Letadlo ČSA přistává na letišti Pulkovo a v hlavě se člověku začínají vybavovat všechna jména a přezdívky, které v souvislosti s tímto městem slyšel: hlavní město Severu, okno do Evropy, město-hrdina, město 570 mostů, Benátky severu, město paláců a muzeí, druhý Davos. To jistě nejsou veškerá synonyma, která k tomuto městu historie, slávy, kultury, vzdělání a obchodu patří. Jeho obyvatelé v této věci ale mají naprosto jasno: pro ně je to prostě Pitěr. Pro nás Petrohrad či Sant Petěrburg, po jeho patronovi, svatém Petrovi.

Za těmito názvy se vlastně ukrývá historie města. Kdyby žil dnes jeho zakladatel car Petr Veliký a zabýval se podnikáním, asi bychom jej označovali jako vizionáře a říkali o něm, že je "open-minded". Díky němu se sláva města na Něvě šířila do světa. Nádherné paláce šlechty, carské armádní vzdělávací zařízení, univerzity a přístav. To všechno bylo pro město typické a zažívalo zlaté časy. Že se v něm čile rozvíjel i obchod, je nasnadě.

A jeho atmosféru nezničila ani válka a blokáda, při níž zahynulo 800 000 lidí ze tří milionů obyvatel a na kterou tady nikdo nezapomíná, ale ani Stalin, o němž někteří historikové tvrdí, že prolomení blokády města záměrně oddaloval. Prý chtěl zdecimovat petrohradskou inteligenci, kterou z hloubi duše nenáviděl.

Po pádu sovětského obra se město se svými ambicemi znovu probudilo - hlasování v roce 1991 rozhodlo o návratu k původnímu jménu, Leningradská oblast, která město obklopuje, si tento název ponechala. A plány města jsou skutečně velké. Jako centrum vzdělání, vědy a výzkumu a jako magnet pro zahraniční investory chce konkurovat Moskvě. A jak se postupně začínají dostavovat úspěchy, sebevědomí města i jeho obyvatel roste.

Město se stalo ruským Detroitem - závody zde otevřely, či tak hodlají učinit, Ford, Toyota, General Motors a Nissan. Něvský prospekt je plný obchodů těch nejvyhlášenějších světových značek a cena bytů neklesá pod 2500 eur za metr čtvereční (těch starých, ve špatném stavu). Třicet procent ruského piva se vyrobí právě v Sant Petěrburgu a pivovar Baltika je druhý největší v Evropě.

A místní jsou hrdí na prezidenta - Vladimir Putin se v jejich městě narodil a strávil tam část kariéry. Význam města proto roste nejen ekonomicky, ale i politicky. V příštím roce se má do Sant Petěrburgu přestěhovat ruský Ústavní soud a podtrhnout důležitost města v uspořádání Ruské federace.

Město pořádá i ekonomická fóra, která místní představitelé rádi prezentují jako druhý Davos. A oslavy 300letého výročí města v roce 2003 nelze nazvat jinak než jako velkolepé - zúčastnil se jich i prezident Václav Klaus. A tou úplně poslední událostí, kdy o sobě dalo město pořádně vědět, byl loňský summit světových lídrů G-8.

Ne vše je růžové, třeba infrastruktura, ale čtvrté největší město v Evropě s pěti miliony obyvatel se nebojí, že by se mu dávný lesk nepodařilo obnovit. To si uvědomují i četní investoři a podnikatelé, kteří sem přicházejí prezentovat se na veletrzích a výstavách.

Petrohradský veletrh strojů a zařízení pro obrábění kovů nepatří k těm největším, které se v Rusku pořádají. Přesto zapadá do plánů, které ministerstvo průmyslu a obchodu vymezilo ve vládou přijaté Exportní strategii ČR na léta 2006-2010. V ní je Rusko označeno za prioritní trh a strojírenství jako perspektivní obor. Proto účast na veletrhu ve městě s velkou koncentrací strojírenské výroby je logickým vyústěním našich snah o posílení pozic v Rusku.

Snaží se i české firmy. Celkem třináct z nich, které se na veletrhu prezentovaly společně s MPO, svojí účasti rozhodně nelitovaly. Zájem byl ze strany obchodních partnerů, kteří podle vyjádření zástupců firem během konání veletrhu s našimi podniky uzavřeli kontrakty v objemu několika desítek milionů korun (další, několikanásobně větší částka je rozjednaná), ale i u novinářů. Prakticky denně se v některých místních novinách objevila zmínka o účasti Čechů a o tom, čím takové firmy jako Šmeral Brno, Škoda Machine Tools či TOS Kuřim chtějí své partnery oslovit. Dobře se představitelé firem cítili i na semináři organizovaném společně se slovenskou účastí na veletrhu, když zájem ruských hostů byl takový, až to chvíli vypadalo, že pro všechny zájemce nebude dost místa.

Štěstí máme i s naším generálním konzulátem a kanceláří CzechTrade, které firmám vytvořily zázemí a uspořádaly pro ně a jejich ruské partnery recepci. Tam s nimi účastníci pokračovali v obchodních jednáních a zároveň ukázali, že se Češi umí dobře bavit. Jak říká Lubor Bartoš, generální konzul ČR v Sant Petěrburgu: "Místní lidé nás znají, chovají k nám sympatie a rádi se s námi setkávají. Tak toho využijme i pro náš obchod."

Na závěr veletrhu jeden z českých účastníků pronesl možná prorocký výrok: "Moskva to není. Ale město má tradici, vzdělané lidi a potřeby, které umíme pokrýt. Bude se rychle rozvíjet a naše expanze do ruských regionů začíná právě zde." Sympatická slova, která zapadají do ambicí města i našich podnikatelů.

Autor je pracovníkem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist