadání. Zadavatelé jsou tak povinni při výběru dodavatele dodržet jen základní zásady - transparentnost, nediskriminaci a rovné zacházení. Nově jsou v zákoně cenové limity uváděny nikoliv v eurech, ale v českých korunách. Cenové limity se budou na úrovni EU měnit každé dva roky. Nejbližší další změna má proběhnout k 1. listopadu 2008.

Co se nezměnilo

V novém zákoně zůstávají všechny dosavadní druhy zadávacích řízení, tj. jak otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s uveřejněním, tak i jednací řízení bez uveřejnění. Pro veřejné zadavatele se však nově upravují dva nové zvláštní druhy zadávacího řízení, a to tzv. soutěžní dialog a pro zadávání podlimitních veřejných zakázek tzv. zjednodušené podlimitní řízení. Ve zjednodušeném podlimitním řízení vyzývá veřejný zadavatel písemnou výzvou nejméně 5 zájemců k podání nabídky a k prokázání splnění kvalifikace. Nesmí však vyzývat vždy stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem zakázky či jinými okolnostmi. Soutěžní dialog je určen pro zadávání zakázek se zvláště složitým předmětem, kdy zadavatel sám není objektivně schopen specifikovat způsob provedení veřejné zakázky. Zadavatel tedy ví, čeho chce realizací zakázky dosáhnout, ale nedokáže posoudit, jaké řešení by bylo po všech stránkách nejvýhodnější. V prvním kole vede s dodavateli dialog, kdy dodavatelé předkládají své návrhy řešení veřejné zakázky a zadavatel z nich vybírá. Po nalezení nejvhodnějšího řešení vyzve zadavatel všechny účastníky soutěžního dialogu k podání nabídek.

Ceny se sdělovat nebudou

Další novinkou týkající se průběhu zadávání veřejných zakázek je skutečnost, že u otevírání obálek se nebude nově už sdělovat nabídková cena. Nabídková cena se bude moci též oddělit do zvláštní obálky, která se otevře jedině tehdy, pokud dodavatel nebude v průběhu otevírání obálek s nabídkami z účasti na veřejné zakázce vyloučen. Zákon zachovává stávající možnost nahradit prokázání základních a profesních kvalifikačních předpokladů výpisem ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Upravuje též vznik tzv. systémů certifikovaných dodavatelů, které budou spravovány profesními sdruženími a svazy. V rámci těchto systémů budou moci dodavatelé nahradit prokázání kvalifikace certifikátem vydaným nezávislým certifikačním orgánem. Na rozdíl od stávajícího zákona nebudou tyto možnosti omezeny jen na stavební zakázky. Současně s novým zákonem o veřejných zakázkách nabude účinnosti nový koncesní zákon upravující formy spolupráce mezi orgány veřejné správy a podnikatelským sektorem za účelem financování a zajišťování některých veřejných služeb realizovaných jako tzv. PPP projekty (Public Private Partnership - veřejně-soukromá partnerství).
Autoři jsou právníky bnt - pravda, noack & partner, v. o. s.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist