"Otevřené nebe", tak se jmenuje příčina slučování evropských aerolinií. Smlouva uzavřená mezi Spojenými státy a Evropskou unií, která umožní přímou konkurenci mezi americkými a evropskými dopravci. Evropané se teď bojí americké konkurence a chtějí posílit své pozice.

Atraktivním nákupem je podle analytiků hlavně španělská Iberia. Podle informací listu Financial Times se do boje o její získání zapojí i největší evropský letecký dopravce Air France-KLM. Spojil se prý kvůli tomu s fondem soukromého kapitálu Apax a španělským investičními fondy Inversiones Hemisferio a Inversiones Torreal. Bude tak zřejmě konkurovat dalším zájemcům - anglickým British Airways a německé Lufthanse.

Air France-KLM oznámila, že chce "hrát aktivní roli v konsolidačním procesu v oblasti letecké dopravy". Další podrobnosti odmítla firma komentovat. To podle expertů ukazuje, že Air France a KLM si myslí, že skvěle zvládly sloučení svých firem, ke kterému došlo v roce 2004. Podle španělského listu El Economista má Air France-KLM připraveno na nákupu Iberie 3,8 miliardy eur (přes 107 miliard korun).

Tím by mohla trumfnout British Airways, které mají se svými partnery, investičním fondem TPG a španělskými investičními společnostmi Vista Capital, Inversiones Ibersuizas a Quercus Equity, údajně připraveno "pouhých" 3,4 miliardy eur (asi 96 miliard korun). British Airways ovšem už nyní vlastní 10 procent Iberie a mají přístup k jejím účetním knihám.

Sloučení obou podniků je v jejich zájmu, tvrdí Martin Broughton, šéf správní rady British Airways. Na Iberii lákají British Airways především lukrativní linky do Jižní Ameriky. Podle Broughtona ale přesto není Iberia pro jeho firmu "strategickou prioritou", aby za ni dal více peněz. Podobně se vyjádřila i německá Lufthansa, které se také zdá Iberia příliš drahá.