V České republice bylo loni o 1600 dolarových milionářů více než v roce 2005. Přes 21 milionů korun mělo loni na účtu téměř 15 tisíc lidí. V pravidelné analýze to uvedla poradenská společnost Capgemini společně s investiční bankou Merryll Lynch. O tom, že počet nejbohatších v Česku roste, ale vypovídá i stále větší zájem o služby privátních bankéřů či prodejců nejrůznějšího druhu luxusního zboží.

Český trh objevují značky, pro které dosud středoevropská kotlina stála na okraji zájmů. Jejich doslova "výkladní skříní" je nejprestižnější adresa v zemi - pražská Pařížská ulice.

Jen letos tu své butiky otevřely značky jako Cartier, Burberry či Prada. Příští rok by k nim měl přibýt obchod Gucci.

Kabelky táhnou


Důvod je nasnadě - prodej luxusního zboží v Česku zažívá nebývalý boom. Růst poptávky zaznamenal například luxusní výrobce kožených zavazadel, kabelek a bot Louis Vuitton, který v Pařížské patří k tradičním nájemníkům.

"Rychle se blížíme k tomu, že poměr našich tuzemských zákazníků a turistů, kteří u nás nakupují, bude stejný. Ještě před několika lety tvořili Češi pouze 30 procent klientely," uvedla Martina Lewis, která tuto luxusní značku prodávající kabelky i po více než stotisícových částkách v Česku mediálně zastupuje.

Češi navíc podle ní stále častěji hledají ty nejdražší produkty firmy, které dosud nakupovala především zahraniční klientela. "Více se zajímají o unikátní, výjimečné věci, které stojí opravdu hodně peněz," dodala Lewis.

Kromě toho, že bohatí Češi více utrácejí za oblečení a doplňky, hledají také bydlení, kterým svůj majetek demonstrovat.

"Trh se rozdělil. Stále existuje zájem o cenově dostupné bydlení, poptávka po luxusních bytech však rychle roste. Netýká se to pouze Prahy, ale i dalších východoevropských měst, jako jsou Bratislava, Kyjev či Moskva," uvedl mluvčí Sekyra Group Radek Polák. Některé z bytů, po kterých je velká sháňka, si opravdu mohou dovolit jen členové klubu dolarových milionářů.

"Například 240metrový byt ve Františkánské zahradě v Praze stojí více než 70 milionů korun," dodal Polák.

Drahá auta přicházejí


Trend příchodu těch nejluxusnějších značek ale potvrzuje i trh s automobily. Na nedávno skončeném Autosalonu v Brně měly svou expozici vůbec poprvé Bentley či Lamborghini.

Ale také německé značky Wiesmann a Spyker. Ty zatím od lednového nástupu na český trh prodaly šest vozů. Cena nejlevnějších modelů v základní verzi přitom začíná na 2,6 milionu korun. Dovozce, firma Charouz, plánuje v příštích letech prodat v Česku asi deset vozů každé značky ročně.

Spyker zatím v Česku prodal dva modely - jejich cena přesáhla deset milionů. "V této kategorii už si lidé rádi připlatí, především za nadstandardní vybavení, jako je plisovaná kůže, loga na brzdičích nebo rozšířené blatníky," popsal Andrej Barčák z firmy Charouz. Auta s více než stoletou historií se vyrábějí ručně, loni jich firma zvládla 96.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist