Podobně jako věk nebo společenské postavení, tak i vlastnictví určitého typu motocyklu člověka někam zařadí. Zde je tedy jakási charakteristika pozic nejrozšířenějších značek.

Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki: velká japonská čtyřka poté, co v 60. a 70. letech zlikvidovala většinu euroamerické konkurence, dnes kraluje trhu i motocyklovému sportu. Představuje technický i cenový standard. Honda, největší světový výrobce, prezentuje konzervativní střední proud vysoké technické úrovně. Yamaha mívá nejagresivnější design a inovativní přístup. Suzuki a Kawasaki sice nedisponují tak rozsáhlou nabídku modelů jako dvě předešlé značky, ale mají v repertoáru několik prodejně silných modelů a sem tam si dovolí emotivnější, případně nekompromisnější technické řešení.

BMW: doménou německé značky jsou především cestovní stroje robustní stavby, výborné kvality, vyšší hmotnosti a vysoké ceny. Chválena je spolehlivost, občas bývá BMW vytýkána přílišná elektronizace a někdy téměř nemotocyklový jízdní "feeling".

Ducati: italské stroje výrazně sportovního charakteru a vyšší cenové hladiny. Originální technická řešení, styl hraničí u některých majitelů až s pozérstvím. Skvělé jízdní vlastnosti, nesmírná vitalita motorů, menší praktičnost.

Triumph: před patnácti lety znovuobnovená tradiční britská značka, jako jediná používající tříválce. Robustní stavba, vyšší hmotnost, někdy trochu rozpačitý design, solidní britská image. Celkový trend - setrvalý vzestup.

Harley-Davidson: nejslavnější motocyklová značka těžící ze své legendy. Na motocyklech H-D potkáte jak nejortodoxnější a nejostřejší chlapíky se stabilními životními názory a robustními tělesnými konstrukcemi, tak pozérské snoby. Velmi vysoké ceny se zde neplatí za technické kvality, ale za jméno a tradici.

V posledních letech se na trhu stále častěji objevují také čínské motocykly, výhradně však nízkých objemů do 250 cm3 - větší kubatury zatím Číňané neumějí. Cenově výhodné, s nulovou prestiží. Pokud to nemáte na parádu, budiž, jízdní vlastnosti a kvalita zpracování úměrná ceně, obé se postupně mírně lepší. (RN)


Spolujezdkyně si moc nepohoví

Pokud zaslechnete v kroužku rádoby drsných až ortodoxních bikerů slova "ledviňák" nebo "roštěnka", řeč je o spolujezdkyni. Odhlédneme-li od svalnatých řečí tohoto druhu, pravda je taková, že spolujezdec na motocyklu není z pohledu fyzikálních zákonů příliš vítán. Poměrně zásadním způsobem ovlivňuje hmotnosti a těžiště a kromě ohřívání zádových partií řidiče k prožitku z jízdy nijak zvlášť nepřispívá. Konstruktéři sportovněji zaměřených strojů (supersporty, endura, motardy) toto nepsané pravidlo celkem dobře chápou, a tak většinou na místě spolujezdce nabízejí spíše nouzová sedátka, vhodná pro transport na kratší vzdálenosti. Dostatek komfortu spolujezdec nalezne především na motocyklech cestovních, eventuálně snad i na naháčích nebo cruiserech.

inj_070507_05a.jpg
Populární cestovní BMW R1200GS Adventure se dokáže s jistotou pohybovat i po nezpevněných cestách. inj_070507_05b.jpg

Triumph Tiger spadá do kategorie cestovních endur, pohybujících se ale většinou po normálních silnicích.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist