Nejznámější internetový obchod Amazon více než zdvojnásobil svůj čtvrtletní zisk. Tržby společnosti ve druhém čtvrtletí vzrostly o 35 procent, oznámila včera firma. To je největší nárůst tržeb za posledních šest let. Po zveřejnění těchto údajů vzrostla cena akcií Amazonu o 20 procent.

Na dobrém výsledku se hlavní měrou podílel prodej široké škály zboží od knih po elektroniku ve Spojených státech. Analytici se shodují na tom, že tržby zvětšilo zasílání zboží "zdarma" pro vybrané zákazníky. Firmě pomohl také prodej nového dílu seriálu o kouzelníku Harry Potterovi - na internetu si ho u Amazonu objednaly dva miliony zákazníků.

Internetové knihkupectví Amazon už dávno není jen prodejcem knih. Na jeho internetových stránkách si totiž může zákazník kromě tištěné produkce objednat například také šperky či potraviny. Za největší konkurenty Amazonu označují experti kromě knihkupectví Barnes & Noble také internetovou aukční síň eBay či řetězec prodejen Tesco. Marže a zisk na akcii jsou ale u Amazonu několikanásobně větší než u konkurentů. Wall Street už začal přeřazovat Amazon ze škatulky maloobchodní prodej, kde je třeba Wall-Mart, do kategorie technologických společností, jako je eBay, řekl analytik Scott Devitt listu New York Times.

Amazon využívá oproti maloobchodním řetězcům i dalšího "triku" - prodává přes "spřátelené" internetové stránky. Těch je více než 1,1 milionu a jde přes ně jedna třetina tržeb Amazonu. Většina z nich je v USA, v zahraničí tvoří jen 5 procent tržeb, tvrdí analytik Deutsche Bank Jeetil Patel.