Primární emise akcií (takzvané IPO) byly jako příležitost pro české drobné investory až donedávna poněkud opomíjeným tématem. Konec roku 2007 se nicméně zdá být pro IPO příznivý a očekává se řada nových emisí.
IPO, veřejná nabídka primární emise akcií, je standardní proces, jenž na jedné straně umožní společnosti efektivně vydat (emitovat) nové akcie. Na druhé straně dává šanci investorům seznámit se před samotným nákupem akcií s finanční situací společnosti a jejími obchodními plány.
Důležitým faktorem mluvícím ve prospěch investice do IPO je důvěryhodnost zveřejněných údajů a finanční stabilita společnosti vstupující na burzu. Tyto firmy jsou v rámci prověrky (due diligence), kdy se připravují na IPO, analyzovány mnohem důkladněji než firmy, které již na burze obchodovány jsou. Společnost prověří renomované právní a auditorské firmy. Za celý proces odpovídá manažer emise. Obvykle se jedná o společnosti s růstovým potenciálem, které na základě emise nových akcií chtějí získat kapitál k dalšímu rozvoji.
Firma vstupující na burzu musí splnit řadu požadavků, například mít zavedeny mezinárodní účetní standardy, mít přehlednou organizační strukturu a velikost obchodované emise musí být alespoň 200 milionů korun.
Pokud se chce potenciální investor o nově emitované firmě dozvědět více informací, nejlepším přehledným informačním zdrojem o stavu společnosti je prospekt emitenta. To je souhrnný dokument, který popisuje všechny důležité aspekty emise (počet a cenu akcií, vybrané burzy) a dokládá historické i aktuální údaje o stavu společnosti. Prospekt je uveřejněn několik týdnů před začátkem obchodování a zájemci si jeho elektronickou verzi mohou stáhnout z internetových stránek emitenta nebo manažera emise.
Určité procento akcií z primární emise může být určeno pro retailové investory. Například u aktuálně uváděných akcií AAA Auto není poměr určený drobným investorům předem nijak vymezen, předpokládá se ale, že jejich zájem může pokrýt třetinu nebo dokonce až polovinu emise.
Nejjednodušší způsob, jak mohou drobní investoři nakoupit akcie při IPO, je pomocí online aplikací brokerských firem. Prvotní rozpětí nebo maximální cenu akcie stanoví emitent na základě due diligence, ale finální cenu jedné akcie při úpisu vytváří až poptávka investorů. Její výši ovlivní spíše velcí hráči - institucionální investoři (banky, fondy), kteří nakupují větší balíky akcií, než drobný investor. Fakt, že je část akcií prodávána retailovým investorům, ale činí tyto akcie více likvidní.
Jedním z důvodů, proč investoři vítají možnost nákupu akcií v rámci IPO, je to, že cena akcie je obvykle nižší než při následném obchodování na burze. Jak jsem již zmínil, IPO u nás pro firmy není zatím příliš častou formou získávání kapitálu.
Tento rok se zdá být zlomový a věřím, že rostoucí trend v počtu primárních emisí bude trvalý. Úspěšně proběhlé emise jsou pro firmy ukázkou, že IPO je dobrá volba. S přibývajícími emisemi se proces bude postupně zdát podnikatelům i investorům průhlednější a budou mu víc důvěřovat. Věřím, že se tak na trhu objeví firmy i z dalších oborů, aby se rozšířila možnost diverzifikace portfolií.
Odpovídá:
Oldřich Pavlovský, ředitel Patria Direct
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist