Do března mají mít ministři scénář prodeje podle toho, jak budou aerolinie hospodařit

ČSA zatím objednaly osm letadel

Jan Cizner

Ministr dopravy Aleš Řebíček se včera s kolegy na vládě dohodl na tom, že připraví plán prodeje největších leteckých firem - Českých aerolinií a Letiště Praha.

Obě transakce ovšem mají háček: ČSA se po působení exprezidenta Jaroslava Tvrdíka ještě zcela nevzpamatovaly z propadu, loni skončily s půlmiliardovou ztrátou. Letiště zase nemá vyřešené vlastnictví pozemků pod chystanou novou přistávací dráhou.

Proto má Řebíček spolu s ministrem financí Miroslavem Kalouskem předložit vládě konkrétní návrh prodeje státních podílů v obou firmách do konce března.

ČSA musí hlavně vydělávat


Než se vláda pustí do privatizace, chce mít národní aerolinie v zisku. Do "černých čísel" se mají dostat podle plánu vedení v čele s Radomírem Lašákem v roce 2008.

Podle materiálu, který pro vládu zpracovali Řebíčkovi podřízení a jenž mají HN k dispozici, ovšem stát nevěří, že současné vedení aerolinie do zisku přivede.

Případnou výměnu vedení ovšem nechtěl nikdo ze státních úředníků komentovat. Tříletou Lašákovu strategii záchrany společnosti přitom schválila dozorčí rada firmy, ve které zástupci státu sedí.

ČSA dnes zveřejní pololetní výsledky a zároveň oznámí, co firma udělá se svojí dálkovou flotilou. Podle Lašáka mohou u Českých aerolinií zůstat dálkové linky jen v případě, že si na sebe vydělají.

Zisk díky prodeji majetku


K volným penězům, které ČSA chybí, si pomáhá dnešní vedení hlavně prodejem majetku.

Firma se tak zbavila například několika letadel a vzala si je zpět na leasing.

Kromě letadel vyčlenil Lašák i dvě části firmy, které nabídl na trhu k prodeji. Nákladní část ČSA Cargo už zná svého vítěze. Podle dostupných informací za něj firma bývalého šéfa Carga Kamila Slavíka zaplatí okolo šesti set milionů korun. Celý prodej má být podle prohlášení firmy dokončen během září.

Druhou částí majetku nabídnutou potenciálním zájemcům ke koupi je Catering, dodavatel občerstvení do letadel. Tam se nový majitel teprve hledá.

Objednávka nových letadel


Zatímco majetek firmy dnes aerolinie prodávají, letadla naopak objednávají.

Jde o osm nových letadel typu Airbus A319 určená pro střední tratě. Letadla firma převezme od výrobce, společnosti Airbus, v letech 2011 a 2012. Letouny ve flotile nahradí starší Boeingy 737.

České aerolinie tak využijí opci, která byla součástí smlouvy z roku 2004 o dodávce dvanácti airbusů pro střední tratě a již uzavřel Tvrdík. Tato letadla ČSA v současné době přebírají, zatím jich ve flotile létá osm. "Podmínky pořízení osmi letadel z opce jsou vzhledem k vývoji situace na trhu lepší než u původních dvanácti letounů," říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Původních dvanáct letadel stálo firmu 12,5 miliardy korun.

Podle Lašáka budou ČSA nová letadla nezbytně potřebovat kvůli omlazení flotily: "K dalšímu rozvoji neodmyslitelně patří konkurenceschopná letadla."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist