Jezdíte vlakem? A neplatíte víc, než musíte?


Obyčejná vlaková jízdenka je poměrně drahá. České dráhy ovšem nabízejí tolik možností, jak jezdit levněji, že si vybere takřka každý. Celý systém slev je ale poměrně komplikovaný a není úplně snadné se v něm orientovat. Uveďme alespoň ty nejdůležitější.

Zákaznické jízdné

Ten, kdo jezdí vlakem častěji, si může například pořídit In-Kartu. Tu dráhy vydávají od 1. června tohoto roku a nahradily jí dřívější Kartu Z. Rozdíl je především v tom, že nový, moderní, plastový průkaz platí tři roky (starý byl roční) a stojí třikrát víc, tedy 600 korun. Držitel In-Karty (stejně jako dosud platné Karty Z) může cestovat za takzvané zákaznické jízdné. To se dělí na celé a zlevněné. Celé platí ti, kterým je 15 let a víc, zlevněné je určeno jednak dětem a důchodcům, a jednak (s větší slevou) držitelům průkazů ZTP a ZTP/P. Všichni, kdo mají nárok na zákaznické jízdné, mohou získat ještě dodatečnou slevu, pokud si jízdenku nekoupí u pokladny, ale v automatu. Dráhy tomu říkají Sleva PAJ.

Kilometrická banka

Druhou možností, jak cestovat železnicí levněji, je koupit si Kilometrickou banku (KMB). Je to sešitek, který stojí 1400 korun a cestující si jeho zakoupením na půl roku předplatí 2000 kilometrů v celé síti Českých drah. Kdo ho má, nemusí trávit čas ve frontách u pokladen, jen v sešitku vyplní odkud, kam a kdy jede, a průvodčí mu pak odečte příslušnou vzdálenost. Kilometrická banka má ale i další výhody. Je přenosná, mohou na ni cestovat až tři lidé najednou (dítě nebo pes se považují za půl osoby) a neplatí se příplatky na vlaky Intercity či Eurocity. Nehodí se však k cestám na krátké vzdálenosti. Minimální odpisová vzdálenost na dospělou osobu je totiž 100 kilometrů (ale maximální je 400 km, co je nad to, je zadarmo).
Pro opakované jízdy na stejné místo (například do práce) až do vzdálenosti 120 kilometrů prodávají ČD traťové jízdenky. Ty se dělí na týdenní, měsíční a čtvrtletní, všechny pak ještě na jednosměrné a obousměrné. Nejlevnější je mají žáci do 15 let a psi, o něco dráž vyjdou studenty do 26 let, ostatní cestující platí plnou cenu těchto jízdenek.
Pojedete-li vlakem (třeba na výlet) s kamarády nebo s rodinou, zřejmě oceníte Slevu pro skupiny. Za skupinu považuje železnice nejméně dva, nejvíce třicet cestujících. Cena skupinové jízdenky se vypočítá tak, že první dva cestující platí celé zákaznické jízdné a každý další "dětské" zákaznické jízdné. Je přitom jedno, kolik je cestujícím let a zda mají či nemají In-Kartu (Kartu Z).
Pokud se přece jen vydáte na cestu vlakem sami a budete se nejpozději další den vracet stejnou cestou zpět, můžete využít Zpáteční slevu. Stačí, když si koupíte zpáteční jízdenku. Ale pozor: platí jen do "zítřejší" půlnoci.

Pro rodiny s dětmi

Mezi moderní nabídky Českých drah lze určitě zařadit SONE+. Jde o multifunkční síťovou jízdenku pro jednoho až pět cestujících, z nichž nejvýše dva jsou starší 15 let. Česky řečeno, je to vlastně taková rodinná jízdenka. Existuje ve dvou variantách, za 160 nebo 360 korun. Rozdíl je v tom, že levnější platí jen v osobních vlacích, dražší i ve spěšných vlacích a rychlících (kromě vlaků EuroCity, InterCity a SuperCity). Lístek je možné využít nejen v celé síti Českých drah, ale i na tratích, které provozují společnosti Viamont, OKD Doprava a Connex. V německém příhraničí pak platí na obou stranách hranic. Další podrobnosti jsou mimo rozsah tohoto článku. Připomeňme jen, že například z Teplic do Drážďan lze se SONE+ jet autobusem německého dopravce. S multifunkční jízdenkou můžete také jet až do první zastávky za hranicemi s Rakouskem a Polskem. A jaké jsou nevýhody SONE+? Platí jen ve 2. vozové třídě v sobotu nebo v neděli (připadá-li tedy svátek například na středu, nelze této slevy využít). Nemůžete ji koupit v předprodeji, nýbrž až v den, kdy pojedete. A platí jen do půlnoci téhož dne.

Ušetří junioři i senioři

Mladým lidem ve věku od 15 do 26 let nabízela do konce května železnice Junior pas (podobně jako ostatním cestujícím výše zmíněnou Kartu Z). I zde došlo k modernizaci, a nyní tedy železnice vydává mladým lidem "In-Kartu s aplikací In-Junior". Stojí 600 korun na rok, ale zaručuje nárok na výrazné slevy nejen v domácí, ale i v zahraniční železniční dopravě. Konkrétně slevu 25 % z mezinárodních jízdenek do 25 zemí Evropy s využitím slevy Rail plus, slevu 20 % ze základního jízdného ve vlacích na Slovensku (při odbavení z České republiky ze státní hranice do cílové stanice na Slovensku nebo při odbavení pokladnou na Slovensku na státní hranici s Českem, slevu na jízdenku EURegio a City Star ÖBB po Rakousku, slevu na prázdninovou síťovou jízdenku po Rakousku Jugend serien netzkarte při zakoupení ve výdejnách jízdenek ČD (nelze uplatnit v Rakousku) a slevu na jízdenku City Star SBB/CFF po Švýcarsku.
K cestám do školy a zpět slouží Žákovské jízdné. Existuje ve dvou variantách: pro děti do 15 let a pro mladé lidi mezi 15 a 26 lety a platí po dobu školního (respektive akademického) roku. K přiznání této slevy je třeba Žákovský průkaz, potvrzený školou i železnicí.
Cestující, kterým je 70 nebo více let, si do konce května mohli zakoupit Senior pas. Podobně jako v případě Karty Z a Junior pasu i zde došlo letos od 1. června k modernizaci a dráhy jim teď nabízejí "In-kartu s aplikací In-senior". Ta stojí 600 korun na rok a zahrnuje bezplatné cestování osobními a spěšnými vlaky. Při použití rychlíku nebo vlaku vyšší kvality získá cestující po předložení karty In-senior (senior pasu) zákaznické jízdné pro důchodce. Při použití vlaků vyšší kvality EC a IC je nutný příplatek ve výši 60 korun, při použití vlaku SC pak místenka za 200 korun. In-karta s aplikací In-senior navíc umožňuje získat slevu 25 procent z mezinárodních jízdenek do 25 zemí Evropy.

Některé další slevy

České dráhy nabízejí také síťové jízdenky. Ty platí na všech tratích a ve všech vlacích. Existují dvoudenní, týdenní, měsíční a čtvrtletní. Specialitou je pak roční síťová jízdenka In-Gold. Ta umožňuje libovolné cestování všemi vlaky po všech tuzemských železničních tratích bez nutnosti platit příplatky za vlaky vyšší kvality či místenky. Tato lahůdka však stojí 22 tisíc korun. Na druhou stranu, musíte-li každý týden jezdit Pendolinem z Ostravy do Prahy a zpět, vyplatí se vám už po necelém půlroce.
Není v možnostech tohoto článku popsat úplně všechny slevy, které železnice cestujícím nabízejí. Existují například regionální síťové jízdenky LIBNET+ či EGRONET. Ve spolupráci s pořadateli různých akcí (aktuálně například Země živitelka) nabízejí dráhy také slevu VLAK+.Ve snaze přilákat cestující poskytují také různé dočasné slevy - v současné době například na cesty Pendolinem.
Celý systém slev České dráhy průběžně mění a doplňují, takže kdo chce ušetřit, měl by se čas od času podívat, co je nového.