Londýn/Praha, 15. 7. 2002 Problém, který před několika lety prorokovali počítačoví odborníci, je na světě. Zasílání nevyžádaných zpráv, které bylo doménou počítačů a e-mailových schránek, začíná stále víc trápit i uživatele mobilních telefonů. Na jejich displeji totiž stále častěji přistávají reklamní esemesky, které uživatele mobilů většinou jen obtěžují. Například společnost Icstis, která dohlíží nad britským mobilním trhem, oznámila, že za posledních devět měsíců obdržela více než 1500 stížností od vlastníků telefonních čísel. "Lidé často zadávají svá čísla do nejrůznějších anket, aniž by měli kontrolu nad jejich užitím" uvedl mluvčí britské Asociace spotřebitelů Simon Petersen pro internetový server BBC. Dodal však, že největší zodpovědnost za tento trend nese hledání nových propagačních forem ze strany podniků. Klienti mobilních operátorů se proto musí připravit na skutečnost, že na jejich displejích se bude v průběhu času objevovat stále více reklamních textovek. Průzkumná agentura Forrester například uvedla, že přes 50 procent britských firem uvažuje o používání SMS zpráv jako reklamního prostředku. "Reklama pomocí SMS je dvojsečnou zbraní," varuje ale Pamir Gelenbe ze společnosti FlyTXT, která se zasíláním propagačních zpráv na mobily zabývá. Firmy totiž za esemesky musí platit mobilním operátorům určitý poplatek a v případě malé odezvy od zákazníků se jim tato forma reklamy jednoduše nevyplatí. Nejhorší situace se zasíláním nevyžádaných textovek panuje v Japonsku, které je jednou z nejvyspělejších mobilních zemí. Odborníci totiž odhadují, že plná polovina esemesek odeslaných v síti hlavního operátora DoCoMo patří mezi nevyžádané reklamní zprávy.Evropská unie již přijala v tomto směru direktivu, která zasílání nevyžádaných textovek na mobilní telefony zakazuje. Členské státy zemí patnáctky by se jí měly začít řídit nejpozději od října příštího roku. Odborníci z reklamních firem však varují, že evropské společnosti budou okradeny o jednu z možností propagace, což by pro ně mohla být konkurenční nevýhoda. (hlo) |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist