Na svazích pod Wurmkoglem (3082 m) a Festkogelem mezitím pulzuje lyžařský život. Srdcem střediska jsou v tomto ohledu stráně nad Obergurglem, jimiž spadají široké a dlouhé slalomové dálnice. Vysoká rychlost a kapacita lanovek může způsobit, že zatoužíte po oddechu. Široké louky s propletencem modrých sjezdovek nad hotelovým střediskem Hochgurgl, které s Obergurglem spojuje expresní kabinka přes údolí Ferwalltal, jsou pro to ideálním místem. Komu by naopak uválcované tratě byly málo, může si odskočit do prašanu - ať už po značených tratích nebo na zcela volné svahy.
Lyžařské středisko je cenově nad průměrem - 70 % jeho kapacit tvoří čtyř- a pětihvězdičkové ubytování. K image vpravdě luxusního místa přispěje i nově projektovaná restaurace na nejvyšším bodě střediska, na jejímž architektonickém vzhledu pracoval Svarowski.
Nejlepší rakouský ledovec?
Na podzim berou houfy českých lyžařů rakouské ledovce doslova útokem. Na výběr je jich celkem osm - pět v Tyrolsku, jen u Salcburku, ve Štýrsku a v Korutanech. Který z nich se může pyšnit přídomkem "nej"? Kandidátů je hned několik.
Co do rozlohy soupeří Stubai a Hintertux. Prvně jmenovaný nabízí úctyhodných pět ledovců, z toho však tři poměrně malé. Oficiální čísla hovoří pro Stubai (105 km) oproti Hintertuxu (86 km), ale v obou případech jde o plnou zimní nabídku, která na podzim ještě zdaleka nebývá k dispozici. Profilem tratí by asi zvítězil jednoznačně Hintertux - jeho svahy jsou nejstrmější, a tak sem míří i nejvíce závodních lyžařů. Kvalitou "slalomáků" se může měřit i Pitztal, Sölden (pořadatel zahajovacího Světového poháru) i Mölltal, ale ne v takovém rozsahu. Dostupností je pro Čechy favoritem Kaprun. Jeho relativně ploché svahy a blízkost velkých spádových měst (a také vyšší ceny) ale zdatnější sportovce odradí. Tajným tipem je Mölltal a Kaunertal - oba o chlup menší než jejich konkurenti a navíc ještě o další chlup hůře dostupné. V případě Kaunertalu to znamená výjezd po silnici do výšky až 2750 m, přímo k hraně ledovce. Příjemně členitý areál se odmění i menší návštěvností, a tedy větším prostorem na svahu.
Hochficht, hned na Šumavě
Zatímco někdejší projekt lyžařského spojení jižního úbočí Šumavy s českou Novou Pecí vzal zřejmě za své, středisko na rakouské straně se bez problémů rozšiřuje. Mezi vrcholy Zwieselberg, Reischlberg a Hochficht tak funguje jediná šumavská "houpačka", s parametry na středoevropské poměry jen výjimečně vídanými. Hochficht je již dnes středisko alpské úrovně po všech stránkách. V absolutních číslech zaostává celkovou délkou sjezdovek (20 km), ale i tak má slušný výběr od cvičné louky Rehberg přes novou rodinnou modrou Schwarzenberg až po závodní Zwieselberg, přičemž kraluje příjemná červená Standard z nejvyššího vrcholu Hochficht. Oproti alpským má však jednu výhodu - je za humny, a tedy ideální na prodloužený víkend i pro náročnější rodinu.
Navíc 80 % sjezdovek (všech kromě těch na Reischlbergu) se uměle zasněžuje a sezóna běží od začátku prosince do konce března. Samozřejmostí je gratis parkování u vleků, na stejném místě pokladny a půjčovny a sociální zázemí v každé dolní stanici lanovky. Skipas se prodává coby zálohovaná bezdotyková (hands-free) karta. Návštěvníci českého lyžařského areálu na Lipně mají možnost zvolit kombinovaný skipas, využitelný na určitý počet dní také v Rakousku.
Lech: komfortní prašan
Pohodlí a komfort, to jsou první aspekty, které vývojáři lyžařské oblasti Lech sledují. Návštěvník to pozná už třeba na lanovkách, snad všechny mají plexi kryty, mnohé jsou v kůži či dokonce vyhřívané. Tratě jsou luxusně upraveny a vymezeny a mezi nimi jsou i "řízené" freeridy. Nejsou až tak úplně free, jelikož jsou označeny a v mapách zaneseny pod označením ski-route čárkovanou čarou. Právě proto jsou ale dostupnější a bezpečnější - např. v případě lavinového nebezpečí se prostě uzavřou. Člověk, který nemá zkušenosti s pohybem ve vysokorském terénu, tak může poprvé okusit poezii prašanové seance. Nemusí se bát vzít na dobrodružný výlet dceru či manželku. Podobně značených cest je v Lechu a v Zürsu nespočet, taktéž jsou označeny i v St. Chrostophu a St. Antonu, které jsou dostupné na společnou permanentku (dosažitelné pouze po silnici). K nejzajímavějším patří sjezd ze sedla Madloch (2438 m) - jediná lyžařská cesta z Zürsu do Lechu, jenž dá přes tisíc metrů převýšení zapomenutou krajinou. Pěkně výživné jsou černé trasy z Rüfikopfu (2362), Trittkopfu (2423) a sjezd údolím Weisele, krajinářsky lákavý je žlab Zuger Tobel. Lyžařští geografové však mysleli i na top lyžaře a vyznačili v mapách i nejnáročnější sjezdy (čerchované a výhradně černé), z nichž některé lze absolvovat jen s pomocí helikoptéry nebo dlouhého výstupu.
Tyrolská lyžařská hostina
Sluneční terasa se přezdívá třem spojeným střediskům na západě Tyrolska. Terény nad vesnicemi Fiss a Serfaus rozdělují porce obvyklé v rozsáhlých francouzských areálech.
Před sedmi lety semknuly nově zbudované lanovky na hřebeni Sattelkopf všechna střediska do jedné arény, spojené expresní dráhou kabinek a sedaček. Terény Sattelkopfu, čnící vysoko nad hranici porostu, navíc rozšířily celkovou lyžařskou nabídku až na 160 km tratí. Hlavní vrcholy nesou kóty okolo 2500 m a střediska leží o tisíc metrů níž.
Náruče hřebenů jsou otevřené všem lyžařům: z každého vrcholu se sjezdovky košatí do několika obtížnostních variant. Ty nejnáročnější bude lákat vrchol Lazid (2351 m) s dvěma třemi náročnými tratěmi, které protínají impozantně vyhlížející severní svah. Milovníci středního proudu tratí - přehledných červených magistrál - se mohou vyřádit na svahu pod Schönjochem, obhospodařovaným souběžně jdoucími sedačkami a vleky.
Pro děti je určen speciální park s klouzačkami, kolotočem či minislalomovou tratí na kraji vesnice Fiss a na křižovatce lanovek Komperdell v "prvním patře" areálu Serfaus. V dětské lyžařské nabídce je Serfaus-Fiss-Ladis rakouským střediskem č. 1. Moderní infrastrukturu areálu dotvářejí prostorné samoobslužné restaurace, často vyvedené v dřevě a s venkovní terasou. Ceny nevybočují z rakouského průměru.
Údolí Gastein vyhledávají milovníci volných sjezdů
Snímek: GASTEIN TOURISM
Gastein: v horkém údolí
Tři městečka na dně hlubokého údolí Gastein a jejich areály jsou každé jakoby z jiné doby. Moderní sjezdařské eldorádo vyrůstá přímo z mondénního lázeňského letoviska s obřími seesními hotely. Vstupní branou do údolí je středisko alpského stylu Dorfgastein. Atmosféra vesničky se stovkou penziónů je domácká. Rodinně působí i areál kolem Fulsecku (2033 m), který přesahuje do sousedního údolí Grossarltal. Většina sjezdovek díky přehlednosti snese i razantnější jízdu, na své si přijde i nenáročný freerider.
Prominentní časy monarchie připomíná lázeňské městečko Bad Gastein. Výjezd kabinkovou lanovkou přímo z města vás přenese o 1400 m výše. Moderní lyžařský areál pod horou Stubnerkogel (2246 m) je přes údolí Angertal napojen na sjezdovky v oblasti Schlossalm (2050 m), čímž vznikla největší "houpačka" v Gasteinu. Až na několik mírných tratí na Schlossalmu vládne v areálu červená, a spíše členitá než sportovní. Sneseme-li se z nejvyššího bodu "houpačky" Hohe Scharte (2300 m) do údolí, ocitáme se v rušném městečku Bad Hofgastein s proslulým venkovním termálem (voda 35 °C). Zcela sportovního ražení je závěr údolí a středisko Sportgastein. Díky relativní výšce zde panují nejlepší sněhové podmínky a středisko je hojně vyhledáváno i milovníky volných sjezdů. Koho neuspokojí široký kotel, v němž se vinou svižné sjezdovky, nasytí se na severním svahu hory Kreuzkogel (2686 m), kudy vede jediný sjezd - 8km off-piste Nordabfahrt.
Štýrsko: klidná alpská oáza
Kdo hledá klid místo ruchu známých středisek, neměl by vynechat Štýrsko. Alpský masív se na svém východním okraji tvaruje do zaoblenější a lesy porostlejší horské krajiny, z níž ještě vyrážejí skalnaté hřbety, ale celkový ráz je klidnější. Ačkoliv se proto může na první pohled jevit druholigově, je Štýrsko jedním ze sněhově nejbohatších alpských krajů vůbec! A to díky přirozené nadílce. V lyžařském nabídce jsou jak trpaslíci, tak i slušně dimenzovaná a vybavená centra. Čím drobnější středisko, tím originálnější atmosféra - jako v Lammeralmu či Alplu.
Na severozápadě završeném Dachsteinským ledovcem je úroda lyžařských středisek nejbohatší. Celkem 223 km upravených tratí, víc než čtvrtina celého Štýrska. Jižněji v Nízkých Taurách spočívají střediska dobrých vertikálních parametrů, i když poněkud rozdrobená. Jejich středobodem je údolí Murau. Vybavením moderními lanovkami, zasněžováním i snowparky nezaostávají. V Horním Štýrsku středisek přibývá a větší jsou plně rozvinuta (Semmering, Stuhleck, Präbichl). Večerní osvětlení všech sjezdovek na Semmeringu je neobvyklý nadstandard.
Dachstein West: blízká paleta
Hornorakouské rodinné středisko snadno dosažitelné z Čech. Sjezdovek tu najdete 140 km ve výšce 900 - 1440 m. Většinou jde o středně těžké sjezdovky (červených 113 km) pod hranicí lesa, komorní atmosféra a nádherné okolí Solné komory a Dachsteinu. Pokud si chcete připadat "výš", stačí se pohybovat v části Zwieselalm přímo pod skalnatými vrcholy salcburských "Dolomit". Odtud vede neupravovaný sjezd ke Gosauskému jezeru. V oblasti si na své přijdou nejen rodinné typy, okolí (zvláště Dachstein) je vyhlášenou skialpinistickou oblastí a Krippenstein je vynikajícím freeridovým resortem.Arlberg: Mekka lyžování
Tato oblast se řadí mezi top 10 lyžařských destinací v Alpách a patrně i na celém světě! Sama o sobě tvrdí, že je kolébkou alpského lyžování. Oblast se dělí na dvě části. St. Anton, St. Cristoph a Stuben leží na jih od průsmyku Flexen a na první pohled nepoznáte rozdíl od jiných rakouských středisek. Zásadní rozdíl je v rychlosti, s jakou po sněžení mizí neprojetý prašan. Arlberg kromě lyžařské smetánky přitahuje freeridery: najdou tu množství příhodných terénů, přístupných bez námahy. Stuben s pouhými 30 domy je arlberskou oázou klidu. Na sever od Flexepass leží Zürs, Lech a Oberlech. Tady staví na lyžařských tradicích, ale sází na vybavení a služby budoucnosti. V roce 2005 se zde objevila první lanovka s vyhřívanými sedačkami. Zavedli tu denní omezení počtu lyžařů na svazích nebo městskou autobusovou dopravu s intervaly 15 minut a provozem do čtyř hodin ráno. A lyžování? Exkluzívní!
Stubai: ledovcová klasika
Na lyžařsky nejvyužitější ledovec Rakouska (105 km sjezdovek) dojedete z Rozvadova za 4 h. Z 24 přepravních zařízení je 11 sedačkových nebo kabinových lanovek. Sjezdovky jsou hodně široké a ideální pro dlouhé řezané oblouky. Spektrum sjezdovek podle obtížnosti: modrá (42 km), červená (36 km), černá (27 km). V okolí lákají snadno dostupné volné terény, ovšem velký pozor na trhliny. Z Top of Tirol, nejvyššího bodu střediska, je úžasný výhled, vidět je i sousední Sölden. Podobné panorama nabízí též výhled z chaty na Jochdohle. Ledovce jsou pro lyžaře nejatraktivnější na podzim před začátkem sezóny v nižších polohách. Stubai hostí v polovině listopadu telemarkový festival (závody, testování lyží, kursy a další akce). Z ledovce do údolí vede neupravovaný sjezd Wilde Grub´n, sjízdný až s dostatečnou sněhovou pokrývkou v nižších polohách - končí hluboko v údolí (1750 m) - a to už je v případě sjezdu z Top of Tirol (3333 m) slušné převýšení.
Obertauernská planeta
Asi 80 km jižně od Salcburku leží celé lyžařské hřiště, mj. houpačky Flachau a Schladming. Mezi nimi, v Tauernském průsmyku, se nachází Obertauern (1740 m). Sjezdovky a lanovky jsou rozesety po vrcholech tvořících nad průsmykem jakýsi amfiteátr. Točit se zde můžete oběma směry: červená jede po směru hodinových ručiček, zelená proti. Tak na lyžích objedete celé kolo. Díky poloze jde o středisko "francouzského" typu - lanovky se na kopce rozbíhají z vrcholku průsmyku a vše je tak po ruce. Naskládáno je tu 100 km sjezdovek, víc než polovina modrých, jen 4 km černých. Nevýhodou je omezená ubytovací kapacita a vyšší ceny. Nocleh lze sehnat v Radstadtu (22 km) či vesničkách pod průsmykem.
Obergurgl
23 lanovek a vleků, 110 km sjezdovek, 1789 - 3082 m .
Skipasy (EUR/den): 35, děti 22, senioři 29, děti do 8 let zdarma
Vzdálenost: Praha 640 km, Brno 720 km
www.obergurgl.com
www.oetztal.com
Hochficht
10 lanovek a vleků, 18 km sjezdovek, 933 - 1338 m
Skipasy (EUR/den): 28, děti 17, mládež 26
Vzdálenost: Praha 215 km, Brno 330 km
www.hochficht.at
Lech
75 lanovek a vleků, 280 km sjezdovek, 1304 - 2811 m
Skipasy (EUR/den): 40,50, děti 24,50
Vzdálenost: Praha 600 km, Brno 735 km
www.lech-zuers.at
Serfaus-Fiss-Ladis
53 lanovek a vleků, 160 km sjezdovek, 1200 - 2700 m
Skipasy (EUR/den): 39,50, děti 23, senioři 36
Vzdálenost: Praha 565 km, Brno 710 km
www.serfaus-fiss-ladis.at
Gastein
47 lanovek a vleků, 201 km sjezdovek, 840 - 2700 m n. m.
Skipasy (1,5 dne/3 dny, EUR): 61,50/102,50, děti 32/53,50, mládež 51,50/86
Vzdálenost: Praha 330 km, Brno 450 km
www.gastein.com
Dachstein
34 lanovek a vleků, 140 km, 900 - 1440 m
Skipasy (EUR/den): 31,80, dítě (6-15 let) 16,70, rodina (2+1) 76,70, (2+2) 89,80
Vzdálenosti: Praha: 380 km, Brno 440 km
www.dachstein.at
Arlberg
1300 - 2811 m n.m.
Celodenní skipas: (hlavní/vedlejší sezóna) 40,50/37,50, dítě 8 - 15 let: 24,50/22,50
Vzdálenosti: Praha: 600 km, Brno 700 km
www.skiarlberg.at
Stubai
24 lanovek a vleků, 105 km sjezdovek, 1750 - 3333 m
Skipasy (den hlavní/vedlejší sezóna,EUR): 35,50/32, dítě (10 - 14 let): 17,80/16
Vzdálenosti: Praha: 590 km, Brno 640 km
www.stubaier-gletscher.com
Obertauern
100 km sjezdovek, 1740 - 2100 m n.m.
Skipasy (EUR/den): 34,50, dítě 17,50
Vzdálenosti: Praha: 460 km, Brno 460 km
www.obertauern.com
Informace
Všeobecné i praktické informace o turistice v Rakousku načerpáte na webových stránkách národní turistické centrály:
www.austria.info
www.rakousko.com
Švýcarsko
Samnaun: lyžařské hi-tech
Vizitka: 200 km sjezdovek - 42 lanovek a vleků - nadmořská výška do 2900 m - sezóna od prosince do začátku května. Místo: Silvretta Arena, švýcarsko-rakouská hranice. To jsou parametry nejmodernější lyžařské arény v Alpách současnosti.
Kdysi chudá vesnička Samnaun leží na území Švýcarska, ale pevné sevření hor ne-umožňovalo jiné spojení se světem než cípem Rakouska. Vysoká cla vyrovnal stát privilegiem - statutem bezcelní zóny. Dodnes se kupuje výhodně alkohol, kosmetika, tabák i benzín. Už v 80. letech se Samnaun propojil vlekem a sjezdovkami s rakouským Isch-glem. A masívní investice posunuly arénu na absolutní špici, co se infrastruktury týče.
Sjezdové terény patří k nejvyšší alpské kvalitě. Lyžařský komplex se rozléhá v prostorných terénních mísách i na vrcholových hřebenech, z nichž nejvíce vyčnívají Greit-spitz (2872 m) a Palinkopf (2864 m). Ty jsou zároveň státní hranicí, bohatší lyžařské vyžití skýtají jejich severní alias rakouské svahy. Celkově vzato je rakouská strana arény sportovnější, zatímco švýcarská rodinnější a - díky orientaci svahů - hlavně v nejkratších zimních dnech také prosluněnější.
Jen výjimečně některá trať zamíří pod hranici 2000 m (návraty do Ischglu a Samnaunu), takže o sníh není nouze. Navíc třetina areálu je pod dohledem sněžných děl. Všechny sjezdovky jsou spleteny do jediné sítě, čistě teoreticky - můžete si "dát" 200 km v jednom tahu. Navzdory parametrům je samotné Samnaun klidné a uvolněné. Mohutný lyžařský komplex v rodinném balení by měl zakusit každý vyznavač velestředisek.
Ovronnaz: po lyžování lázně
Lyžařský areálek Ovronnaz s 30 km sjezdovek netvoří - co do lyžování - okolním megacentrům konkurenci. Jenže slavné resorty nemohou konkurovat v jiné nabídce - termálních lázních!
Vesnička je posazena na jižní terase rhónského údolí, pod ní se táhnou řádky vinic a nad ní tyčí špičky bizarních (skoro)třítisícovek. Lyžařské svahy najdete právě tam: mezi obřími ledabyle povalenými balvany. V době švýcarských prázdnin pojmou lanovky tisíce lyžařů, jinak spíš zejí prázdnotou.
Centrem poklidného Ovronnazu je spletitý apartmánový komplex Thermalp, v jehož útrobách jsou pokoje, restaurace, termální bazény i wellness centrum. Thermalp je v ospalém Ovronnazu srdcem společenského života. Není nadto se ale koupat ve venkovním bazénu s vodou o 33 °C a sledovat kouzlo hor v zapadajícím slunci.
Jednu pihu na kráse lyžování v Ovronnaz má - musí se za ním skibusem. Kapacitní čtyřsedačka se noří do lesa a vysadí vás u restaurace Jorasse (1940 m). Na lanovku z údolí navazuje další čtyřsedačka s univerzální červenou sjezdovkou nebo vlek, který vás vyveze do nejvyššího patra střediska. Z 2500 m se nepravidelně svažuje sněhově nejspolehlivější sjezdovka Ovronnazu. Na své si přijdou v členitém terénu i hraví freerideři. Některé tratě si naopak pohrají s lyžaři, jako záludně ostrá a točivá "trojka". Sníh vydrží v Ovronnazu dlouho do jara. Pobyt zpříjemní fakt, že ke skipasu lze pořídit i každodenní vstup do termálu za cenu jinde běžnou "jen" za permanentku. Resort Thermalp nabízí mnoho balíčků (masáže, kúry či gurmánská večeře.)
Val d´Anniviers: živý skanzen
Nedávná historie kraje, který si říká "pod císařskou korunou Alp", je spojena s kočovným pasteveckým životem a chudobou. Dnešní poměry zpříjemňuje turistický ruch. Přestože má údolí lyžařskou arénu s 220 km sjezdovek, jeho tvář zůstává původní. Na samém konci leží střediska Zinal a Grimentz, sněhově nejspolehlivější ve Val d´Anniviers.
Zinalský lyžařský poklad je "zakopaný" pod čtyřtisícovými vrcholy Weisshornu, Zinalrothornu a v dáli i Matterhornu. Hotelovou vesničku okolní velikány poctivě stíní a díky nadmořské výšce i dobře zásobují sněhem. Severovýchodní svahy Corne de Sorebois (2896 m), jimiž stékají všechny sjezdovky, do jara pokrývá kvalitní prašan a sezóna končí jen kvůli nezájmu lyžařů. Do epicentra areálu k restauraci Sorebois (2440 m) vede z okraje Zinalu velká kabina, na niž navazuje moderní 4sedačka. Sjezdovky vzdálenější od této hlavní osy jsou obsluhované vleky. Specialitou Zinalu je tzv. freeridová zóna, největší prostor vyhrazený pro volné sjíždění ve Švýcarsku. Mnoho (zcela) volného prostoru je i za hranicemi střediska směrem ke Grimentzu a k přehradě Lac de Moiry (2249 m).
Spřízněným areálem je níže ležící Grimentz. Oproti Zinalu ves lidnatější s rozsáhlejší, původní zástavbou. V lyžařském areálu, kam stoupá z vesnice kabinka, si užijí dosyta lyžaři i snowboardisté. Nejzajímavější jsou asi houpavé červené a černé zpod vrcholu Becs-de-Boson. Z vrcholu protilehlé větve sjezdovek Roc d´Orzival (2853 m) můžete shlédnout celé panorama okolních Alp od Matterhornu po Mont Blanc, i třeba Bietschhorn, Mönch či Jungfrau a také směrem zpět na Zinal lidský památník v nitru hor, přehradu Lac de Moiry.
Pohled, který se naskytne účastníkům "pekelného sjezdu" Inferno Rennen.
Snímek: Archiv
Inferno Rennen: pekelný sjezd
Sbíráte zážitky? Zkuste nejdelší veřejný závod ve sjezdu! Může se zúčastnit každý, kdo má slušnou či normální lyžařskou techniku a základní fyzičku. Slavný závod s přídomkem "pekelný" každoročně přiláká ke dvěma tisícům milovníků rychlosti. Není na světě podobného podniku: jen délka sjezdové trati dosahuje bezmála 15 km! Další specialitkou závodu je, že trať obohacují dva výstupy - prostě to najednou přestane být z kopce a závodník musí šlapat stromečkem do nejbližšího sedýlka - které spolknou nějakou minutku, ba možná dokonce často rozhodují o vítězi a poraženém.
U začátku závodů stál lyžařský bard Arnold Lunn. Ten v roce 1924 založil ve švýcarském Mürrenu sdružení majetných Angličanů milujících lyžování - Kandahar Ski Club.
Inferno Rennen byl od počátku závodem, kde nešlo jen o setiny sekundy, ale spíše o symbolickou poctu krásnému lyžařskému sportu. Čistá filozofie podniku přežívá doposud. Jeho organizace nevyžaduje zaměstnance, vítěz nedostává prize money, nepotkáte zde žádný profi tým, přebujelou rivalitu... Stojí za to vyrazit za jeho atmosférou do čarokrásné oblasti Jungfrau, vyvézt se na vrchol Schilthorn (kde mimochodem předváděl své kousky i slavný James Bond) a poté se mezi dalece posázenými brankami spustit dolů do Lauterbrunnenu.
Davos: hlavní město sněhu
Hlavním městem sněhu by mohl být Davos. Právě zde totiž sídlí Ústav pro výzkum sněhu a lavin, nejváženější odborná instituce, zkoumající bílý živel víc než 60 let. Davos je poměrně rozsáhlým městem s betonovou architekturou, až člověk žasne, že v 19. století proslul jako místo ozdravné rekreace. Právě potřeba dobře prosvětlených budov způsobila, že téměř zmizela původní švýcarská architektura.
Bezmála století postupné geneze Davosu nakonec vedlo ke vzniku lyžařského regionu s pěti epicentry, propojenými nikoliv lanem, ale - jak ve Švýcarsku jinak - vlakem. Nejstarší a zároveň největší oblast Parsenn je s městem spojena zubačkou a se sesterským Klosters visutou kabinou. Kabiny a kabinky jsou branou i do okolních revírů Jakobshorn, Pischa, Madrisa a Rinerhorn. Jak to u tradičních středisek bývá, vějíř sjezdovek se rozevírá ve vyšších, nad hranicí lesa ležících partiích a dolů sporadicky sbíhají tratě, které slouží spíš jen návratu do údolí.
V Parsennu masívní horský hřbet zbrázděný rozbíhajícími se údolíčky a prošpikovaný lanovkami servíruje v první řadě členité terény - nějaké ty široké pláně, nekonečné sjezdové vlásenky zavrtávající se hluboko do lesů i freeridové "špeky". Pro koncentrovanou dávku carvingového opojení je lepší vyjet na západní svahy Jakobshornu, kde je v přehledném terénu o různém sklonu preparováno pět prvotřídních sjezdovek, osazených expresními sedačkami. Madrisa, domovský kopec střediska Klosters, nabídne sedm vleků s přehlednými červenými tratěmi, podobně poněkud zasunutější Rinerhorn. Pischa se letos mění v patrolovanou freeridovou zónu, kde místo upravovaných tratí čeká jen prašan.
Na lyže vlakem
Jelikož hory jsou doma ve Švýcarsku, jako historicky nejvýhodnější dopravní systém se v daných podmínkách ukázala železnice. A navzdory konkurenci aut si vlaky udržují dominantní pozici i v myslích Švýcarů. Neznají tu čekání: jednotlivé vlaky, ale i další spoje - "poštovní" autobusy a lodě (!) na sebe navazují bez jakýchkoliv prodlev. A navíc - vlaky vás dopraví i do nejodlehlejších horských koutů, do sedel, kam se po silnici v zimě nedostanete, i do středu turistických lokalit. Často tak lze vlak využít i k samotnému lyžování - místo vleku či lanovky.
Nikdo nepozná Švýcarsko, aniž by viděl Matterhorn a neprojel se vlakem. I při vašich zájezdech za lyžováním myslete na to, že projížďka po některé z horských železnic může být nezapomenutelným zážitkem.
Vlak je ale i možností, jak dosáhnout z Česka vzdálených švýcarských hor. Pravidelné spojení mezi Prahou a Curychem už funguje několik let: na pražském hl. nádraží nasednete po šesté večer, cestou se vyspíte a za dvanáct hodin jste v Curychu. A tam už jen stačí přesednout na spoj do konkrétní horské končiny. Vůbec nejbližším dosažitelným lyžařským místem je Engelberg, kam přípoj dorazí těsně po deváté ráno. Čeká vás tak celý den plnohodnotného lyžování...Na lyže parníkem
Jsou lyžařská místa, kam vás nedoveze autobus, vlak ani auto, ale - loď! Nevěříte? Věřte! Lyžařské středisko Klewenalp rozložilo kresbu svých tratí nad městečkem Breckenried, jež omývají vody jezera Vierwaldstettersee. Spodní stanice lanovky není od lodního mola vůbec daleko, a tak mnozí návštěvníci přijíždějí třeba z nedalekého Lucernu právě po vodě. A to i v zimě - jezero totiž nezamrzá. Nic tak nebrání tomu v jeden den zkombinovat výhody pevného i tekutého skupenství vodního živlu a povozit se na vodě i na sněhu. Areál poskytuje 40 km tratí a od jezera stoupá až do výšky 1600 m. Není to tedy žádný drobek. Dokonce o sobě tvrdí, že má v nabídce i plnohodnotné prašanové lyžování! Když k tomu přičtete mimořádné výhledy na jezerní modř v údolí, asi nezbyde, než středisko zařadit do svého cestovatelského plánu...
www.klewenalp.ch
www.lakeluzern.ch
Samnaun
42 lanovek a vleků, 220 km sjezdovek, 1400 - 2872 m n.m.
Skipasy (EUR/den): 40,50, děti 23,50
Vzdálenosti: Praha 590 km, Brno 735 km
www.samnaun.ch
Ovronnaz
8 lanovek a vleků, 30 km sjezdovek, 1400 - 2500 m n. m.
Skipasy (EUR/den): 42, mládež 33,50, děti 25
Vzdálenosti: Praha 955 km, Brno 1150 km
www.ovronnaz.ch
Inferno Rennen - 64. ročník závodu
17. až 20. ledna 2007
Základní údaje: start - 2790 m, cíl - 796 m
Převýšení - 1994 m
(za nepříznivých podmínek se trať zkracuje a končí většinou v Mürrenu)
Délka trati - 14,9 km
info a přihlášky: www.inferno-muerren.ch
Val d´Anniviers
45 lanovek a vleků, 220 km sjezdovek, 1400 - 3000 m n.m.
Skipasy (EUR/den): 45, mládež 38, děti 27
Výzdálenosti: Praha 995 km, Brno 1070 km
www.sierre-anniviers.ch
Davos
51 lanovek a vleků, 251 km sjezdovek, 810 - 2844 m n.m.
Skipasy (CHF/den): 65, děti 22, mládež 44
Vzdálenosti: Praha 680 km, Brno 800 km
www.davos.ch
Další aktivity
Sněžnice
Ve Švýcarsku už je chůze na sněžnicích celkem etablovaná aktivita a setkat se s ní můžete leckde. Půjčovny je běžně nabízejí a k dispozici jsou i specializovaní průvodci - chce-li zájemce zažít něco trochu odvážnějšího. Klidná dopolední procházka se může vyměnit až za několikadenní dobrodružný pochod horami s noclehem v iglú, které si sami postavíte - tuto extrémnější variantu využití sněžnic lze zažít třeba v Graubündenu v horách kolem průsmyku Splügen. Na přání vám ale podobnou radost splní i leckde jinde.
Standardní programy se sněžnicemi jsou koncipovány spíše tak, aby poskytly co nejvíce zážitků a méně fyzických nároků. Například navečer vyjedete lanovkou na hřeben, kde se vydáte na dvouhodinovou nenáročnou túru.
Nocleh v iglú
Nocleh v iglú se nabízí v mnoha zimních resortech. Např. na Jungfrau se spí v malé iglú vesničce sestavené z menších sněhových ložnic. Večery se tráví pod hvězdami konzumací horkého fondue a svařeného vína. Pak se každý odebere do kožešinami vystlané ložnice. Na Aletschi stává velký sněhový dům o třech místnostech - společenské, ložnici a WC.
Airboard
Speciálně konstruovaný nafukovací dopravní prostředek pro sjíždění na sněhu. "Matrace" je intuitivně a přesně řiditelná, i na prudší uválcované trati lze bezpečně sjíždět v krátkých obloucích. Experti si berou airboard i do prašanu a umějí na něm skákat ze skal jako extrémní lyžaři. Výhodně se dá kombinovat se sněžnicemi, které to umějí nahoru, ale dolů je to nuda. Stačí sněžnice upnout na batoh, z kterého předtím vyjmeme složený airboard. Pumpička je součástí speciálního batohu.
Největší whisky bar světa
Svatý Mořic je místo, kde to v noci žije jako ve dne. Rozhodně zajděte do hotelu Waldhaus am See, přímo na břehu jezera, s největším whisky barem na světě (figuruje v Guinnessově knize rekordů). Nabízejí přes 2500 druhů whisky. Ceny jsou velmi rozličné, ale začínají již na 5 CHF, velmi dobrou whisky koupíte za 7 CHF. A navíc ji naservíruje stylový barman v kiltu z červenozeleného tartanu. Bar v přízemí hotelu skrývá malou část nabídky, ale ve sklepení čeká skutečné bohatství - prý i nejdražší láhev whisky na světe, která byla zachráněna z vraku potopené skotské lodi. Cena? Odpověď vás čeká přímo na místě...
www.stmoritz.ch
Letadlem do hor
Pokud se nechcete trmácet do Švýcarska autem či vlakem, můžete využít přímé lety Swiss z Prahy. Na všech linkách se lyžařské vybavení přepravuje zdarma, i když celková hmotnost zavazadel k odbavení přesáhne povolený limit (většinou 20 kg). Jeden lyžařský set obsahuje jedny lyže/snowboard, jedny hůlky a jedny lyžařské boty. Doporučuje se převážet lyže v pevném obalu a v případě dražší či speciální výbavy využít připojištění - dopravce vyplácí případnou náhradu jen
v omezené výši.
Horkou novinkou letošní zimy je nový přímý spoj z Prahy do Ženevy, který létá od 15. prosince jednou denně. A ze Ženevy jsou již menší střediska v oblasti Ženevského jezera či věhlasné resorty ve Wallisu na dosah. Cena zpátečních letenek včetně všech poplatků bude již od 2500 Kč.
www.swiss.com/czech
Na lyže vlakem
Z Prahy do Curychu jezdí denně přímý noční lehátkový vlak. Jízdenky pro cestování po Švýcarsku, tedy na Švýcarský dopravní systém (STS), lze v ČR zakoupit u všech poboček cestovních kanceláří Swiss travel, Čedok, Firo tour a ČD travel. Jízdenky různého typu opravňují k využívání celé dopravní sítě, tedy dopravy vlakové, autobusové, lodní a městskou dopravu v 37 městech. Na lanovky a horské železnice se poskytují výrazné slevy.
www.swisstravel.cz
Informace
Další informace o Švýcarsku lze nalézt a také objednat zdarma brožury na webové adrese:
www.MojeSvycarsko.com Německo
Ga-Pa: hlavní brána Alp
Garmisch-Partenkirchen alias Ga-Pa je zdejší branou do Alp. Z nížiny pod Mnichovem se zdvihá masív s nejvyšší horou Německa – Zugspitze (2964 m). Hlavními středisky jsou Hausberg, Alpspitz a Zugspitze.
Pěkný zážitek skýtá Alpspitz se slavnou závodní tratí Kandahar. V horních partiích u paty hory Altspitz omezuje sjezdovky členitý terén, ale výborný je sníh. Kandahar startuje z Kreuzjochu (1719 m) – nahoře ostrá a neustále dost široká. Lákavá je i olympijská trať, vede téměř paralelně, o něco mírnější, zato delší a stejně příjemná co do šířky.
Nejvyšší a nejproslulejší je sama Zugspitze. Na vrcholu se sbíhají hned tři kabinky. Skromně skloněné ledovcové plató nabízí příjemné modré s občasnými červenými úseky. Pokročilý lyžař nalezne na sjezdovkách uspokojení při funcarvingu. S klesající výškou sjezdovky pestřeji modelují a roste sklon, občas na úkor šíře. Omezeně se najdou i prudší místa pro dlouhé oblouky.
Fichtelberg: na skok z Klínovce
Při lyžování na Klínovci uvidíte čilý ruch na protějším svahu – německém Fichtelbergu. Rozsahem i výbavou srovnatelný s Klínovcem, snad o krok dále. Ve 30. letech rozvíjející se středisko, plánované pro ZOH. Fichtelberg má středně dlouhé sjezdovky (0,5 až 2,5 km, celkem 17 km) různých sklonů – od pohodové dálnice po ostřejší červenou. Od 90. let zasněžují většinu sjezdovek a mají moderní 4sedačku s plexisklem. Oberwiesenthal, základna Fichtelbergu, nabízí bazén, tenis, squash i bowling.
Grosser Arber: na Šumavě
Kousek za Železnou Rudou se na svazích nejvyšší hory Grosser Arber čili Velký Javor (1456 m) rozkládá nejlepší lyžařský areál na obou stranách Šumavy. V poslední letech prošel modernizací: 1 kabinka, 2 moderní sedačky, 3 vleky. Vybrat si lze z devíti sjezdovek různých obtížností: Thurnhofhang a Familienstrecke pro začátečníky, zkušení lyžaři vyzkouší závodní Weltcupstrecke a Osthangstrecke. Převýšení tratí na Javoru činí 360 metrů. Snadná dostupnost střediska je ideální pro jednodenní lyžování.
Ga-Pa
14 lanovek a vleků, 36,7 km sjezdovek, 720 – 2962 m
Skipasy (den, eur): 31, mládež (16 – 18 let) 25, děti (6 – 15) 19,50
Vzdálenost: Praha 470 km, Brno 670 km
www.ga-pa.de
Oberwiesenthal
9 lanovek a vleků, 15 km sjezdovek, 900 – 1214 m n. m.
Skipasy (den, eur): 22, děti 16,50
Vzdálenost: Praha 140 km, Brno 370 km
www.fichtelberg-ski.de
Grosser Arber
Skipasy (den, eur): 24, děti (do 16 let) a senioři (nad 60) 18 eur, také skipasy na 1 – 4 h
Vzdálenost: Praha 190 km, Brno 300 km
www.arber.de
Slovinsko
Slovinsko je jediným z postkomunistických států, které dostalo do vínku Alpy. Dobrou reklamu slovinskému lyžování dělají i jeho závodníci a dodnes zvučné značky Elan a Alpina. A lyžařská skutečnost?
Kranjska Gora je patrně to nejznámější a nejluxusnější, co se tu nabízí. Její jméno létá světem jako místo konání závodů Světového poháru. Lyžuje se na 30 km sjezdovek různých obtížností. Lyžaři si ji oblíbili pro přírodní jedinečnost a klidnou atmosféru, často v protikladu velkým „lyžařským továrnám“. Doporučuje se přijet uprostřed sezóny, v okrajových termínech nejsou dobré sněhové podmínky zaručeny. Jedním z největších středisek je Rogla, nabízí 50 km tratí a 14 lanovek a vleků.
K dalším skloňovaným názvům patří Bohinj, nádherné údolí se stejnojmenným jezerem a jedno z výchozích míst pro výstup na nejvyšší slovinskou horu Triglav. V údolí najdete dvě významnější lyžařská střediska, Vogel a Kobla. Vogel má 40 km sjezdovek (1230 – 1800 m), menší Koblu uvítají nenároční (35 km, 930 – 1480 m).
Nejvýznamnějším resortem Slovinska je Krvavec v Karavankách, horském pásmu na hranicích s Rakouskem. Strašidelný název má podle centrálního vrcholu, nejvyšší je však také lyžařsky přístupný vrch Zvoh (1971 m). To hlavní se ale odehrává na svazích Krvavce. Je nutno vyjet lanovkou do „druhého patra“, kde leží první sjezdovky. Ty nejzajímavější se spouštějí z vrcholu, jehož úbočí jsou z velké části prudká tak akorát pro náročné lyžování. Krvavec patří mezi střediska vhodná pro dobré lyžaře, není to žádný obr, ale díky velmi kvalitním tratím dokáže upoutat i na dlouho. Za návštěvu rozhodně stojí.
Kranjska Gora
19 lanovek a vleků, 15 km sjezdovek, 800 – 1570 m n. m.
Skipasy (den, eur): 21, dítě 14
Vzdálenosti: Praha 620 km, Brno 500 km
Bohinj/Vogel
Skipasy (den/3 dny, eur): 22/62,50, dítě 15,50/43,50, rodina/3 dny: dospělý 50, dítě 35
Vzdálenost: Praha 610 km, Brno 530 km
Bohinj/Kobla
6 lanovek a vleků, 5 km sjezdovek, 512 – 1450 m n. m.
Skipasy (den, eur): 19, dítě 14
Krvavec
11 lanovek a vleků, 35 km sjezdovek, 1450 – 1971 m n. m.
Skipasy (den, eur): 25,04, dítě 16,09
Vzdálenost: Praha 660 km, Brno 500 kmItálie
Bormio: lyže, lázně, středověk
Středověké město láká vedle památek především na lyže. V Bormiu - na severním svahu třítisícovky Cima Bianca - se dvakrát konalo mistrovství světa a mnohokrát Světový pohár. Na věhlasné středisko je lyžařský prostor překvapivě malý (50 km sjezdovek), ale o to lépe tvarovaný - umožňuje sjezd s nepřerušeným 1800m převýšením. Díky poslednímu šampionátu v roce 2005 se areál výrazně modernizoval: kapacitní přibližovací kabinka a tři expresní polstrované čtyřsedačky. Převažují červené sjezdovky, lahůdkou je trasa z vrcholu Cima Bianca až do údolí, k branám Bormia, která skýtá mnoho variant: nahoře se po širokém hřebeni táhnou lehce skloněné sjezdové magistrály, z nichž už se ale občas oddělí nějaký ten prudší kousek.
Aprés-ski čerpá z výhod města a navíc má i lázeňský rozměr: zrekonstruované termální lázně nedaleko centra využívají teplých pramenů (až 41 °C), které objevili už Římané.
Bormio má v sousedství středisko Valdidentro: 30 km sjezdovek, vrcholek o 500 m níže než Cima Bianca a skoro liduprázdno. Navazuje středisko Alta Valtellina, kterénabízí 210 km sjezdovek, některé ve výšce až 3000 metrů
Nové lyžařské houpačky
Za velkými areály pospojovanými přes několik údolí sjezdovkami se jezdí do Francie. Ani Itálie ale není úplně mimo hru. Nejznámějším lyžařským safari jsou čtyři střediska (Val Gardena, Alta Badia, Val di Fassa a Arabba) v okolí stolovitého masívu Sella, propojená kultovní trasou Sella Rondy. Hlavní okruh je zajímavější spíš panoramaticky než lyžařsky - převažují modré tratě, ale z něj se odvíjejí i parádní sjezdy: černé v Arabbě či závodní tratě v La Ville a v St. Christině. Celková síť propojených sjezdovek měří okolo 500 km.
Novou lyžařskou houpačku si můžete letos poprvé projet i na Passo Tonale. Hotelová vesnička v průsmyku mezi Trentinem a Lombardií se spojí 6km kabinkou se sousedem Ponte di Legno, které samo nabízí pěkné tratě v lesních průsecích. Všechny svahy se nyní spojí v celkem 100 km tratí.
Novou propojovací lanovku získá i Kronplatz v Dolomitech. Ta umožní se ze St. Vigila přehoupnout do údolí Gadertal, odkud jezdí skibus do Alta Badia, nástupiště oblíbeného lyžařského safari Sella Ronda. I samotný Kronplatz s okolními svahy překoná magickou hranici sta kilometrů sjezdovek.
Světový víkend ve Val Gardeně
Nejlepší sjezdaře planety uvidíte před Vánoci v Dolomitech, při Světovém poháru ve sjezdu mužů. Kromě nevšedního zážitku a působivé divácké (i horské) kulisy si můžete zároveň velmi slušně zalyžovat. "Světový" víkend v Dolomitech totiž znamená přinejmenším dva závody v sousedících střediscích - Val Gardeně a Alta Badii. Často přibude ještě jeden další jako náhrada za zrušený sjezd z počátku sezóny. Po odjetí závodů si můžete speciálně preparovanou trať střihnout sami. Většina dalších tratí již v tuto dobu bývá také v provozu, což čítá 130 km v Alta Badii, 60 km v Arabbě, 120 km ve Val di Fassa a 175 km ve Val Gardeně.
Cesta na start tratě Saslong (sjezd mužů) na vrcholu Ciampinoi (2249 m) vede z vesničky St. Christina kapacitní kabinkou a 6sedačkou anebo ze sousedního Wolkensteinu kabinkou. Ve vrchní partii trať vede bezlesým svahem s prudkým nástupem, kde závodníci nabírají rychlost, s níž pak hospodaří při dlouhém, mírněji skloněném traverzu. Nato se zanoří do lesa, kde po krátkém padáčku čeká klíčový úsek - Velbloudí hrby. Trojice terénních vln je legendárním místem, kde se závod dříve rozhodoval. Dnes hrby běžně závodníci přeskočí. Následuje mýtina s mnoha terénními nerovnostmi a pak cílový padák v relativně úzkém korytě, za nímž následuje cílový prostor s diváckými tribunami.
Po stopách války na lyžích
Před 90 lety se na horských vrcholcích Dolomit proti sobě postavili Italové a Rakušané. Nesmyslná válečná logika velela obsadit všechny strategické body včetně těch nejvyšších - kanóny musela na svém hřbetu trpět i "královna" Marmolada (3342 m). V urputné snaze prolomit linie "padly" i některé vrcholy: Col di Lana vyletěla do povětří a s ní dvě stě rakouských myslivců. Ledovec na Marmoladě posloužil jako úkryt, prokutaný chodbami o délce 12 km! Během této etapy první světové války padlo na sto tisíc mužů.
Místy bojů dnes putují lanovky a lyžaři. Na poslední mezistanici kabinky na Marmoladu je válečné muzeum s fotografiemi a zbraněmi, kanón a minimuzeum stojí v průsmyku Padón vedle lanovky. Okruh "po stopách války" zvládnete za den na lyžích po trase Arabba - Alleghe - Passo Falzarego - Alta Badia se dvěma přejezdy skibusem. Ve středu okruhu se tyčí torzo "krvavé" hory Col di Lana.
Liduprázdný Sulden
Na přelomu října a listopadu se pravidelně otevírá středisko Sulden. Kvalitou tratí si nezadá s rakouskými ledovci, rozsahem jen trošku (v předsezóně 10 - 20 km sjezdovek). Sulden leží v postranním údolí hlavního Vinschgau, nejlépe se sem jede přes průsmyk Reschenpass. Výhodou izolované polohy bývá komorní zájem. Tratě v náhorní kotlině dosahují výšky 3250 m a ze Suldenu sem vede visutá kabina, na niž navazují tři 4sedačky. Obvykle bývá v provozu většina sjezdovek mezi 3250 a 2600 m: několik modrých a dvě členité červené tratě. Příjemnou zastávkou pro zahřátí je dřevená hospoda Madritsch. Ve středisku (1900 m) na úpatí Ortleru lze navštívit jačí farmu horolezce Reinholda Messnera, který má vedle své muzeum.
www.sulden.com www.suedtirol.info
Sestriére: "olympijské" safari
Savojské středisko Sestriére, jedno z dějišť turínské olympiády 2006, vybudoval ve třicátých letech 20. století automobilový magnát Agnelli pro rekreaci svých zaměstnanců. Dnes je srdcem největší lyžařské houpačky v Itálii. Chapadla sjezdovek se roztahují po vrcholcích Monte Sises (2600 m), Motta (2823 m), Fraiteve (2701 m) a Colle Bercia (2290 m) a konečky zasahují až do Francie (Montgenévre). Lyžařská oblast (400 km sjezdovek) byla pro hustou infrastrukturu pokřtěna Mléčná dráha (Via Lattea). Směle konkuruje Francii a drží si italské devízy - nižší ceny a precizní péči o sjezdovky. Mnoho "nekonečných" červených, vinoucích se po pláních i v modřínových lesích, nejvíce osloví lyžaře, kteří rádi velké porce. Sportovnější jezdci se vyžijí na prudkých sjezdovkách nad hotelovou stanicí Borgata nebo v Sansicariu. Celou Mléčnou dráhu od Sestriére až po Montgenévre stihnete projet během dne sotva jedním směrem, pro lyžaře-průzkumníky je tedy lepší ubytovat se "uprostřed" pavučiny tratí a denně vyrážet do různých středisek.
Jihotyrolské středisko Plose se nachází u historického města Brixen
Snímek: Archiv
Plose: kopec věčného slunce
Jihotyrolské středisko Plose na prahu Dolomit ozařuje slunce i ve vrcholné zimě po celý den. Nadmořská výška tratí přesahuje dva tisíce, a tak se lyžuje ve sluneční lázni na kvalitním sněhu až do jara. Sjezdová nabídka areálu (43 km) uspokojí nejvíce milovníky pohodového až lehce sportovního carvingového kroužení. Pláně nad hranicí lesa jsou protkané šesti sedačkovými lanovkami a širokými přehlednými sjezdovkami, dominuje střední náročnost. Středně náročná (ač černě značená), ale pořádně dlouhá (až 9 km) je návratová trať do údolí, vinoucí se v serpenitnách lesním průsekem.
Městské zázemí Plose tvoří středověký Brixen, relaxovat lze v aquaparku s vodou o teplotě až 35 °C.
www.eisacktal.info www.suedtirol.info
Bormio a okolí
Bormio
8 lanovek a 6 vleků, 50 km sjezdovek
skipas: 1 den/6 dní - 32 / 182,50 eura, děti 1 den/6 dní (narozené po 1. 1. 1993) - 27/127 eur. Ceny platí v hlavní sezóně v obdobích 23. 12. 2006 - 6. 01. 2007, 3. 02. 2007 - 16. 3. 2007 a 31. 3. - 13. 4. 2007.
Alta Valtellina
32 lanovek a 35 vleků, 210 km sjezdovek, 1230 - 3020 m n.m.
Cena (EUR): 70/2 dny, děti a senioři: 5,50/2 dny
Vzdálenost (Bormio): Praha 670 km, Brno 810 km
www.bormioonline.com
Val Gardena (Sjezd SP)
15. - 16. prosince
Trať Saslong (černá, sjezd mužů SP)
délka: 3446 m, převýšení: 839 m, max. sklon: 56,9 %
www.skiworldcup.it www.saslong.it
Kronplatz
32 lanovek a vleků, 103 km sjezdovek, 950 - 2275 m
Cena (EUR): 34/1 den, děti a senioři: 24/1 den
Vzdálenost: Praha 640 km, Brno 720 km
www.kronplatz.com www.suedtirol.info
Sestriére
89 lanovek a vleků, 400 km sjezdovek, 1350 - 2800 m.
Cena (EUR): 31/1 den, děti 15,50/1den
Vzdálenost: Praha 1075 km, Brno 1210 km
www.vialattea.it
Děti jako v bavlnce
V Dolomitech i ve většině dalších italských středisek lyžují děti do 8 let v doprovodu rodičů zdarma. V loňské sezóně se vydalo bezplatných permanentek dětem 132 tisíc. V rámci jarní akce Dolomiti Superkids (od 17. března 2007 do Velikonoc) získají děti ke skipasu i bydlení gratis. Podmínkou je týdenní ubytování ve vybraných hotelech či penziónech.
V Itálii nikdy nechybí areálek s cvičnou modrou sjezdovkou, malým vlekem či sedačkovou lanovkou. Na Kronplatzu si děti užijí luxus - po cvičném svahu je vozí kabinka! Podobnou mají i v St. Vigil na opačném úpatí hory. Většina sjezdovek je přehledných a na nebezpečných místech jsou chráněny sítěmi. Každý sloup lanovky polstruje "polštář". A malí lyžaři do 14 let musí mít při jízdě přilbu.
www.dolomitisuperski.com
www.kronplatz.com
Na lyže letadlem
Přímo do srdce italských Alp se můžete dostat z Prahy za 1 h 40 minut. Nízkonákladová letecká společnost SkyEurope létá denně do Milána/Bergama. Navíc letos zavedla pravidelnou linku mezi Prahou a Turínem 2x týdně (úterý, sobota). V rámci promoakcí samotná letenka může vyjít i doslova na pár korun či úplně zdarma, připočíst musíte ale taxy. I tak lze zpáteční cestu pořídit zhruba od 1500 Kč.
www.skyeurope.com
Zajímavost
Bombardino, italský lomcovák
Sklenička čehosi žlutého se šlehačkovou čepicí a brčkem. Bombardino poznáte hned v prvním baru na sjezdovce. Nechybí nikde - od skleněného "hříbku" až po samoobslužnou restauraci. Necháte se zlákat a už vás nepustí. Za tři čtyři eura dostanete drink, který je italským přínosem alpskému aprés-ski a při zábavě hraje klíčovou roli. Základem je horký vaječný koňak s přídavkem tvrdého alkoholu (rum, brandy či cokoliv jiného). Každý barman přidá vlastní fantazii, takže výsledek chutná klidně čokoládově. Nápoj okamžitě prohřeje údy a rozjaří mysl. Domovem bombardina je bezcelní zóna Livigno, horské údolí mezi Itálií a Švýcarskem (odtud lépe přístupné). Přijde tu snad nejlevněji v Itálii a natrefíte-li na "happy hour", můžete ho mít i gratis.
Slovensko
Chopok: the best of
Bez diskuse slovenské top středisko, o kterém snad už ani není třeba referovat. Luxusní sjezdovky, exkluzívní volné terény (dvě oficiální freeride zóny přímo pod vrcholem Chopku) a dobrá pověst. Na druhou stranu by byla škoda jej nezmínit. Už jen proto, že pro letošní sezónu by měly být pro lyžaře propojeny obě strany Chopku, tedy Jasná a Chopok-jih, který po dlouhé roky fungoval i nefungoval. Na severní straně přepravuje lyžaře jedna kabinka, čtyři sedačkové lanovky a osm vleků na 22 km sjezdovek. Na jihu je 9 km tratí obsluhováno jednou sedačkou a pěti vleky. Nejen lyžařsky je sever vyvinutější. V údolí Váhu si lyžovačku můžete zpříjemnit návštěvou Liptovského Mikuláše, termálního koupaliště v Bešeňové nebo aquaparku. Podél toku Hronu zatím tyto vymoženosti chybějí. Zato v Tálech mají nejlepší slovenské golfové hřiště, kde je možné kombinovat lyžování s golfem. Propojení obou částí Chopku však možná signalizuje rychlý rozvoj této části. Na Slovensku se totiž do cestovního ruchu investuje ve velkém.
Chopok je druhá nejvyšší hora Nízkých Tater a leží asi 20 km jižně od Liptovského Mikuláše. Z něj se do Jasné dostanete autem, místní autobusovou linkou nebo taxíkem (cca 15 km). Příjezd pod jižní svahy vede z Česka přes Banskou Bystrici a Podbrezovou na Srdiečko.
Čertov ve stínu Javorníků
Menší středisko v pohoří Javorníky, pár kilometrů pod známější Kohútkou na české straně hřebene. Vleky s převýšením asi 300 m vedou do 900 m n. m. a obsluhují 3 km sjezdovek. Nejmenší vlek s modrou sjezdovkou je pro začátečníky. Zbylé 2 vleky jsou postaveny za sebou. Z prvního patra se můžete spustit po jedné ze 3 tratí. Jedna vede kolem vleku a je to široká červená placka s rovnoměrným sklonem (pro ostřejší carvery). Zbylé 2 tratě ve spodním patře vedou lesem po druhé straně vleku, v průběhu mění sklon a jsou užší. Od horní stanice spodního vleku je třeba se párkrát odpíchnout a sjet 200 m k nástupu na druhý vlek, kolem něhož vede ne moc široká červená. Až zatoužíte po občerstvení někde v údolí, možná budete mile překvapeni na místní poměry celkem slušnou délkou celé sjezdovky.
Vrátná: úžasné lyžování v úžasné krajině
Snímek: Lanovky SK
Vrátna: vše, co k zimě patří
Ani tak malebná země jako Slovensko nemá mnoho míst hezčích než Vrátna dolina. Ani si nestihnete všimnout, že jste opustili Terchovou a ocitáte se v jiném světě za vysokou hradbou skal. Jedním z posledních hitů je 8místná kabinová lanovka na konci Vrátné vedoucí do Snilovského sedla. Dosud byla tato část trochu ve stínu, ale jen pro neznalé. Koho neodradilo nepohodlí staré sedačkové lanovky a mnohdy psí počasí, objevil jedno z nejmalebnějších míst Slovenska. Letos má začít sloužit i nový vlek v Oštiepkové muldě, zajistí parádní ježdění hlavně koncem sezóny (pozdě do dubna). Masovou záležitostí se tato část díky náročnějším terénům a drsným klimatickým podmínkám asi nikdy nestane a většina lyžařů bude dál využívat spíš Paseky. Ty jsou centrem lyžování ve Vrátné a najdete zde téměř veškeré služby. Na objevení stále trochu čeká Poludňový Grúň přístupný z horní stanice sedačky na Pasekách. Pomy dnes tolik netáhnou, a tak si tu užijete klid, většinou poloprázdný svah s 300m převýšením a občerstvení v Chatě na Grúni.
Ubytovat se lze v hotelech, penziónech a chatách ve Vrátné, ale většinu kapacity nabízí blízká vesnice Terchová - najdete i příjemné ubytování v soukromí za pár stovek.
Chopok
Celodenní jízdné (podle sezóny): dospělí 490/790/890 Sk, děti: 350/560/630 Sk
Vzdálenosti: Praha 515 km, Brno 314 km
www.jasna.sk
Čertov
Čertov leží na konci vesnice Lazy pod Makytou v CHKO Kysucké Beskydy asi 20 km od hraničního přechodu Střelná (Horní Lideč).
Celodenní jízdné (podle sezóny): dospělí: 350/430/460 Sk, děti: 250/330/360 Sk
Vzdálenosti: Praha 390 km, Brno 190 km
www.skicentrumcertov.sk
Vrátna
Do Vrátné se dostanete z Žiliny přes Varín a Terchovou.
Celodenní jízdné (hlavní/vedlejší sezóna): dospělí: 750/680 Sk, děti: 520/480 Sk
Vzdálenosti: Praha 440 km, Brno 236 km
www.vratna.sk
Francie
Chamonix: Valleé Blanche
Z mnoha krásných horských masívů, jimiž Francie oplývá, je jeden mimořádný. Nejvyšší v Evropě. Mont Blanc, 4810 m vysoký král Alp trůní nad družinou svých poddaných. Právě kolem lze vidět množství těch nejcennějších pokladů, jaké si milovníci hor dokáží představit. A navíc se jim lze přiblížit na dosah.
Jedinečný a netušený kontakt s alpskou klenotnicí nabízí sjezd Valleé Blanche, silně zaledněného údolí, které se vine z pod Aiguille du Midi, hory, kam smrtelníky vyváží moderní rychlá kabina, a táhne se 20 km se skoro třítisícovým převýšením zpět do údolí k Chamonix. Zavede lyžaře do světa ledovcových mostů, jeskyň, tunelů, do světa známého z fascinujících fotografií.
To vše můžete vidět na vlastní oči. Stačí zakoupit skipas na lanovku na Aiguille du Midi a raději i průvodce. V první fázi sjezdu totiž čeká ostrý hřeben, který je potřeba překonat v navázání - lidé bez zkušeností zde mohou skončit skutečně zle (s průvodcem zvládnou sjezd i zdatné větší děti). A i po zbylou část sjezdu se pohybujeme po ledovci, kde se skrývají smrtelné trhliny. Navíc průvodce zná tajná zákoutí a často vyvede své ovečky z obecného proudu někam, kde to stojí za to. Sjezd trvá obvykle celé dopoledne a je jednou velkou gleceologickou show. Vidět Valleé Blanche je povinností každého milovníka vysokohorské přírody.
Snímek: Archiv
Nejslavnější skialpinistická cesta
Pomineme-li obchodní cesty přes alpské průsmyky, první zdokumentovaní "turisté" začali pronikat do vyšších horských poloh až na sklonku 19. století. Po dobytí Mont Blanku padly mýty a turistický boom začínal nabírat obrátky. Jedním z brzkých projektů byl přechod celého centrálního alpského masívu - tehdy by se dalo říci expedice - ze Chamonix do Zermattu. Poprvé se přechod podařil skupině horalů z Chamonix pod vedením Dr. Payota, prvního dobyvatele Mont Blanku, v lednu 1903. Na horských výběžcích mezi ledovci pak začaly vznikat alpské útulky, které postupem času dozrály v síť horských chat.
Původní přechod přes Alpy žije dodnes a stále se o něm mluví coby o nejslavnější lyžařské cestě světa. Začíná se vždy v Chamonix a po šesti dnech putování, kdy se bydlí v horských chatách a myje ve sněhu, končí celý výlet tzv. královskou etapou s dlouhatánským sjezdem do Zermattu. V člověku zůstane zážitek z dlouhodobého pobytu v těch nejexotičtějších místech Alp, z výhledů na obří ledovce, úchvatných sjezdů i drsných výstupů. Akce je náročná, ale potkáte tam i vytrvalé seniory. Předpokladem je fyzická zdatnost a lyžařské schopnosti, pokud nejste sami horolezci, pak i průvodce. Jste-li milovníkem zimních Alp, už není čeho dosáhnout více.
Lavinové centrum v Tignes
Milovníci prašanových linek dříve či později zavítají do francouzského Tignes. Uměle vystavěné vysokohorské středisko, propojené lanovkami s Val d´Isere, je jednou z evropských freeridových mek - vysoko položené, rozsáhlé a s extenzivním systémem lanovek a vleků, takže odpadají dlouhé výstupy s lyžemi na zádech.
Již třetí sezónu zde zájemci mohou své zkušenosti obohatit o rychlokurs záchrany z laviny. Na úpatí sjezdovky Col des Ves si v dřevěné chaloupce mohou půjčit tzv. pípák (vyhledávací lavinový přístroj) a ve vyhrazené "zahrádce" zkoušet vyhledat oběť. Přístroj funguje na bázi vysílač-přijímač, čili musí ho mít jak zasypaný, tak hledající. Na "zahrádce" 100x100 m si každý na vlastní kůži ověří, jak dokáže signály z přístroje vyhodnotit a najít podle nich místo, kde je zasypána oběť. Boj s časem pokračuje při vyhrabávání. Je třeba to zvládnout do 10 minut!
Lavinové centrum leží v srdci oblasti, jež je ponechána pro řádění ve volném terénu, ať už lyžařům nebo snowboardistům. Dopravním prostředkem po rozsáhlém prostoru je jediná dvousedačková lanovka.Aprés-ski na dvanáctou
Není pochyb, že 650 km sjezdovek ve francouzsko-švýcarském lyžařském prostoru Portes du Soleil nasytí i ty nejlačnější lyžaře. Jenže nejen sjížděním je lyžař živ. Možná proto je Portes du Soleil nadstandardně vybaveno také horskými hospodami. K jejich pestrosti přispívá i samotná hranice, kterou lyžaři bez povšimnutí přejíždějí z Francie do Švýcarska a naopak. Obě země spolu soupeří o primát v alpských specialitách jako sýrové fondue nebo raclette, o víně nemluvě. Zdejší gastronomické podniky nepatří k nejlevnějším, ale zato se při namáčení ždíbků chleba v rozpálené sýrovo-vinné omáčce vyžijete dost a dost také společensky. Komu pečivo ve společném hrnci "utone", zaplatí spolustolovníkům panáka.
V úzkém údolí mezi Avoriaz a Chatelem, v jedné zákrutě pod kabinkovou lanovkou d´Ardent narazíte na osadu, kterou tvoří výhradně horské hospody - a je jich nejmíň tucet, jedna vedle druhé. Téměř jistě jde o největší hustotu hospod na kilometr čtvereční v evropských lyžařských střediscích.
A ani večer nemusíte strádat. Ať už se ubytujete v panelácích futuristického Avoriaz, nebo v tradičních vesnicích Chatel nebo Morzine, vždy vám do cesty vpadne restaurant, v němž můžete za patřičný obnos pronikat do tajů nekonečných francouzských večeří - před desátou večer odtamtud určitě nevyjdete.
Sjezdovka Tunnel
Zdolávání strmých stěn láká adrenalinem i zvýšením vlastního sebevědomí. Takovou vhodnou "stěnou" je sjezdovka Tunnel ve středisku Alpe d´Huez. Na její start je nutné se dopravit až na nejvyšší dostupný vrchol oblasti Pic Blanc (3300 m) - z Alpe d´Huez výjezd kabinkovou a pak visutou lanovkou. Na Pic Blanku asi neodoláte před jízdou zhlédnout 360° panorama alpských vrcholů. Pak už jen pár obloučky pod vrchol, kde číhá otvor jakési velké trubky - "tunel". Po pár desítkách metrů temna vás přivítá světlo na opačné straně hřebene a také pořádný svah. Nemáte-li zrovna štěstí, že napadlo půl metru sněhu a jste první na kopci, spatříte obří boule ve svahu o sklonu až 45 °. Není sice dlouhý (asi 500 m), ale hemžení lyžařů všech možných výkonnostních kategorií jízdu zkomplikuje.
Tunnel býval ještě náročnější. Před pár lety ale provozovatelé svah zbrázdili jakýmisi "cik-cak" cestičkami, kterých se mohou držet méně zdatní jezdci. Ani tak ale zdaleka nejde o procházku růžovou zahradou. A komu je to málo, může kabinou vyjet zpět na vrchol a pustit se po další černé trati - 16km Sarenně, zprvu padající po odvrácené straně hory a poté se plazící malým údolíčkem až pod úroveň Alpe d´Huez.
Trať Tunnel nebývá otevřena pravidelně - její uzavření může snadno způsobit lavinové nebezpečí, vítr či ledovatý povrch.
Montgenévre
Středisko se 60 km sjezdovek leží ve stejnojmenném horském sedle v Jižních Alpách, přesně na hranici s Itálií. Celá příhraniční oblast je patřičně kulturně i gastronomicky "namíchaná". Lyžařsky je Montgenévre nejzajímavější díky napojení z italské strany na Mléčnou dráhu - síť lanovek a tratí sahající až do Sestriere. Jen cesta tam na lyžích spolkne celý den, a proto je pro návštěvu olympijských tratí lépe využít silniční dopravní prostředek - auto či bus. Snadné je však přehoupnout se do italského Claviere, s nímž tvoří Montgenévre (sjezdovkami) kompaktní celek se 100 km tratí. Ukázkově se tu projevuje rozdíl v lyžařském pojetí obou národů: Montgenévre je v podstatě lyžařská stanice, kde se na lyžích jezdí až "do postele", Claviere zase útulná původní horská vesnička. Na francouzské straně vás na převážně bezlesých svazích láká nějaký "odskok" do volného terénu (černé tratě se tu obvykle neupravují), v Claviere se pečlivě vyžehlené sjezdovky provlékají nejčastěji lesy. Chcete-li poznat italské i francouzské lyžování v jednom dni, máte ideální příležitost.
www.montgenevre.fr
Chamonix
29 lanovek a 20 vleků, 140 km sjezdovek, 1000 - 3842 m n. m.
Skipasy (EUR/den): (16 - 59 let) 36, (do 16 a nad 60 let) 29, rodina (2 + x) 90
Vzdálenost: Praha 1050 km, Brno 1250 km
Tignes-Val d´Isere
Espace Killy 96 lanovek a vleků, 300 km sjezdovek, 1550 - 3456 m.n.m.
Skipasy (EUR/den): 35, dítě 26
Vzdálenost: Praha 1250 km, Brno 1070 km
www.tignes.net
Alpe d´Huez
40 lanovek a 45 vleků, 220 km sjezdovek, 1120 - 3300 m n. m.
Skipasy (2 dny/6 dní, EUR): 72,50/192, děti a senioři (do 16 a nad 60 let) 51/137
Vzdálenost: Praha 1160 km, Brno 1300 km
www.alpedhuez.com
Avoriaz (Portes du Soleil)
95 lanovek a 117 vleků, 650 km sjezdovek, 900 - 2277 m n. m.
Skipasy (EUR/den): 31, dítě (5 - 16 let) 21
Vzdálenost: Praha 980 km, Brno 1120 km
www.avoriaz.com
Na lyže letadlem
Přímo do Savojských Alp se můžete dostat z Prahy za necelé dvě hodiny. Nízkonákladová letecká společnost SkyEurope letos od prosince zavádí pravidelnou linku do Grenoble. Boeing 737-700 NG létá mezi Prahou a Grenoblem jednou týdně (sobota). V rámci nejrůznějších promoakcí vás samotná letenka může vyjít i doslova na pár korun či dokonce zdarma, připočíst musíte ovšem letištní a další taxy. I tak lze zpáteční cestu pořídit zhruba od 1700 Kč.
www.skyeurope.com
Zajímavosti
La Grave
Čistě prašanovým - a velmi vydatným - střediskem je La Grave, místo, které patří mezi kultovní místa freeriderů. Kabinková lanovka funguje jako v obvyklých střediscích, jen pod ní nenajdeme žádnou upravenou trať, ale pouze divoké svahy, v horních částech ledovcové, bez navigace a zabezpečení.
2 kabiny a 2 vleky, 1450 - 3550 m n. m.
Skipasy (den, EUR): 31, děti 25
Vzdálenost: Praha 1170 km, Brno 1280 km
www.la-grave.com
Nejrychlejší sjezdovka světa
Nejrychlejší sjezdovka světa se nachází v Savojských Alpách, přesně ve středisku Les Arc 2000. Byla vybudována pro potřeby zimní olympiády v Albertville a nejrychlejší jízdu na ní zajel Francouz Goitschel - 205,01 km/h.
Informace
Mnoho potřebných a užitečných informací o cestování po Francii včetně těch lyžařských najdete na oficiálních webových stránkách FranceGuide, které provozuje národní turistická centrála Maison de la France.
http://cz.franceguide.com/ Netradiční zimní destinace
Bulharsko
Vyhlášené středisko Bansko coby lyžařská značka už zlidovělo i v Česku. Zcela právem, přestože by to ne každý čekal, jeho nabídka je po všech směrech bohatá - a mnohdy dokonce převyšuje hranice alpské!
Bansko je historické město u paty náhle se vztyčujícího pohoří Pirin. Na troskách někdejšího socialistického lyžařského areálu s jednou funkční lanovkou a asi dvěma vleky vznikl v posledních letech ultramoderní areál, kterému nechybí vůbec nic z nejmodernějších lyžařských technologií: systém umělého zasněžování, úprava tratí nejmodernějšími stroji i třeba bezkontaktní odbavovací systém. V Bansku je k dispozici 65 km tratí v úchvatné krajině Pirinu. Tratě jsou široké a nepřelidněné a středisku lze z lyžařského pohledu skutečně málo co vytknout. Tím hlavním, co Bansko nabízí navíc oproti Alpám, je unikátní kulturní prostředí a tradiční pohostinnost. Ve sklepeních historických domů a modernějších rodinných domků jsou skryty stovky (!) stylových vináren a sklípků, které dýchají družnou atmosférou, voní krajovými specialitami a nedráždí vysokými cenami. Když se k tomu přičte dobré víno, není vůbec těžké strávit v nich celou noc...
Informace
Letecký týdenní zájezd lze bez poplatků k letence pořídit již zhruba od 7 tisíc Kč.
Více informací na: www.banskoski.com
www.bansko.cz www.bulgariaski.com
Libanon
Dopoledne můžete sjíždět zasněžené svahy a odpoledne sedět u moře a nasávat orientální atmosféru nebo prohlížet některou z mnoha historických památek. Tohle skýtá jen jediná země: Libanon. Navzdory letní válce se koleje vracejí do normálu a zemička sedmkrát menší než Česko potřebuje turisty jako sůl. A lyžování tu vůbec není marné.
Pohoří Mt. Lebanon vyplňuje severní vnitrozemí. V nejvyšším bodě, na vrcholku Qornet as-Sawda, dosahuje nadmořské výšky 3090 m. Libanon má v těchto horách šest lyžařských resortů s upravovanými sjezdovkami, servisem pro lyžaře i snowboardisty, možnostmi aprés-ski. Vysoko nad ostatními ovšem ční areál Faraya Mzaar (Kfardebian), který nabízí skutečně špičkové lyžování a prvotřídní hotely i restaurace. Čeká tu 42 sjezdovek a celkem 80 km. Nadmořská výška se pohybuje od 1850 do 2465 m na vrcholku Mzaar. Odsud se nabízí nádherný výhled na ostatní vrcholky, do údolí Biká, které protíná celý Libanon, či na o něco vzdálenější proslulou horu Mount Hermon. Pokud bude opravdu jasný a slunečný den, uvidíte i mořské pobřeží a Bejrút.
Lyžařská sezóna trvá na libanonských svazích obvykle po čtyři zimní měsíce - od listopadu či prosince do konce března či začátku dubna.
Informace
Do Bejrútu léta pravidelná linka ČSA z Prahy. Podrobnosti i aktuální stav jednotlivých sjezdovek ve všech resortech najdete na adrese: www.skileb.com
Další informace: www.tourisminlebanon.com
www.destinationlebanon.com
Lyžování v pouštiDubaj - Spojené arabské emiráty
Lyžování v poušti. No ano! A samozřejmě kde jinde, než v megalomanské Dubaji, kde mají největší lyžařskou halu na světě. Své turnikety otevřela ani ne před rokem a slaví úspěch. Po sněhu lačnící Arabové i tisíce cizinců, kteří v emirátech pracují, dokáží halu naplnit tak, že se občas musí zastavit prodej dalších vstupenek.
V hale vede první zalomená lanovka svého druhu a i teplotní rozdíl mezi uvnitř a vně - v létě přes
50 °C! - je také rekordní. Lyžování v hale je ovšem přece jen něco jiného než sjíždění v přírodě. Nabízí se metafora bruslení na zamrzlých kanálech Nizozemsko a kroužení na městském zimním stadiónu. Ovšem vykoupat se v tropickém moři a za hodinu jezdit na lyžích má něco do sebe! Právě nyní je pro návštěvu Dubaje vhodná doba, teploty jsou přijatelné a navíc tam lze vyřešit vánoční nakupování. V Dubaji se skvěle nakupuje, ceny některých výrobků (elektronika, obuv atd.) jsou mnohem nižší než v Evropě včetně Česka.
Informace
Nejlevnější zájezdy do Dubaje lze pořídit již kolem 20 tisíc Kč a využít buď přímého spoje, či charterových přímých letů, které se letos zavádějí. Na březích Perského zálivu budete za pět hodin.
www.skidxb.com
www.skidubai.com
www.dubai.cz
Lyžařskou přílohu připravili redaktoři časopisu SNOW: RADEK HOLUB, PETR SOCHA, LUBOŠ SUŠILA, KRISTIAN HANKO, PETR HAVELKA
www.snow.cz
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist