Řidiči, kteří častěji způsobují dopravní nehody, mají od včerejška těžší život. Díky nové databázi škod, kterou uvedly do provozu pojišťovny, už se viníci havárií nebudou moci tak snadno jako dosud vyhýbat penalizaci pojišťoven tím, že přecházejí od jednoho pojišťovacího ústavu ke druhému.

Pojišťovny se novým opatřením snaží zabránit takzvané "malusové turistice". Co se za tímto výrazem skrývá? Zatímco za jízdu bez nehody pojišťovny odměňují řidiče takzvanými bonusy, tedy lepšími pojišťovacími podmínkami povinného ručení, viníci dopravních nehod jsou trestáni "malusy" - pojišťovny jsou k nim přísnější.

Díky bonusu může řidič za jízdu bez nehody každý rok na povinném ručení ušetřit asi pět procent ceny, malus ho obvykle trestá za způsobenou nehod několika stokorunami zaplacenými na pojistce navíc. Postihu se doteď řada řidičů vyhýbala tím, že po nehodě přešla k jiné pojišťovně a zatajila přitom informace o havárii.

Teď si ale pojišťovny budou moci ověřit, zda jim klient o své šoférské minulosti říká pravdu. "Hlavním cílem nové databáze je zpřístupnění informací o škodách způsobených klientem, který mění pojišťovnu," vysvětluje ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Výměna informací mezi pojišťovnami je po zavedení nové databáze zcela nezávislá na jejich klientech.

Někteří odborníci varují, že řidiči se i nadále budou snažit malusům po nehodách vyhýbat tím, že se pokusí přepsat pojistku na jiného člena své rodiny. "Český národ je vynalézavý, kdo bude chtít obejít systém, cestu si vždycky najde a žádná databáze mu v tom nezabrání," míní analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík. "Je základem české přirozenosti hledat kličky v existujících pravidlech," souhlasí i ředitel rozvoje poradenské firmy Partners Tomáš Prouza.

Podle pojišťoven se však špatným řidičům podvody nevyplatí.

"Přehlásit auto je samozřejmě možné, ale jen na člověka, který zatím jiné auto nemá, respektive nevyužívá svůj bonus. Navíc se to provádí za poplatky a je to časově a asi i administrativně náročné," poznamenal mluvčí Kooperativy Marek Vích. Zavedení databáze je podle něj spravedlivější.

Jak uvádí ředitel Hradec, podařilo se pojišťovnám během pilotního provozu dodat do databáze České kanceláře pojistitelů přes 96 procent všech historických dat od začátku roku 2000, kdy byl spuštěn nový systém povinného ručení v Česku.

Podle Hradce Česká kancelář pojistitelů neřeší pravidla bonusu či malusu: "Ta si stanovují jednotlivé pojišťovny samostatně," vysvětluje. Stejně tak je podle něj na jednotlivých pojišťovnách, jak se postaví k případům "malusových turistů", které mezi svými klienty objeví díky nové databázi.

Nový informační systém, který postihne viníky nehod, by měl naopak pomoci dobrým řidičům: majitelé vozidel budou teď totiž moci uplatnit slevu za jízdu bez nehody i v případě, kdy přecházejí k jiné pojišťovně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist