HN: Jak se vám povedlo v soutěži Rovné příležitosti nechat za sebou na stupíncích vítězů Microsoft, IBM a Citibank?
Je pravda, že v této soutěži zatím bodovaly obvykle banky a technologické společnosti. Air Products patří mezi průmyslové podniky, vyrábí a distribuuje technické plyny a chemikálie. Takže jsme do dosavadního obrázku vítěze moc nezapadali. Rozhodnutí však záleželo na porotě. Myslím, že šance vítězů byly vyrovnané.
HN: Porotu jste zaujali hlavně programem pro zaměstnance na severu Čech. Můžete jej popsat?
Mnohé napovídá už jeho název - Relaxujte, prosím. Získali jsme na něj dotaci z Evropských strukturálních fondů. Stojí za ním Úřad práce v Ústí nad Labem. V tomto regionu jsme totiž jedním z největších zaměstnavatelů, máme nejenom sídlo v Děčíně, ale také pobočku v Litvínově. Naši zaměstnanci mohou díky programu strávit dva dny v lázních, kde je lektoři ze školicí agentury učí, jak zvládnout stres nejenom na pracovišti, ale i v osobním životě. Například jak správně dýchat, co dělat pro to, aby si aktivně odpočinuli, jak správně cvičit a udržet si dlouhodobě kondici. Tyto programy trvají od čtvrtka do pátku, v pracovní době. A jsou dobrovolné.
HN: Předpokládám, že si zaměstnanci musí před odjezdem svou práci odvést...
Ano, to jistě. Termíny svého pobytu v lázních ale znají dva roky dopředu. Mají spoustu času a možností, jak si zmíněné dva dny dopředu naplánovat.
HN: Prý vaše firma ještě nabízí antistresový program...
Ten je určen všem našim zaměstnancům. Spočívá v tom, že lékaři ze Zdravotního ústavu hlavního města Prahy monitorují jejich tělesnou i duševní kondici. Součástí sledování je i nutriční poradenství. Dokladem toho, že může fungovat, je, že jeden z našich zaměstnanců změnil svůj jídelníček a začal cvičit. Výsledky se dostavily velmi rychle v podobě ztracených kil. Zmíněný lékařský dohled mají naši zaměstnanci bezplatný.
HN: Co z toho má firma?
Víte, v těchto programech jde o to, aby lidé byli zdravější, odolnější a také spokojenější. Když člověka v zaměstnání každý den trápí například klouby, záda, vysoký tlak, bolestivý žaludek, může mít problémy soustředit se na práci. Zdravý člověk je výkonnější a spokojenější. Takže nakonec vítězí všichni, bez rozdílu.
HN: Takové investice do lidí jsou ale velmi nejisté a trvá dlouho, než se projeví jejich efekt...
Ale vyplatí se. Pravda, jsou to "dlouhodobé" peníze, efekt nevidíte ihned. I když - pokud se lidé starají o své zdraví a zlepší se jim kondice, poznáte to do jednoho roku. Nejsou tak často nemocní. Nemusíte vynakládat další výdaje spojené s tím, jak zajistit, aby jejich práce byla provedena.
HN: Je za touto péčí i snaha si zaměstnance udržet?
Také. Především v technickém odvětví probíhá bitva o talenty. Potřebujeme pracovníky technicky zdatné a jazykově vybavené. A takových je málo. Pokud neinvestujeme do výchovy, péče a udržení vlastních talentů, můžeme o ně přijít. Když toto riziko snížíme na minimum, nemusíme přeplácet lidi z jiných firem, anebo investovat do hledání vhodných kandidátů a následně do jejich zaškolování. Snažíme se využít veškerý potenciál našich zaměstnanců. I proto dalším programem podporujeme naše talentované pracovnice.
HN: Proč právě je?
Jde v podstatě o popud naší mateřské firmy. Chce, aby v jejím managementu byly více zastoupeny i ženy. Součástí globální filozofie firmy je, že chce být tou nejlepší, pro kterou je možné pracovat. A chce být i nejlepším zaměstnavatelem pro ženy, přestože 70 procent zaměstnanců tvoří muži. Naší lokální iniciativou vycházející z této filozofie je Klub pro rozvoj žen s potenciálem. Neformálně mu říkáme "dámský klub" a založili jsme jej v roce 2004.
HN: Která žena může být jeho členkou?
Ta s výbornými pracovními výsledky a potenciálem, který dokáže rozvíjet dále. Na základě pravidelného hodnocení našich zaměstnanců manažeři nominovali patnáct žen, o kterých byli přesvědčení, že mají chuť a potenciál se rozvíjet. Tyto ženy procházejí školením externích lektorů, které hradí naše firma. Učí se měkkým dovednostem, tomu, jak sladit rodinný život s pracovním, jak se prosadit ve světě mužů. Hosty na školeních bývají manažerky, které se dělí o své zkušenosti a přispívají radami.
HN: A zvýšil se počet žen ve vašem vedení?
Dvě účastnice těchto kursů byly povýšeny na manažerská místa. Na pozici obchodníka máme ženu. To možná není nic zvláštního, ale obchodnice u nás navštěvuje průmyslové podniky, musí se vyznat například ve svařování. Jiná žena zastává pozici obchodníka pro klíčové zákazníky na Slovensku.
HN: Jde v programu jen o zvýšení počtu žen ve vedení?
Ne. Nadané ženy se také účastní dvouletého programu pro všechny talentované pracovníky, kde procházejí školením šitém každému na míru.
HN: Jak se na zvýšenou pozornost ženám tváří muži?
Podporují to, i když se mě občas z legrace ptají, kdy založím pánský klub. Chystáme workshop, na kterém by se manažeři a manažerky měli více dovědět o ženském a mužském principu a jak se oba mohou navzájem obohacovat.
HN: Domníváte se, že muži u vás začínají přemýšlet o svých kolegyních jako o rovnocenných partnerech?
Myslím, že tak přemýšleli vždycky. Ale rozdíl je v tom, že jsme díky podpoře talentovaných žen udělali pokrok v přemýšlení o lidech. Manažeři jsou si vědomi toho, že pokud tam mají nějakou talentovanou pracovnici, je dobré se jí věnovat a rozvíjet její potenciál třeba v podobě školení. Také se naučili zvažovat možnosti práce z domova a půlúvazků v době, kdy je žena či muž na rodičovské dovolené.
JITKA MORAVCOVÁ (46 let) je personální ředitelkou mezinárodní společnosti Air Products pro Českou a Slovenskou republiku. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Po osmileté učitelské praxi pracovala jako personalistka ve firmě United Distillers. Koncem listopadu Air Products vyhrála soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi v České republice.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist