Mýtné se tvrdě vymáhá


Kontrolní volkswagen celníků projíždí kolem rakouského kamionu. Náhle zrychlí, předjede ho a zasvítí na něj červeným "stop". Rakouský řidič omluvně krčí rameny a platí dva tisíce korun. Místo čtyř náprav měl ve své palubní jednotce pro české mýtné nastaveny jen tři. Na každém kilometru ušetřil korunu třicet, prý omylem.
"Prvního ledna jsme zkontrolovali padesát vozidel, z nich sedm palubní jednotky nemělo nebo byly chybně nastaveny. Na pokutách jsme vybrali deset tisíc korun," říká šéf mobilního dohledu kladenských celníků Karel Vodvářka. Pokuta na místě se pohybuje v rozmezí tisíc až pět tisíc korun, ve správním řízení se může zvýšit až na půl milionu korun.
Sedm "kladenských hříšníků" bylo jen zlomkem těch, kteří se placení mýtného chtěli vyhnout. "Od pondělní půlnoci do čtvrté včera odpoledne celníci pokutovali 3598 neplatičů," připomíná Sylvie Košťálová z firmy Kapsch.

11 milionů denně

Většina dopravců se však s mýtným smířila a platí.
Do včerejší šesté hodiny večerní se na mýtném vybralo 10,2 milionu korun a podle odhadu měla tato částka do půlnoci překročit jedenáct milionů. Tímto tempem by stát za rok vybral asi 3,6 miliardy korun. To je málo. Ministerstvo dopravy stále počítá se sumou osm až deset miliard.
"Samozřejmě mám palubní jednotku. Českou, rakouskou i německou. Německý satelitní systém je pro mne určitě nejlepší. Box přímo počítá projetá eura, ukazuje dálnici, na kterou jsem najel, ukazuje nájezdy a sjezdy z dálnice," říká Karel Štrobach, řidič návěsu firmy Petrotrans. I když považuje mýtné za příliš vysoké, je stále levnější je projet po dálnici na čas než po místních silnicích se zpožděním.
"Jednou se ke klientovi dostanu později a už tam nemusím jezdit," souhlasí polský řidič Piotr Tracz.

Neplacení mýta je dražší

Nejde jen o čas, neplacení mýtného se prodraží. Vedle mýtných bran kontroluje vozidla i pětadvacet aut celníků.
Každý kontrolní vůz má tři počítače. Ty umějí i za jízdy zjistit, zda je kamion správně vybaven, má trezor na pokuty, "botičku" pro ty, kdo nechtějí zaplatit. A má i spojení na tlumočníky, pokud by se cizinec ošíval, že nerozumí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist