Služba operativního leasingu je na českém trhu k dispozici od poloviny 90. let. Přesto zatím nedosáhla takové obliby jako finanční leasing. Možná proto, že firmy stále porovnávají měsíční platbu za oba tyto druhy pronájmu, a operativní leasing vychází zdánlivě jako dražší. Jenže prosté porovnání ceny, respektive výše splátky, nemá smysl. Operativní leasing se totiž takto zjednodušeně nedá porovnávat s leasingem finančním, protože se jedná o dvě podstatně odlišné služby.
Výše splátek se porovnávat nedá
Operativní leasing je pronájem vozů spolu s komplexním servisem. Leasingová společnost pronajaté vozy po celou dobu pronájmu vlastní, ale i servisuje a nese veškerá rizika spojená s jejich provozováním, včetně odcizení, poškození nebo zničení. Klient vozidlo pouze provozuje - využívá pro své potřeby a platí sjednané splátky. Na konci doby smluvního vztahu nemusí nájemce vozy odkoupit, jako je to obvyklé u finančního leasingu. Může je prostě vrátit a vozový park obmění tak, že dostane od leasingové společnosti do užívání nové vozy. Má tak nepřetržitě zajištěnu potřebnou plynulou a kvalitní funkci svého vozového parku, jemuž nemusí věnovat čas, starosti ani jiné zdroje než předem kalkulované a dojednané pravidelné splátky. Smlouva o operativním leasingu se dá uzavřít na volitelnou dobu, tedy i na kratší, než odpovídá odpisovým lhůtám pronajatých vozidel. Nájemce přitom nemá žádný problém s odpisy, protože vozidla nepřecházejí do jeho majetku. Platba za operativní leasing nemá charakter splátky za pořízení vozidla jako u finančního leasingu, ale jde o platbu za služby. Hlavní část této platby tvoří náklady na servis a amortizace předmětu leasingu, dále je v ní zahrnuto pojištění používaných vozů a administrativní poplatky.
Výběr partnera hraje klíčovou roli
Aby firma mohla těžit z výhod operativního leasingu, musí vědět, co od této služby může získat, vybrat si dobře leasingovou společnost a smluvní vztah s ní dobře ošetřit. Nejprve by měl management společnosti rozhodnout, zda chce zajišťovat provoz vozového parku vlastními silami a potřebuje jen úvěr na nákup vozů, nebo chce provoz a obnovu autoparku zajišťovat externě mimo firmu. V prvním případě má smysl uvažovat o nákupů vozů na úvěr nebo o jejich pronájmu formou finančního leasingu. V druhém případě je vhodným řešením právě operativní leasing. To je však pouze první krok na cestě k jeho využití. Aby mohl dobře posloužit svému účelu, musí znát firma provoz svého vozového parku, nebo alespoň vědět, jaký by ho chtěla mít. Nestačí odhadnout, kolik a jakých aut je třeba, ale také kolik kilometrů ujedou, v jakých podmínkách, jaké mají mít pneumatiky, jaká bude jejich amortizace, jaká jsou očekávaná rizika provozu, jak si je přeje mít krytá pojištěním a podobně. Firma by měla všechny své požadavky jasně specifikovat a podle toho vypsat výběrové řízení na dodavatele operativního leasingu. Nabídka dobrých leasingových společností se od sebe cenově příliš neliší. Pokud je rozdíl větší než deset procent u stejných nebo srovnatelných vozů, pak je třeba mít se na pozoru. Za velkými cenovými rozdíly totiž mohou být ukryty velké rozdíly v rozsahu a kvalitě nabízených služeb. Při výběrovém řízení je proto třeba podrobně zjistit, co je v jednotlivých nabídkách obsaženo. Například u pojištění vozového parku mohou jednotlivé nabídky leasingových společností obsahovat rozdílnou výši pojistných limitů nebo spoluúčasti, různé požadavky na součinnost řidiče při pojistné události, jiné podmínky získání bonusů a podobně. Totéž platí například o rozsahu asistenčních služeb, které se k provozu vozidel váží, nebo o rozsahu servisu. Při bližším zkoumání nabídky se pak může ukázat, že leasingová společnost, která požaduje o deset procent nižší měsíční platbu, nabízí mnohem skromnější pojištění nebo servis. S největší pravděpodobností se pak bude snažit všechno ostatní fakturovat nájemci navíc.
Uzavřená nebo otevřená kalkulace
Operativní leasing počítá při kalkulaci celkových nákladů provozu vozidla s předpokládanou zůstatkovou hodnotou. Tato hodnota bývá závislá nejen na typu a technických parametrech vozidla, ale i na způsobu jejího stanovení ze strany leasingové společnosti. Faktor zůstatkové ceny je třeba při výběru leasingové společnosti sledovat, protože má vliv na výši pravidelné platby. Častou chybou při sjednávání operativního leasingu bývá, že firma dovoluje uživatelům pronajatých vozů, aby si zvolili doplňkovou výbavu. To však může zvýšit pořizovací cenu, vzroste položka amortizace, a tedy i výsledná hodnota měsíční platby. Proto je praktičtější, když firma už při sjednávání podmínek operativního leasingu volí jednotné vybavení, například pronajme všechny vozy z vyšší modelové řady, která má bohatší příslušenství už v základní výbavě. Dalším krokem ke spokojenému využívání operativního leasingu je volba způsobu kalkulace. Našli bychom mnoho argumentů jak pro uzavřenou, tak i pro otevřenou kalkulaci. Často převažuje názor, že uzavřená kalkulace přenáší rizika neočekávaných nákladů na leasingovou společnost, zatímco otevřená kalkulace je sice transparentnější, ale snadněji přesune tyto náklady na stranu nájemce. Ani jedna z těchto představ nemá absolutní platnost. Proto záleží spíše na kvalitě leasingové smlouvy než na volbě způsobu kalkulace. Čím přesněji budou stanoveny všechny parametry, požadavky a jejich cena, tím větší bude předpoklad dobrého průběhu obchodního vztahu. Výjimku tvoří otevřená kalkulace jedním směrem, kdy překročení kalkulovaných nákladů jde k tíži leasingové společnosti, ale naopak úspory skutečných nákladů oproti kalkulaci se klientovi vrací. Pro firmu je ekonomická výhodnost této kalkulace zřejmá a leasingová společnost tímto motivuje klienta k hospodárnému provozu a péči o vozidla.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



