Schovaný za zatáčkou stojí napříč silnice havarovaný vůz. Řidič přijíždějícího auta jej ještě nevidí, ale už o něm ví. Dostává totiž zprávu přímo od nabouraného "kolegy" na displej palubního počítače. S pomocí současné komunikační techniky nic nemožného, soudí svorně velké evropské automobilky. Jejich záměr je prostý: chtějí využít informace, které se shromažďují v řídícím systému každého auta a pocházejí od ABS, elektronického stabilizátoru podvozku, vnějšího teploměru nebo satelitní navigace. Spousta těchto údajů by mohla být užitečná i pro ostatní účastníky provozu, jen je umět včas předat dál.

Průkopník FleetNet
Právě před šesti lety vyzkoušel koncern DaimlerChrysler poprvé techniku vzájemné komunikace. Pilotní projekt FleetNet sestával z několika aut, která mezi sebou komunikovala pomocí bezdrátového internetového připojení WLAN (Wirelles Local Area Network). Automobilka tím ukázala nový směr - až do té doby se počítalo s budováním pevných přijímačů a vysílačů kolem cest, které by takové informace sbíraly a předávaly dál. FleetNet potvrdil, že toto drahé řešení není třeba - každé auto může zprávy přijímat i vysílat zároveň, a to až do okruhu pěti set metrů. Důležité informace si vozy předávají jako štafetový kolík, a dostanou je tak například i několik kilometrů od dopravního problému.

Hranice už padly
Pro úspěch celého projektu je ale nutné získat více automobilek. Letos v dubnu oznámilo BMW, že jeho vozy se umějí domluvit s francouzskými renaulty. Mluvčí německé automobilky BMW Michaela Müllerová to pokládá za významný pokrok: "Fakt, že mezi sebou komunikují auta dvou různých výrobců, je důležitou novinkou. Až dosud si bavoráky rozuměly jen se značkou Mini."
Nezávisle na iniciativě jednotlivých automobilek vznikají národní a evropské projekty, které mají celý systém sjednotit. Po německém NOW (Network on Wheels) právě skončil evropský program Willwarn (Wireless Local Danger Warning), kterého se účastnilo dosud největší množství automobilek. Na bázi internetového připojení WLAN si mezi sebou povídaly mercedesy, audi, volkswageny, peugeoty, volva, BMW a citroëny.

Práce na několik let
I když se zdá, že komunikativní budoucnost je na dosah, nejprve je třeba, aby se všichni zúčastnění dohodli na jednotných standardech a získali povolení úřadů, které by platilo alespoň na území Evropy. Mluvčí Mercedesu Matthias Brock proto na stránkách časopisu Der Spiegel varuje před přílišným optimismem: "Než tohle všechno zvládneme, bude to trvat tak dva tři roky." Sériová auta vybavená bezdrátovým komunikačním systémem by se pak mohla objevit za dalších pět let - kolem roku 2015.
V rámci willwarnu řešily zúčastněné automobilky i případné potíže se startem projektu. Zprvu totiž bude systémem "Car-2-Car" vybaveno jen mizivé množství aut. Proto bude na počátku smysluplné vybudovat síť jakýchsi informačních majáků podél cest, kam by aktuální data o provozu ukládaly pověřené dopravní instituce. Tyto "sběrny dat" by v úvodních letech do jisté míry nahradily vzájemnou komunikaci mezi auty. Sloužily by tak prvním nadšencům, kteří si bezdrátové zařízení do svého vozu pořídí.
Autor je spolupracovníkem redakce

Co zvládne komunikace Car-2-Car

061228_IN_09_2.gif
Informace o dopravní zácpě se může v okamžiku dostat na vzdálenost několika kilometrů. Vyšle ji auto, u kterého počítač zaznamená náhlé zpomalení, ještě lépe rozpozná kolonu tempomat s regulací vzdálenosti. Vozy v dosahu brzdícího auta pak zprávu o koloně přijmou a zobrazí na displeji, zároveň ji okamžitě předají dál.

061228_IN_09_3.gif
Budoucnost vzájemné komunikace přinese plynulejší a bezpečnější provoz. Výměnou dat si auta sama určí pořadí, v jakém bezpečně projedou křižovatkou. Výsledek vidí řidič na displeji palubního počítače.
Kresby: Mercedes-Benz

061228_IN_09_1.jpg
Auto stojící na krajnici má potíže. Kolemjedoucí řidič od něj dostává varovnou zprávu na obrazovku satelitní navigace.
Foto: Mercedes-Benz