Servis

Pouze pětina českých podnikatelů si myslí, že je uspokojivě informována o změnách v oblasti podnikání po vstupu Česka do Evropské unie. Tento nelichotivý výsledek vyplynul z průzkumu, který si nechalo zpracovat Euro Info Centrum Praha (EIC) letos v dubnu a mezi dotázanými bylo zastoupeno zhruba dvě stě tuzemských podnikatelů.
Je na tom tedy Česko v oblasti informační politiky hůře než jiné státy unie? "Podle mého názoru a dotazů, které dostáváme od jiných nových členských států, je situace obdobná jako u nás. Ve všech pracují Euro Info Centra, takže pomoc je srovnatelná," říká Jitka Ryšavá, projektová manažerka Euro Info Centra Praha. V Česku ale není geografické pokrytí regionálními centry zrovna ideální. Chybějí střediska v jižních Čechách a na střední Moravě. "I tyto regiony už projevily o zřízení svých EIC zájem," potvrzuje Ryšavá.
Síť EIC poskytuje informace a poradenské služby o možnostech podnikání v zemích Evropské unie malým a středním podnikům. Firma, která chce získat jakékoli informace o jednotném vnitřním trhu Evropské unie, se na EIC může obrátit s konkrétními dotazy. Některé z center se přitom specializují na určitou oblast, jakou jsou veřejné zakázky, legislativa Evropských společenství, programy a projekty unie nebo celní a daňová problematika.
A jak dnes EIC čeští podnikatelé prakticky využívají? "Od poloviny května zájem trochu opadl. Denně dostáváme kolem deseti až patnácti dotazů. Před tím k nám běžně chodilo dvacet až třicet e-mailů a telefonátů denně," říká Ryšavá.
Dotazy se týkaly především zakládání firem v členských státech unie, praktických aspektů volného pohybu služeb a zboží nebo volného pohybu pracovních sil, legislativy Evropských společenství, možnosti využívaní strukturálních fondů a jiných finančních zdrojů.
Česká síť EIC se zúčastnila kampaně nazvané Rozšíření EU - nová šance pro malé a střední podniky, která pomohla podnikatelům využít nové příležitosti po 1. květnu 2004. Na kampani se podílelo dvacet šest evropských zemí a v rámci kampaně byly rovněž spuštěny nové české webové stránky zabývající se podnikáním v rozšířené Evropské unii ( www.euroinfocentrum.cz/enlargement/ ).
Další z projektů, zaměřený na podporu přeshraniční spolupráce podnikatelů z různých zemí unie, se jmenuje BusTEN. Jedním z vrcholů projektu bylo podnikatelské setkání firem Partnership Berlin, kam přijelo více než tři sta firem z dvaceti evropských zemí, z toho dvacet českých. Každá firma měla sjednáno minimálně deset schůzek s potenciálními partnery a některé kontrakty dohodnuté na akci jsou již před podpisem.

Euro Info Centrum Praha vedlo projekt Jak získat informace o Evropské unii - rychle, snadno a pro každého podporovaný z Phare pro malé projekty. Pěti školeními, zaměřenými na internetové informační zdroje o EU, prošlo více než sto dvacet účastníků. Prezentace ze školení a výsledky výzkumu je možné stáhnout z internetu na adrese www.euroinfocentrum.cz/ enlargement/.
EIC vznikla v Evropě z iniciativy a za podpory Evropské komise před zhruba dvaceti lety a v současnosti tvoří síť asi tří set pracovišť po celé Evropě a Středomoří. Podrobné informace o EIC a pořádaných akcích naleznete na internetových stránkách www.euroinfocentrum.cz.


Evropské informační centrum v Praze (ICEU) se stává prvním místem, kam se lidé za informacemi o EU vydávají. České podnikatele nejčastěji zajímají sazby DPH v zemích EU nebo informace o využití živnostenských listů za hranicemi. "V oblasti sazeb DPH jsme schopni poskytnout řadu tabulek, poradíme jim ale i se zakládáním poboček v zahraničí," říká Lucie Horová, zástupkyně ředitelky ICEU, která má na starosti oblast informačních služeb.
I přesto, že ICEU nabízí informace hlavně široké veřejnosti, s dotazy se na něj obracejí i podnikatelé. "Podnikatelům jsme sice schopni dát spíš obecnější informace, vždy ale přidáme ještě dva až tři kontakty, kde odpovědi na své otázky určitě najdou," dodává Horová. Další informace najdete na internetových stránkách www.iceu.cz.
Informace o změnách DPH - stačí zatelefonovat. Ministerstvo financí ČR totiž v dubnu zřídilo telefonní linky, kde lze získat podrobné informace, které se týkají změn v oblasti daně z přidané hodnoty. Ptát se můžete jak na novou právní úpravu DPH, tak i mezinárodní spolupráci v této oblasti. A to vždy v pracovní dny od 9 do 15 hodin. Poskytované informace jsou ale spíš obecné. Všechna telefonní čísla a další informace najdete na elektronických stránkách www.mfcr.cz.
[*]

