Výhodné ceny na léto ještě chvíli potrvají


Do léta sice zbývají ještě čtyři měsíce, ale cestovní kanceláře už zažívají vrchol sezony. Hitem se totiž staly zájezdy placené v předstihu.
"Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku jsme zaznamenali třicetiprocentní nárůst zarezervovaných zájezdů," tvrdí například tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer Daniel Plovajko.
Pro cestovní kanceláře je nový trend nákupů dovolené v předstihu bezpochyby výhodný. Dodavatelé služeb jim totiž v případě včasné objednávky poskytují slevy. Ty pak mohou cestovní kanceláře promítnout do výše slev za nákup zájezdu v předstihu.

Hned zaplatíte až polovinu

Koupě dovolené v předstihu s sebou ale nese i určitá rizika. Především je nutné zaplatit zájezd o několik měsíců dříve, což může řadu klientů odradit. Cestovní kanceláře se tomu snaží předejít tím, že často požadují pouze zaplacení zálohy.
"Naše cestovní kancelář například požaduje zálohu ve výši 5999 korun na osobu, a to bez ohledu na cenu zájezdu," říká Daniel Plovajko. Ještě nižší zálohu, a to 5000 korun, požaduje od svých klientů cestovní kancelář Sunny Days.
Oproti tomu Čedok podle Tomáše Brejchy vyžaduje zálohu ve výši poloviny ceny zájezdu. To již může rodinný rozpočet poměrně dost zatížit. V minulém roce tato cestovní kancelář přitom od svých klientů vybírala zálohu o 20 procent nižší.

Zrušení vyjde draho

Lidé často neradi plánují dovolenou s velkým předstihem. Obávají se, že onemocní či nedostanou dovolenou a zájezd pak budou muset stornovat. Storno poplatky dosahují často výše desítek procent zaplacené ceny zájezdu. Při zrušení zájezdu pár dnů před začátkem dovolené vám cestovní kancelář vrátí jen zlomek zaplacené ceny.
"Proto jsme se rozhodli nabídnout službu nazvanou Změna dovolené," říká Daniel Plovajko. Ta za symbolickou jednu korunu umožňuje klientům změnit nejen termín, ale i hotel a destinaci ještě týden před odletem. Kdybyste ovšem koupili zájezd u Čedoku a deset dní před odletem ho museli například kvůli nemoci zrušit, zaplatíte na storno poplatcích nejméně 60 procent z předem stanovené ceny. U Firo Tour je storno poplatek ještě o deset procent vyšší.
V případě, že byste chtěli dovolenou zrušit dokonce pouhé čtyři dny před odletem do zahraničí, zaplatíte u Čedoku i u Firo Tour nejméně 80 procent z předem stanovené ceny. Rušení zájezdu na poslední chvíli pak znamená takřka u všech cestovních kanceláří stoprocentní stornovací poplatek.

Pomůže pojištění

Klienti cestovních kanceláří se mohou vyhnout placení podstatné části storno poplatků v případě, že se pojistí proti stornu.
V případě, že onemocní nebo je postihne úraz, zaplatí větší část storno poplatků pojišťovna. "Naši klienti tuto možnost často využívají, sami jim to ostatně doporučujeme," říká Tomáš Brejcha. Základní pojištění proti stornu stojí u Čedoku 90 korun na osobu.
Pojistná událost ale nastává pouze v případě, kdy je cesta zrušena z určitých konkrétních důvodů, například kvůli vašemu vážnému akutnímu onemocnění či úrazu nebo úmrtí člena rodiny či spolucestujícího.
Příčinou může být i vznik značné škody na majetku následkem trestného činu nebo živelní události, povolání na vojenské cvičení nebo tragická událost, která postihne někoho z příbuzných či spolucestujících.
V žádném případě vám ale nikdo storno poplatek neuhradí, pokud se svévolně rozhodnete neodjet nebo vám nebude kupříkladu vydáno vízum.
Storno poplatky vám pojišťovna nezaplatí ani v případě, že vám ve vycestování zabrání akutní onemocnění či úraz, které existovaly již v okamžiku uzavírání pojistné smlouvy, nebo chronické onemocnění.

Je to marketing

Podle Tomáše Brejchy jsou výrazné, často až padesátiprocentní slevy v případě včasného nákupu u řady cestovních kanceláří pouze marketingovým tahem.
"Tyto kanceláře totiž zájezdy za plnou cenu nikdy prodávat nebudou," říká. V okamžiku, kdy skončí s nabídkou koupě dovolené v předstihu, začnou kanceláře tytéž zájezdy prodávat v režimu last minute.
Zájezdy za "poloviční" ceny tak vlastně stojí tolik jako u jiných firem dovolené se "standardní" slevou.

Český trh je ještě jiný

Podle Brejchy nás podobné jednání některých firem stále ještě odlišuje od západoevropského trhu.
"Tam je běžné, že zájezdy v režimu last minute se nabízejí maximálně šest týdnů před odletem, u nás je některé cestovní kanceláře nabízejí i několik měsíců předem," tvrdí.
Samotný Čedok prodal podle něj za plnou cenu vloni asi polovinu zájezdů. Lze tedy čekat, že letos to bude méně.