Petřínsaká lanovka z roku 1891
Snímek: Archiv R. Grice
Pozemní
Ve světě i v našich zemích se nejdřív stavěly pozemní lanové dráhy, u nás nejdřív v Praze. V roce 1891 se rozjely hned dvě: 30. května na Letnou a 25. července na Petřín. Obě projektovala kancelář inženýrů Reiter a Štěpán, měly podobnou konstrukci i pohon pomocí vodní převahy. Zdánlivě levný způsob provozu se ale komplikoval při nedostatku vody, a tak se letenská lanovka už v roce 1903 poměrně ojedinělým způsobem rekonstruovala na elektrický pohon. Kvůli nezájmu ovšem přestala lanovka v roce 1916 jezdit a o šest let později byla zlikvidována. Petřínskou dráhu stihl lepší osud (viz úvodní text).
Karlovy Vary měly začátkem 20. století dokonce pozemní lanové dráhy tři. Všechny postavila švýcarská firma Von Roll. V roce 1913 začala vznikat čtvrtá na Tři kříže. Její stavbu ale zmařila válka. Ze 60. let existuje švýcarská studie na výstavbu ozubnicové dráhy systému Locher v nedostavěné trase lanovky, z dnešního pohledu už nereálný plán. Zatímco lanovka k Imperialu od Slovenské ulice se v roce 1959 zastavila, ostatní dvě získaly v 60. letech nové vozy. Obě lanovky pak v druhé polovině 80. let rekonstruovala polská firma Mostostal.Visuté - kabinové
Poslední říjnový den roku 1928 začíná turistům sloužit první visutá osobní lanová dráha v Československu, a to z Janských Lázní na Černou horu. Šlo tehdy o jediný myslitelný systém visuté lanovky pro přepravu osob - o kyvadlovou velkokabinovou lanovku (tehdy 30 osob). Šikmou délkou 3174 m patřila k nejdelším jednoúsekovým osobním lanovkám vůbec.
Technologické zařízení lanovky dodala firma František Wiesner, strojírna Chrudim, která už měla zkušenosti se stavbou několika nákladních lanovek podle systému Curt Rudolph z Lipska. Také tuto svou první osobní lanovku postavila v licenci lipské firmy.
Myšlenka na stavbu naší druhé osobní visuté lanové dráhy, tentokrát na Ještěd, se objevila v roce 1924. Práce ovšem začaly až v roce 1932 a nebyla u toho lipská firma Bleichert, tehdy největší světový výrobce lanovek, ale zmíněná chrudimská společnost František Wiesner, která ji postavila už bez cizích licencí. Ještědská lanovka vyrazila na svou trasu v roce 1933 (více v úvodním článku tématu).
Ještě dalšími dvěma kabinovými lanovkami se můžete v Česku svézt: kyvadlovou turistickou lanovkou v Moravském krasu k propasti Macocha a pulzační kabinkovou lanovkou Koliba - Krakonoš v Mariánských Lázních.Sedačkové
Česká republika, resp. tehdejší Československo drží primát první sedačkové lanovky v Evropě (a druhé na světě!). Byla jí jednosedačková lanovka z Ráztoky na Pustevny, kterou postavila v už okupovaném ČSR rovněž firma František Wiesner. Byla to tak trochu z nouze ctnost, Beskydy byly prakticky poslední vyšší pohoří, které nepatřilo Sudetám. Na nákladnou kabinovou lanovku ale nebyly peníze, a tak vznikla v roce 1940 "lehká" a podstatně jednodušší sedačková. V 50. letech se dočkala rekonstrukce a až v roce 1986 ji nahradila dvojsedačková lanovka v jiné trase.
Po válce u nás vznikala řada dalších sedačkových lanovek, zpočátku v licenci Von Roll. Jednalo se tehdy o velmi moderní systém provozně odpojitelných dvojsedačkových lanovek, kde cestující seděli kolmo k ose trati a nasedali na nepohybující se sedačky a vysedali z nich. Firma Fr. Wiesner (po znárodnění Transporta) jich po Československu postavila osm. Kromě čtyř lanovek na Chopoku a jedné ve Vrátné, které už nefungují, to byly dva poháněcí úseky lanovky na Sněžku v roce 1949 a jeden poháněcí úsek naší nejdelší lanové dráhy z Krupky na Komáří vížku. Protože komunisté po únoru 1948 odmítali společnosti Von Roll zaplatit licenční poplatek, výroba těchto lanovek v Československu skončila. Až do urovnání sporu pak byly i problémy s náhradními díly.
Firma Transporta stavěla další sedačkové lanovky už jen s provozně neodpojitelnými závěsy vlastní konstrukce. K nim patří např. jednosedačková lanovka Oldřichovice - Javorový vrch u Třince, s nepatrnými modernizacemi stále v provozu, nebo už neexistující původní špindlerovská lanovka na Pláň. Dalšími příklady lanovek této generace, které dosud slouží, jsou dvě šumavské lanovky ze Špičáku přes Hofmanovy boudy na Pancíř, lanovka v pražské zoo nebo druhý úsek lanovky na Šerák. Transporta se v 70. letech pokusila o vývoj vlastního odpojitelného systému. Kdo si ale pamatuje původní dvojsedačku ze Špindlerova Mlýna na Medvědín, ví, že to byl pokus ojedinělý a neslavný.
Oživení výroby lanových dopravních zařízení v Československu vnesla až licenční výroba lanovek a především lyžařských vleků značky Tatrapoma od začátku 80. let ve slovenském Kežmaroku, především ale vstup zahraničních firem po listopadu 1989.
Roman Gric
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist