Pojďme se dohodnout, nabízí spolupráci prezident svazu strojírenské výroby



Nguyen Xuan Chuan je muž menší, štíhlé postavy. Vypadá velmi mladistvě. Za skly brýlí postřehnete však v jeho očích hloubku letitých zkušeností. Ač na první pohled nenápadný Nguyen Xuan Chuan je vlivný muž, bývalý náměstek ministra průmyslu je nyní prezidentem Vietnamského svazu strojírenské výroby.
Pro nás je pozoruhodný i svým vztahem k České republice - jsme pro něho druhou vlastí. Studium začal v základní škole v Chrastavě u Liberce, SPŠ strojní absolvoval v Rychnově nad Kněžnou a VŠ strojní úspěšně dokončil v Praze. I kvůli této vazbě zastává funkci předsedy Vietnamsko-české společnosti, sdružující vietnamské občany, kteří studovali nebo pracovali v ČR.
"Někteří z nich se dobrali vysokých postů v našem politickém systému. Řada z nich se stala úspěšnými podnikateli. Mnozí jsou dolaroví multimilionáři," říká s hrdostí v hlase Nguyen Xuan Chuan.
Sám udržuje kontakty s mnohými českými byznysmeny, osobně jim pomáhá při jednáních nebo zprostředkovává setkání, podobně jako i jiní členové společnosti. On a mnozí další mají prostě pro Česko slabost.
"Jen ta podpora státu by měla být výraznější, trochu nás to mrzí, když to porovnáme s jinými zeměmi. To, co chybí vietnamským firmám, je informovanost o českých protějšcích, čeští byznysmeni nemají zase dostatečné povědomí o sociálních a ekonomických poměrech ve Vietnamu. Navíc v porovnání s asijskými firmami jsou v nevýhodě kvůli geografické poloze a v rovině rozdílných kulturních měřítek a filozofie. Rozumí se, že o vietnamský trh projevují zájem jiné, zejména asijské strojírenské subjekty, které jsou oproti českým firmám ve výhodě, nemluvě o cenových výhodách," tvrdí Nguyen Xuan Chuan.
Přirozeně, že neopomene připomenout i víza. "To je kámen úrazu pro mnohé firmy." Přesto věří, že českým firmám se na vietnamském trhu podaří uspět.
"Proto zastávám názor, že české firmy potřebují soustředěný a systematický přístup na vietnamský trh. A my jsme připraveni podporu projednat s českou stranou," navrhuje šéf Vietnamského svazu strojírenské výroby.

Mnozí Vietnamci si ještě pamatují populární strojírenské výrobky z bývalého Československa. "Mrzí nás však, že z trhu zmizely takové značky, jako byly motocykly Jawa, ČZ, jízdní kola Favorit, Eska, mopedy Babetta, které kupodivu dnes ještě kouří na našich silnicích, náklaďáky Tatra, Pragovky V3S či obráběcí stroje," je slyšet povzdech Nguyen Xuan Chuana.
Na jejich místě se nyní třpytí český křišťál, v obchodech je k mání užitkové sklo. Ve velkých městech stojí české pivovary, v Hanoji jsou čtyři v provozu a další se plánují. Všechno je to málo.
Ale členové svazu strojírenské výroby mají o rozšíření přítomnosti českých strojírenských výrobků, technologií a projektů ve Vietnamu zájem.
"V současné době probíhá jednání o spolupráci ohledně výroby dieselových lodních motorů středního výkonu mezi firmou ČKD a vietnamskou firmou působící v loďařství. Existují široké možnosti v oblasti dodávek zařízení pro vodní elektrárny malého a středního výkonu do 60 MW. Plánovaných je přibližně šedesát projektů. Šance jsou v oblasti tepelných elektráren s parními turbínami o výkonu od 120 MW do 500 MW. Uplatnily by se automobilové, lodní a drážní spalovací motory různých výkonů, elektrické motory vyšších výkonů, hydraulická a pneumatická zařízení," poukazuje na příležitosti pro naše firmy Nguyen Xuan Chuan.
Do Vietnamu se například dovážejí stroje a strojní zařízení v hodnotě téměř deseti miliard dolarů, což činí ze zdejšího trhu lukrativní záležitost. K tomu je zdejší výroba zatím nedostatečná, dominuje konkurence z Japonska.
Češi se tu uplatnili alespoň vlaštovkou. Sdružení TOS a HAMECO (Hanojský strojírenský podnik) mají podepsanou dohodu o technologickém transferu, který umožňuje HAMECO vyrábět některé druhy obráběcích strojů pro trhy zemí jihovýchodní Asie.
"Také vybrané české strojírenské výrobky by mohly v budoucnu vstoupit na okolní trhy. Nevylučuji to," je přesvědčen prezident Vietnamského svazu strojírenské výroby. Nutno dodat, že mocného.
Organizace zastřešuje sedmnáct členských svazů, členové jsou sdružováni podle profese a podle lokality. Jsou to například automobiloví inženýři, svaz inženýrů železnic či inženýři v dopravě. Členská základna se přitom každý rok rozšiřuje jak početně, tak i o nová sdružení.
O vlivu svazu svědčí ostatně i to, že hlavní náplní jeho činnosti je oponentura a poradenství v otázkách, které souvisejí s rozvojem strojírenství země, a to na různých úrovních. Ať už jde o centrální vládu, provinční řídicí orgány či pro samotné strojírenské podniky. Svaz byl oponentem vládní Strategii rozvoje strojírenství do roku 2020 či Strategii rozvoje automobilového průmyslu do roku 2020.
Svaz poskytuje bohaté poradenské služby, zpracovává investiční projekty, doporučuje partnery. A přirozeně udržuje kontakty s obdobnými zahraničními svazy, třeba prostřednictvím konferencí či výstavami a veletrhy, které svaz sponzoruje.
Tyto sílící aktivity svazu jsou důležité i proto, že při rozvoji vietnamské ekonomiky je strojírenství prioritou. "Cílem Vietnamu je stát se moderní a průmyslově vyspělou zemí. Vždyť počet obyvatel přesáhl 84 milionů, což vyžaduje silnou materiálně technickou základnu. Strojírenství se již dnes podílí značnou měrou na dynamickém rozvoji průmyslu, který v minulé dekádě dosahoval průměrného nárůstu 16 procent ročně. Vloni to bylo dokonce 17 procent," říká Nguyen Xuan Chuan.

Vietnamská vláda ve své strategii rozvoje strojírenství stanovila, že hlavními obory budou stavba lodí, investiční celky, výroba automobilů, zemědělské stroje a zařízení, elektrotechnická zařízení, textilní, silniční a obráběcí stroje.
Vzpomínané stavby lodí sklízí stále větší úspěch, vietnamské loděnice jsou schopny dodávat běžné typy až do tonáže 53 000 DWT, tankery až do 115 000 DWT. Zájem je patrný i ze strany evropských zákazníků. "Nejnověji byl podepsán kontrakt s dánskou firmou na dodávku šesti speciálních plavidel pro dopravu osobních aut, každé o kapacitě 6000 aut," uvádí Nguyen Xuan Chuan.
Ale i ostatní odvětví by mohla čekat světlá budoucnost. "Například automobilový průmysl je schopen uspokojovat jen 80 procent poptávky. Ročně tamní automobilky vyrobí zhruba 60 tisíc aut, z nichž polovina jsou osobní auta. Zhruba 13 tisíc aut ročně se dováží," upozorňuje Nguyen Xuan Chuan.
Nebetyčný je zájem o motocykly, dosahuje 2,5 milionu kusů za rok.
Elektrotechnický průmysl zatím dokáže uspokojovat jen 70 procent potřeby zařízení a aparatur. To platí i o investičních celcích. "Zhruba 40 až 70 procent strojů a zařízení investičních celků pro cementárny, elektrárny, rafinerie, pivovary, cukrovary a podobně se vyrábí ve Vietnamu. Některé korejské a japonské firmy však už u nás vyrábějí tyto investiční celky pro vývoz na Střední východ a do Latinské Ameriky," dodává brilantní češtinou Nguyen Xuan Chuan s vírou, že se dočká výraznější přítomnosti Čechů na tamním trhu.
-