Němci, kteří unii nyní předsedají, ale přesto chtějí už nyní věnovat podstatnou část debaty samému textu, nikoli technickým otázkám kolem jeho oživování. Čeští zmocněnci pojedou do Berlína vyzbrojeni oficiální pozicí, kterou v noci na včerejšek schválila vláda.

Co chce česká vládní koalice s evropskou ústavou dělat? Podle dokumentu, který mají HN k dispozici, souhlasí kabinet Mirka Topolánka s tím, aby debaty o institucionální reformě vycházely ze stávajícího textu euroústavy. Ještě před několika měsíci ale premiér i prezident Václav Klaus volali po tom, aby se nová dohoda sepsala od základů znovu. Vláda také souhlasí s voláním Berlína i Bruselu, aby nová smlouva byla uzavřena do začátku roku 2009, kdy se Češi na půl roku ujmou řízení EU.

Hlavním českým požadavkem je jasné vymezení pravomocí Bruselu a členských států. Češi usilují o to, aby bylo možné převádět pravomoci nejen z národní na unijní úroveň, ale i opačně. Zahradil už minulý týden HN řekl, že by to otvíralo dveře "vícerychlostní Evropě", ve které by se některé části Evropy integrovaly rychleji než jiné.

Němci, kteří chtějí na červnovém summitu schválit hlavní rysy nové smlouvy a harmonogram jejího přijetí, rozjeli tento týden konzultace i s dalšími zeměmi. O organizaci neformálního "minisummitu" se pokusil také předseda Evropské komise José Barroso, jeho pokus ale skončil poněkud trapně.

Komise ve středu nejdřív oznámila, že Barroso pozval do portugalské Sintry na 12. a 13. května hlavy několika vybraných států. Pozvánky měli kromě Němců dostat i Francouzi, Britové, Italové, Nizozemci, Švédové, Poláci i Češi. Vzápětí se ale začalo spekulovat o tom, proč nebyli pozváni i jiní.

Nakonec Barroso radši ustoupil a do Sintry pozval jen šéfy vlád současné předsednické země a dvou následujících - tedy Německa, Portugalska a Slovinska. Ty doplní jen předseda Evropského parlamentu Hans-Gert Pöttering.



Nová evropská smlouva podle Česka:

Bude vycházet ze stávajícího návrhu ústavy a měla by být uzavřena do roku 2009.
Nesmí nést název "ústava" a musí odstranit veškeré ústavní symboly jako vlajku, hymnu i název funkce evropského "ministra" zahraničí.
Neměla by obsahovat samostatnou Listinu základních práv.
Nesmí zhoršit postavení, pravomoci a rozhodovací váhu Česka.
Musí zjednodušit a zprůhlednit rozhodování v EU.
Národní parlamenty mají mít právo přezkoumat legislativní návrhy Evropské komise a případně je odmítnout.
Pravomoci členských zemí a unie musejí být jasněji vymezeny; v kompetenci států musejí zůstat například daňové, důchodové a sociální systémy, kultura, školství a zdravotnictví.
Měl by být zaveden mechanismus pro převádění pravomocí nejen z národní na unijní úroveň, ale i opačně.
Unie musí stanovit jasná kritéria pro vstup dalších zemí.