Ještě před pár lety sloužily žárovky v hlavních světlech skoro stejně dlouho jako celé auto. Dnes, kdy bez rozsvícených světel nesmí český řidič vyjet na silnici, jejich životnost prudce klesá. Stejný problém mají také u sousedů v Rakousku. Od okamžiku, kdy i na zdejších silnicích zavedli povinné svícení ve dne, stoupla spotřeba automobilových žárovek čtyřnásobně.
Rakouský autoklub ÖAMTC proto v rozsáhlém testu u 68 aut zjišťoval, jak snadno lze takovou žárovku vyměnit. Zkouška přinesla rozčarování. Ukázalo se, že i tak banální věc často potřebuje servisní zázemí.
"Zatímco u Fiatu Panda je výměna možná za devět minut a v případě Citroënu Berlingo dokonce za šest, Renault Espace potřebuje celých dvaasedmdesát minut," komentuje výsledky testu vedoucí technik klubu Max Lang. "U řady aut najdete doporučení výrobce, abyste na výměnu raději zajeli do servisu."

Pro snazší budoucnost
Podobným alibismům má zabránit nová evropská směrnice R-48, která vstoupila v platnost letos v srpnu. Výměna žárovky u nově vyvinutých modelů musí být proveditelná "podle návodu k obsluze a s vybavením, které je v autě k dispozici".
Takový stav by se asi líbil majitelům Fiatu Stilo, u něhož je nutné při výměně vyjmout i plastové kryty motoru a baterii. Někdy bývá nezbytné demontovat i části karosérie. Například u Fordu Fiesta mřížku chladiče a celý světlomet, u malého smartu dokonce celou přední masku. Kdo chce výměnu provést u Opelu Astra, musí se k žárovce propracovat skrz otvor v podběhu kola.
U některých výrobců lze ale už nyní pozorovat zlepšení. Například u čtvrté generace Volkswagenu Golf doporučoval výrobce zajet s prasklou žárovkou do servisu. Tam pak bylo nutné nejprve sejmout celou příď včetně nárazníku, masky i samotného světlometu. U současné generace si výměnu může každý provést sám. S instrukcemi v návodu k obsluze a bez nutnosti použít nářadí to podle testu trvá osmnáct minut. Stejnou dobu potřebuje k výměně žárovky majitel Škody Octavia, za dvanáct minut by to měl zvládnout řidič fabie.

S xenony raději za odborníkem
V odlišné situaci ale mohou být majitelé aut vybavených xenonovými světly. Dvaadvacet zástupců v testu potvrdilo, že vyměnit xenon je oproti halogenové žárovce časově podstatně náročnější. Patrně nejvýmluvnějším příkladem je Volkswagen Touran. Zatímco halogen lze u něj vyměnit za osmnáct minut, záměna xenonu se protáhne na půldruhé hodiny. Čas se prodlouží také u octavie, práce trvá přesně půlhodinu.
Experti autoklubu jsou však v případě xenonových světel zajedno s doporučením automobilek: s prasklou výbojkou je nutné do servisu. Xenony potřebují ke svému provozu napětí 23 000 voltů a to je při neodborné manipulaci životu nebezpečné.
Například německý autoklub ADAC doporučuje navštívit servis i po každé výměně halogenové žárovky. Při manipulaci s reflektorem totiž hrozí, že se poruší jeho přesné nastavení. ADAC také radí vyzkoušet si výměnu "nanečisto" v klidu vlastní garáže, aby pak o to snadněji proběhla při skutečné poruše. Jako příklad, kde se taková zručnost může hodit, uvádí Českou republiku. Zde jsou podle autoklubu policisté k vadnému osvětlení nejméně tolerantní a často vyžadují jeho okamžitou opravu přímo na místě.

Autor je spolupracovníkem redakce

061205_IN_11_3.gif

061205_IN_11_1.jpg
Při výměně žárovky u Renaultu Espace se řidič pořádně zapotí. Celá akce podle zkušeností rakouského autoklubu trvá dvaasedmdesát minut.
Foto: Renault

061205_IN_11_2.jpg
Výměna žárovky u Fordu Fiesta se neobejde bez vyjmutí reflektoru i masky chladiče.
Foto: ÖAMTC

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist