Ray Charles, Vic Vogel, Chick Corea, Gary Burton. To zdaleka nejsou všechna slavná jména, která proslavila přes čtvrt století žijící Montreal International Jazz Festival. A také to není všechno, co se ve frankofonní quebecké metropoli děje na poli hudby od tradiční jazzové a rockové hudby přes experimentální divadlo a tanec až po uznávanou Montreal Symphony Orchestra.
Je přirozené, že v takovém muzikantském a kulturním prostředí se může dařit i hudebnímu byznysu a prodeji hudebních nástrojů, třeba i ze zahraničí. Jistě příjemné je zjištění, že do rukou místních muzikantů, do koncertních sálů a na školy se dostávají také výrobky české firmy Strunal.
"Naše strunné nástroje se skutečně dostaly do Montrealu a také do Toronta i do jiných míst v Kanadě," říká Karel Kantor, předseda představenstva a generální ředitel Strunalu. Na kanadském trhu má tento tuzemský výrobce s roční produkcí 50 000 kytar všech modelů, více než 6000 houslí, téměř tisíce viol a až dvou tisíců violoncell a stejného počtu kontrabasů a dalších produktů několik kanadských zákazníků, kteří působí jako velkoobchodníci.
Ve Spojených státech však využívá své dceřiné společnosti Strunal America, která brzy oslaví osmileté trvání.
V obou případech sází firma na strategii dlouhodobého působení na trhu. "To nám umožňuje získat si u našich zákazníků pozici, která usnadňuje vzájemnou spolupráci," vysvětluje Karel Kantor.
Ostatně zkušenosti s kanadskými odběrateli mají obchodníci ze Strunalu velmi dobré. Co je trápí a v čem vidí největší bariéru vstupu na severoamerický trh, je neustále klesající kurs dolaru. "Tento pokles významně ovlivňuje naši cenovou politiku na trhu," podotýká Karel Kantor.

Nepříjemnému kursovému vývoji a také konkurenci se nyní Strunal chce postavit společně s dalšími českými výrobci pomocí klastru Music Czech Made. "Klastr hudební výroby vznikl teprve před několika měsíci a jeho myšlence důvěřujeme. Momentálně je v období schvalování dotace. Pokud se nám podaří tyto prostředky získat, umožní to členům sdružení rozvíjet se v celé řadě oblastí, obchodní, technické i personální," tvrdí optimisticky Karel Kantor.
Nehledě na časově nedlouhou existenci, Music Czech Made se již stačil zúčastnit několika výstav v zahraničí, například v Dubaji, Šanghaji a v Rakousku. Vždyť bez prezentace na takových akcích se jen těžko i v hudební branži dá dosáhnout obchodního úspěchu.
Strunal se mimoto rozhodl podpořit prodej i dalším opatřením. "Kromě klastru hudební výroby rozvíjíme ještě další aktivitu s názvem EEX - European Excellence. Toto označení, které ve formě hologramu ponesou naše nástroje, by nám mělo pomoci uspět na zahraničních trzích. Logem EEX smí být označen pouze hudební nástroj, který byl vyroben v Evropě," poodhaluje strategii firmy Karel Kantor.