Market Access Database - informace o obchodu se třetími zeměmi
Text: Veronika K. Cvejnová
Projekt Evropské komise - Market Access Database, který přináší informace o vývozu do třetích zemí, není v Česku zatím příliš znám. Se stoupajícím vývozem právě do těchto teritorií by však firmy mohly právě z této databáze čerpat velmi cenné poznatky a ulehčit si tak cestu za obchodem.
Důvodem, proč je poptávka po nabízených informacích nízká, může být fakt, že celkový vývoz Česka před vstupem do unie tvořily třetí země jen necelých dvacet procent hodnoty vývozu. "I přesto, že jsme podnikatele u příležitosti různých seminářů na možnosti databáze upozorňovali, zájem je zatím malý," říká Ivo Mravinac, mluvčí MPO.
Market Access Database, tedy databázi pro přístup na trh, zřídila Evropská komise, která ji také spravuje. Obsahuje údaje o překážkách obchodu, jako jsou celní sazby, netarifní překážky obchodu, různé administrativní postupy nebo vystavování licencí při vývozu do třetích zemí.
Databáze proto funguje jako proexportní nástroj a má významným způsobem pomoci exportérům orientovat se v často velmi spletité houštině předpisů a opatření třetích zemí pro dovoz do nich. Je naprosto unikátní, protože použitá data jsou získávána prostřednictvím delegatur EU v příslušných zemích, a jsou tedy ověřena.
Na druhou stranu nelze databázi v žádném případě využít pro dovoz do unie z jakékoli třetí země. V tomto případě se aplikují předpisy a sazebníky EU, které v této databázi obsaženy nejsou. Pro získání informací týkajících se dovozu do EU slouží integrovaný celní tarif Evropské unie, který má internetovou adresu http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/tarhome.htm.
"U tradičních vývozů sice mohou mít po prvním květnu čeští vývozci poněkud odlišný přístup na trh třetích zemí, zřejmě ale nepůjde o naprosto zásadní změny. Pokud navíc mají spolehlivé dovozní partnery, mohli tito partneři veškeré změny zjistit a ověřit ještě před vstupem země do EU, aby nebyl narušen tok zboží," říká Mravinac.
"Využívání databáze českými vývozci se pravděpodobně bude rozšiřovat teprve v budoucnosti v návaznosti na rozšiřování českých vývozů do třetích zemí. Databáze bude rovněž významným zdrojem informací především pro nové vývozce," dodává.
Za správné fungování databáze zodpovídá pracovní skupina, ve které je za Českou republiku přítomen František Peer, zástupce ředitele odboru mezinárodních ekonomických organizací a mimořádných opatření na MPO a vedoucí oddělení WTO a ostatních MEO. Systém rovněž umožňuje zpětnou vazbu prostřednictvím e-mailů, které lze zaslat na DG Trade Evropské komise.
Volný přístup do databáze je možný na stránkách http://mkaccdb.eu.int/.


S kým má Česko díky unii preferenční dohody
Ve srovnání s Českem si Evropská unie zajistila výhodné podmínky pro obchodování uzavřením preferenčních dohod (o celní unii nebo oblasti volného obchodu) s větším počtem států. Preferenčními partnery jsou tak pro české obchodníky Andorra, San Marino, Turecko (v podobě celní unie), dále Bulharsko, Rumunsko, Chorvatsko, Makedonie, země ESVO, země středozemní oblasti (Izrael, Maroko, Palestina, Tunisko, Jordánsko, Libanon, Egypt a Alžírsko), Faerské ostrovy, Mexiko, Chile a JAR, s nimiž unie uzavřela dohody o vytvoření oblastí volného obchodu.
Dohoda o partnerství a spolupráci se skupinou afrických, karibských a tichomořských rozvojových zemí (ACP) je rovněž preferenční, prozatím však jde o jednostranné preference poskytované unijní stranou, které by nejpozději do osmi let měly být nahrazeny preferencemi recipročními. Výhledově se do skupiny preferenčních partnerů má zařadit MERCOSUR (Argentina, Brazílie, Paraguay a Uruguay), země Perského zálivu (Bahrajn, Kuvajt, Oman, Katar, Saúdská Arábie a SAE), Sýrie a Albánie, s nimiž jednání již probíhají. Možnost uzavření preferenčních dohod při splnění stanovených podmínek je založena i ve stávajících nepreferenčních smlouvách o partnerství a spolupráci s některými státy SNS.


040618-14exB ()

Co pomohlo exportu Vaší firmy v období posledního roku

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist