Znechuceně, se zkamenělým výrazem ve tváři a sepjatými rty podává postarší muž na pódiu ruku usmívajícímu se protějšku. Noc předtím se ještě snažil vyhrát bitvu, kterou sám rozpoutal, ale marně. Ferdinand Piech vypadá unaveně, je nezvykle tichý.

Smutný závěr kariéry...


"Tak nějak vypadají poražení," myslí si v tento květnový den roku 2006 jeho protivníci. Domnívají se, že prohrál svou poslední velkou bitvu. "Mandát pana Piecha vyprší v roce 2007, není mi známo, že by někdo plánoval jej navrhnout na další funkční období," dodává na závěr valné hromady automobilky Volkswagen (VW) dolnosaský premiér Christian Wulff.

Zhruba 350 dní poté a dva dny před další valnou hromadou, ale situace vypadá zcela jinak. Piechovi se podařilo list obrátit. Necelý rok stačil stratégovi z Rakouska na to, aby z domnělých vítězů učinil poražené. Patriarcha, který ve svém životě rozhodoval o kariérách jiných, se opět prosadil. V dnešní den svých 70. narozenin je tak mocnější, než kdy jindy. Svých kritiků se zbavil, vstupem Porsche do VW ovládá dění ve Wolfsburgu, na dosah je také jeho největší triumf - vytvoření jakési automobilové globální společnosti skládající se z VW, Porsche a výroby nákladních aut Scania a MAN.

Jak se to ale vnukovi vynálezce slavného VW-brouka podařilo? Díky metodě Piech: mixu z odhodlanosti, mocenského instinktu a taktiky šachového hráče.

Svým sebevědomým chováním na sebe vždy přitahoval kritiku. Vedoucí pracovníci VW například chtěli po dozorčí radě, aby Piechovi vysvětlila, "že koncern není žádná rytířská usedlost s nevolníky". Piechovi, který byl tehdy šéfem představenstva, ale taková kritika nevadila. "Boj o přežití s přátelskostí vyhrát nemůžete," říkal.

Kritika Piecha ale často utichá, a to nejen ze strachu, ale také z úcty k tomu, co dokázal. Muž, který mezi lety 1993 a 2002 celkem 3392 dní byl ve vedení VW, během té doby zdvojnásobil obrat firmy a ze ztráty učinil miliardové zisky. Je považován za nadaného technika a vizionáře. To, že mu i pár věcí nevyšlo - například luxusní model Phaeton či miliardové investice do značek Bugatti či Bentley, mu odborníci odpustili. Dokonce ani to, že velký skandál kolem korupce a erotických dobrodružství podnikové rady má počátky v době, kdy byl on šéfem firmy, mu neuškodilo.

Při pohledu na život bývalého školáka z internátu, který měl potíže s psaním, se zdá, že vše směroval ke svému velkému životnímu cíli. Cíl, vytvoření mocného, celosvětově operujícího automobilového koncernu, se nyní zdá být na dosah ruky. Po spojení Scania a MAN by Piech vedl konglomerát s obratem více než 140 miliard eur a miliardovým ziskem. Tato jakási "Piechova automobilová a. s." by srdce zákazníků mohla oblažit celou škálou produktů - od úsporných aut přes sportovní vozy Porsche či luxusní limuzíny od Bentley až po nákladní vozy Scania a MAN.

...ne, další triumf!


Na čtvrteční valné hromadě si pak nekorunovaný král automobilového průmyslu s největší pravděpodobností vychutná další triumf, své opětovné zvolení do čela dozorčí rady. Pak bude jasné, že to, že před rokem mlčel, nebyla jeho rezignace, ale zloba. Ti, kdo jej znají, přitom měli tušit, že to je velké nebezpečí. "Oč více potichu jsem, o to více jsem naštvaný," řekl kdysi již sám Piech.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist