Poštovní spořitelna k sobě láká klienty České spořitelny
Každá banka by ráda měla hodně klientů, kterým by mohla poskytnout své služby a řádně jim je napočítat. Prozatím v počtu drobných klientů na českém trhu vede Česká spořitelna, ale ráda by ji v této pozici vystřídala spořitelna jiná - Poštovní, patřící do skupiny ČSOB.
Ta svůj úmysl stát se jedničkou na trhu oznámila již v minulém roce a v tom letošním dělá vše pro to, aby drobné střadatele do svých řad nalákala. Zavádí nové služby, oslovuje obyvatele menších měst a obcí přímo na ulici, pokud má již jejich banka zavřeno, protože pošta je otevřená. A dokonce je tak vstřícná k "hlasu lidu", že jako první z velkých bank ohlásila na jaře zrušení poplatku za příchozí platby pro fyzické osoby-nepodnikatele.
Nejnověji změnila vzhled svých internetových stránek. Dokonce jak tvrdí ústy produktového manažera Libora Svobody, "zatímco před zrušením poplatku za příchozí platby jsme otevírali svým klientům průměrně sedm tisíc účtů měsíčně, od počátku května, kdy jsme oznámili zrušení nepopulárního poplatku, se počet otevíraných účtů zvýšil na bezmála devět tisíc měsíčně." Takže kliente jásej, vypadá to, že alespoň jeden bankovní ústav ti opravdu naslouchá!
Pět kategorií pošt
Jestliže máte jistou averzi vůči přepážkám České pošty a nejste příliš nadšeni z jejich obsluhy, pak se Poštovní spořitelna (PS) asi nestane vaším favoritem. Ovšem pro ty, kdo si v ní účet právě založili nebo ho již nějakou dobu využívají, je dobrou zprávou, že PS od začátku roku rozdělila pošty do pěti kategorií. A díky tomu lze získat přehled, jaké služby lze na té které pobočce provádět. Ne všude jsou vybaveni na to, aby mohli splnit všechna přání klienta, vzhledem ke kapacitě pobočkové sítě pošty je to ale řešitelné. Nyní je proto každá pošta speciálně označena určitým počtem čtyřlístků, aby klient hned viděl, jaké služby může na té které poště očekávat.
Platí přímá úměra, že čím více čtyřlístků vidíte, tím kvalitnější úroveň obsluhy, a tím sofistikovanějších produktů se vám dostane. Většinu základních služeb jako je založení nebo zrušení účtu, zadání platebních příkazů, změna adresy apod. však lze provést na každé poště.
"Hledali jsme jednoduché označení, které je lidem známé i z jiných druhů služeb. Pět čtyřlístků je nejvíc, proto i služby na těchto poštách budou na nejvyšší úrovni, včetně tak zvaných sedících přepážek, na nichž klienti budou moci v klidu a vsedě vyřídit i složitější bankovní produkty - například úvěry pro drobné podnikatele nebo i hypotéky," prohlásil Tomáš Zrzavecký, ředitel marketingu Poštovní spořitelny.
Poplatky a zase poplatky
Produktová řada Poštovní spořitelny opravdu pokrývá většinu potřeb běžného občana či podnikatele. Myslí dokonce i na děti a mládež, seniory či handicapované. Cenově se zdá na první pohled přijatelná, vždyť běžný účet si pořídíte za 23 korun měsíčně (Program Klasik). Transakce na něm jsou zpoplatněny také poměrně standardně a za platební kartu zaplatíte za měsíc jen 15 korun, kanály přímého bankovnictví jsou tu zdarma.
Nezapomeňte však, že ne všechno je zlato, co se třpytí. V případě nejlevnějšího programu zaplatíte za takové položky, jako je zjištění zůstatku na účtu po internetu nebo historie transakcí přes mobil.
Na služby bankéře na telefonu raději zapomeňte. Přes telefonické centrum lze totiž zjistit pouze pasívní operace na účtu, a pokud tak učiníte častěji než pětkrát do měsíce, zaplatíte za každé další zavolání deset korun.
Naštěstí má Poštovní spořitelna v zásobě ještě jeden program - Plus. Ten je za paušál 40 korun a většina jednorázových plateb za použití té či oné služby u něj odpadá. Ovšem s platební kartou vás tento účet vyjde na 55 korun, a dostáváte se na cenovou hladinu většiny balíčků, které nabízejí ostatní banky na trhu.
Poplatek za zrušení účtu
Pro mnohé je překvapujícím zjištěním, že Poštovní spořitelna stále vybírá poplatek za zrušení účtu. Prakticky všechny banky přitom od něj na nátlak veřejnosti a Ministerstva financí upustily.
"Důvod, proč stále máme poplatek za zrušení účtu, je prostý. S touto službou jsou spojeny náklady. Spořitelna chce vůči svým klientům vystupovat transparentně - platíte jen za ty služby, které skutečně odebíráte. Proto nechceme rozpouštět náklady za zrušení účtu na všechny klienty, jak to dělají ostatní banky. Vycházíme z toho, že účet ruší klient obvykle jen jednou, zatímco naše bankovní služby využívá po celou dobu, co u nás má účet. Zrušení účtu s sebou totiž nese i další náklady, například na změny našich systémů nebo na povinnosti ze zákona - tedy kupříkladu na desetiletou archivaci dokumentů k účtu," říká mluvčí Poštovní spořitelny Martin Orság.
Co nabízejí jednotlivé přepážky pošty
Jeden čtyřlístek: základní operace - vklady, příkazy, založení účtů, založení vkladní knížky, elektronické bankovnictví, platební karty, Eurogiro, dispozice k Postkontu (účtu pro podnikatele)
Dva čtyřlístky: navíc založení Postkonta, spotřebitelské úvěry, kreditka, termínované vklady
Tři čtyřlístky: navíc založení i obsluha Eurokonta, Poštovní investiční program (podílové fondy)
Čtyři čtyřlístky: navíc ověřování plných mocí
Pět čtyřlístků: navíc hypotéky, úvěry pro malé a střední podniky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist