Firmu s miliardami obratu založili studenti

Kupodivu už "seniorské" osmdesátiny bude příští rok slavit výrobce nejmodernější a nejextravagantnější elektroniky, dánský Bang & Olufsen.
Dokázal přitom odolat i konkurenci svých mnohem mladších dravých soupeřů, zejména z Japonska.
Od počátku totiž tato firma sázela na kvalitu, snadnou ovladatelnost a špičkový design. Tím se snažila odlišit od jiných výrobců.
Peter Boas Bang a Svend Olufsen založili firmu ještě jako studenti dánské Technické univerzity v roce 1925. Už o dva roky později začali v dánském městečku Struer stavět továrnu.
I když se jim dařilo, své vizi v té době stále ještě zcela nevěřili. Svůj první závod totiž pro jistotu projektovali tak, aby se dal snadno přestavět na školní budovu, kdyby snad obchod s jejich výrobky přece jen propadl.
Ve třicátých a čtyřicátých letech firma vyvíjela stále nové a lepší rozhlasové přijímače. Všechny se vyznačovaly vysokou kvalitou a měly různá nová praktická vylepšení.
Na počátku šedesátých let se společnost rozhodla pro novou strategii. V té době se otevíraly evropské trhy a mohutně rostl mezinárodní obchod. Firma se za prvé zaměřila na kvalitu zvuku, protože objev tranzistorů otevřel netušené možnosti v audiotechnice. A za druhé se rozhodla, že hlavním rozlišovacím znakem bude neotřelý design s tím, že do všech výrobků se bude vždy montovat absolutně nejnovější technika.
Tehdy se začala předurčovat do role "ferrari" ve spotřební elektronice. Prvním výsledkem nové filozofie ve vývoji se stal v roce 1964 Beomaster 900, první celotranzistorové rádio s epochálním designem.
Nová designérská strategie došla uznání v roce 1978 přijetím jedenácti přístrojů do sbírky designu Muzea moderního umění v New Yorku.
Extravagantní vzhled výrobků a jejich extrémní ceny zabírají hlavně u vrstvy bohatých lidí, kterým nezáleží na ceně, ale na výjimečnosti. "Ceny jsou skutečně exkluzívní. V Česku si tyto výrobky kupují specialisté a fajnšmekři na zvuk a obraz," řekl mluvčí sítě nezávislých elektroprodejců Euronics Bohuslav Komín. Třeba reprobedny připomínají ufo.
Dnes společnost vyrábí ve čtyřech závodech, které jsou všechny v dánském regionu Jütland, ve městě Struer.
Firma má přibližně 2700 zaměstnanců po celém světě. Ve 26 zemích je zastoupena dceřinými společnostmi, prodejními organizacemi a agenty. Počet prodejních míst se zvýšil na tři tisíce.
V České republice ale v současné době končí s jejich prodejem ostravská prodejna, protože odbyt byl minimální. Zůstává už jen specializovaný obchod dovozce KD Elektronik.
Společnost Bang & Olufsen prodává téměř veškerou spotřební elektroniku včetně bezdrátových telefonů. V Praze je nejlevnější televizor k mání za 55 tisíc korun, nejdražší za 650 tisíc. A kombinace CD přehrávače, DVD přehrávače a rádia je za 120 tisíc korun. Zájemce si může některé výrobky objednat i z katalogu sdružení Euronics.
Od roku 1977 jsou akcie Bang & Olufsen na kodaňské burze a patřily k nejlepším investicím, protože se jejich hodnota v posledních letech zněkolikanásobila.
Letošního března společnost převedla své výrobní závody včetně zaměstnanců na jednoho z největších světových výrobců elektroniky Flextronics. Ten je koupil za 16 miliónů dolarů. Tím také získal příjmy ve výši 85 miliónů dolarů ročně. Flextronics se také stal hlavním dodavatelem komponentů.
Od června 2003 do letošního února se tržby Bang & Olufsen snížily meziročně o téměř půl miliardy dánských korun na 2,6 miliardy (zhruba 11 miliard Kč).
Zisk před zdaněním však stoupl o 20 miliónů dánských korun na 271 miliónů. Společnost totiž zvýšila marži na 45,5 procenta.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist