Stát potřebuje silnice, bude šetřit na bytech
Na investice zbylo v návrhu rozpočtu na příští rok jen 55 miliard korun. Je to méně než polovina sumy z roku 1997. Tehdy vláda proinvestovala 130 miliard korun, nejvíce v historii samostatného státu. Stát proto bude stavět prakticky jen dálnice a železniční koridory. Tento záměr je shodný s plány nastupujícího kabinetu.
"Vláda sociální demokracie v dopravní infrastruktuře prakticky realizuje program vlád Václava Klause. Výstavba dálnic a železnic je prioritou, bude pokračovat," řekl Martin Říman (ODS), potenciální ministr průmyslu a obchodu ve vládě, která by měla podle navrženého rozpočtu hospodařit. Podle něho je třeba hledat i další zdroje. "Předpokládal bych vyšší zapojení soukromých investorů," dodal Říman.
Na výstavbu dopravní infrastruktury stát prostřednictvím fondu dopravy vynaloží 47,5 miliardy korun. Jde hlavně o dostavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou k Ostravě, dalších z Prahy do Hradce Králové, do Tábora či z Ústí nad Labem do Německa.
"Nutné je dokončit hlavně tranzitní tahy D8 do Německa, D47 do Polska a dálniční okruh kolem Prahy. Nesmíme připustit zahlcení metropole," prohlásil Aleš Řebíček (ODS), který má být ministrem dopravy.
Z peněz fondu dopravy se zaplatí i 5,5 miliardy korun za silniční a železniční připojení velkých průmyslových zón, například v Žatci nebo v Nošovicích.
Celkem 5,6 miliardy korun stát investuje do podpory bydlení a oprav bytových domů. Proti původním předpokladům to je o 3,7 miliardy méně. Ze tří miliard na 700 miliónů se například snížila podpora mladým lidem na modernizaci bytů. Důvodem je snaha snížit schodek rozpočtu. Investice jsou tak celkem o 8,5 miliardy korun nižší, než vláda před rokem plánovala.
Úspory se dotkly i dalších zamýšlených investic.
Místo půldruhé miliardy korun na protipovodňová opatření vynaloží stát příští rok na ochranu proti záplavám jen půl miliardy.
Praha se příští rok nedočká ani půl miliardy korun, kterými vláda zatím každoročně přispívala na výstavbu metra.
Více než 900 miliónů korun bude chybět na projekty na zvýšení internetové gramotnosti a technické vzdělanosti.
"Pro Ministerstvo průmyslu a obchodu jsou prioritou ve státním rozpočtu investice do firemního výzkumu a vývoje," uvedl dosluhující ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD).
Návrh státního rozpočtu přitom právě na vědě a výzkumu šetří. Na investice do vědy a výzkumu je určeno 20 miliard korun, což je o 2,5 miliardy méně, než vláda před rokem předpokládala.
"Vláda se tímto návrhem zřekla Lisabonské strategie, podle níž se mají výdaje na vědu a výzkum každoročně zvyšovat. Na rok 2008 jsou dokonce navrženy škrty ve výši 3,7 miliardy korun," stěžuje si Karel Šperlink, prezident Asociace inovačního podnikání.
Dvacet miliard pro vědce představuje 0,58 procenta HDP. Česko se přitom při vstupu do Evropské unie zavázalo, že do roku 2010 zvýší podíl vládních výdajů na výzkum na jedno procento. To je podíl, jaký v současnosti poskytují výzkumu vlády Švédska nebo Finska.
"Problémem není absolutní suma investic do vědy a výzkumu, ale to, jak jsou vynakládané peníze kontrolované, na co se dávají," uvedl Říman. Podle něho má stát financovat především základní výzkum. "Pokud jde o aplikovaný, tedy prakticky použitelný výzkum a vývoj, tam bych trval na spolufinancování soukromého sektoru, inovace jsou v podstatě už výrobním faktorem," dodal.
Navržené investiční výdaje jsou jen zlomkem dlouhodobých potřeb země.
"Výstavba silnic, dálnic a nových železničních tratí jen na severní Moravě představuje částku 32 miliard korun. Z této sumy tam můžeme v příštím roce prostavět jen 2,2 miliardy," řekl Pavel Švagr, ředitel fondu dopravy.
Podle studie Svazu podnikatelů ve stavebnictví musí Česko do roku 2014 vložit 900 miliard korun do stavby bytů a bilión do dopravní infrastruktury, má-li v té době dosáhnout úrovně běžné ve vyspělých evropských státech.
K tomu mohou sloužit i peníze z Evropské unie.
"Mou prioritou jako ministra pro koordinaci evropských záležitostí bude zajistit, abychom Bruselu nevraceli nic ze sto miliard korun, které máme ročně dostávat," slibuje Petr Gandalovič (ODS).
Vládní investice 2007
Akce Investice
Dálnice D47 96 mld.
Další dálnice a železnice 32 mld.
Zpřístupnění průmyslových zón 5,5 mld.
Bytová výstavba 5,6 mld.
Podpora stavby závodu Hyundai 900 mil.
Protipovodňová opatření 500 mil.
"Mayo" klinika v Brně 300 mil.
Zdroj: Ministerstvo financí, fond dopravy
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist