Testy odhalí lži uchazečů o místo


Profesor psychologie Richard Griffith chce mezi uchazeči o zaměstnání odhalit podvodníky. Považuje za ně ty lidi, kteří při přijímacích testech zkreslují svou osobnost.
Usnadňuje to podle něho nesprávné pojetí vstupních testů zejména při prověřování žadatelů o místo v call centrech, obchodních sítích a ostatních odvětvích, v nichž je důležitý přímý styk se zákazníky.
Dosavadní testy obyčejně žádají kandidáty, aby souhlasili nebo nesouhlasili s výroky o jejich charakteru a osobních vlastnostech. Cílem je dozvědět se, jak bude žadatel přistupovat k úkolům a problémům. Badatelé jako profesor Griffith tvrdí, že při některých testech je snadné lhát, neboť uchazeč se snaží predikovat "správnou" odpověď, na níž záleží, zda místo získá. Žadatelé mohou rovněž prozkoumat zaměstnanecké testy na webu nebo se zeptat přátel, kteří jimi v minulosti prošli.
Profesor Griffith prozkoumal tyto testy, jež mají odhalit uchazečovu osobnost, na svých studentech, a to hned dvakrát během šesti týdnů. Při prvním výzkumu požádal účastníky, aby na otázky odpovídali poctivě.

Dvakrát odlišný výsledek

Při druhé příležitosti sice studenti dostali podobné otázky, ale organizátoři testů jim řekli, že jsou personalisté z velké firmy, která hledá nové zaměstnance. Výsledek? Kolem třiceti procent respondentů změnilo své odpovědi, aby dosáhli vyšší hodnocení. "Podvádění výrazně škodí možnostem dozvědět se o tom, jak bude uchazeč pracovat," prohlašuje profesor. I když mají dosavadní testy mezery, jsou podle něho přesto spolehlivějším nástrojem k predikci výkonnosti prověřovaného zájemce o místo, než osobní přijímací pohovor.
Tvůrci testů analyzují, které vlastnosti by měl mít kandidát pro to které místo, aby ho zvládl, a podle toho formulují otázky, uvádí profesor Griffith. Jenže správná odpověď závisí na tom, co vlastně zaměstnavatel hledá, neboť co je dobré pro jedno pracovní místo, je špatné pro jiné. Testy jsou pojaty tak, aby odhalily uchazečovy vzorce chování, a nikoli to, jak bude reagovat v určité konkrétní situaci. Podle konzultantky Sherry Merbachové je využívání testů důležité zvláště u pracovníků prodeje, protože při osobních pohovorech mají zpravidla velkou výhodu v tom, že působí dobrým dojmem.

Vychytralí se vyznají

Zaměstnavatelé samozřejmě vědí, že někteří uchazeči dávají zkreslující odpovědi a zvažují testy, které navrhuje profesor Griffith. Zahrnují například otázku: "Díval jste se někdy do pornografických knih a časopisů?" Vychází z toho, že poctivý se k takovému jednání přizná, podvodník nikoli. Ale vychytralý podvodník může předpokládat, kam autor testu míří, a přizná se k nevhodnému chování. Někteří zaměstnavatelé považují Griffithovy testy za užitečné, ovšem zároveň v kombinaci s těmi dosavadními.