Expertka: Firmám chybí selský rozum
Rozdíl mezi českými a zahraničními firmami je vidět na první pohled. Ty české neumějí tak dobře pracovat s lidskými zdroji, často nemají personální strategii a neměří, co jim jednotlivé investice přinesly, říká manažerka oddělení lidských zdrojů poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers Martina Wolfová.
HN: Jak jde dohromady spojení české firmy a péče o lidi?
Personalistika je v Česku stále velmi podceňována, hlavně z hlediska generálních ředitelů nebo vedení společností. Jen polovina firem má personální strategii na papíře. Ostatní říkají "my to máme v hlavě". Ale ve skutečnosti často nevědí, jaké pracovníky hledají a co s nimi chtějí rozvíjet.
HN: Takže podle vás firmy málo investují do lidských zdrojů?
Není to jen otázka výše investic. Některé firmy zjistí, že se do vzdělávání dávají průměrně tři procenta mzdových nákladů, tak to udělají taky a mají odškrtnuto. Ale pokud tím nesledují přesný cíl, tak to jsou vyhozené peníze.
HN: To přece společnosti musí poznat, zda se jim vzdělávání vyplatí...
Právě že většina českých firem efekt vynaložených peněz vůbec neměří. Udělají akční plán, ale již nezjišťují, zda funguje. Pak se nemohou divit, že se nezlepšují. Pokud firma udělá jednou ročně průzkum spokojenosti zaměstnanců a u toho skončí, tak hrozí, že lidé budou nespokojení, bez motivace a budou odcházet. Personalistika není nic než zdravý selský rozum.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist