Jízdné v pražské hromadné dopravě od ledna podraží. Přestupní jízdenka bude stát 26 korun místo dosavadních 20 korun, tedy o rovných 30 procent více než nyní. Za roční kupon lidé zaplatí 4750 korun, což je o 600 korun více než nyní. Podle očekávání o tom včera rozhodla městská rada. Podraží i další jízdenky a kupony.
"Původní požadavky dopravního podniku jsme nepřijali. Cenu předplatních jízdenek proto zvyšujeme výrazně méně a vycházíme z výše inflace počítané od roku 2005, kdy se ceny měnily naposledy," řekl primátor Pavel Bém. Dnes podle Béma město dotuje každou jízdu 70 procenty, což podle něj není udržitelné. Radní Radovan Šteiner se neobává, že by zdražení vedlo k odlivu cestujících nebo zvýšení počtu černých pasažérů.
Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje do roku 2015 zvýšit podíl tržeb na 45 procent, dotace by tak měly činit 55 procent. Jednou z možností, jak toho docílit, by bylo zavedení turniketů v metru. Expertní studie, která by podniku měla ukázat dopady uzavření metra, bude hotová v 1. čtvrtletí 2008. O navýšení příměstských tarifů jedná podle Šteinera společnost Ropid se Středočeským krajem. S výsledky by měla radu seznámit ještě tento měsíc.
"Prostředky, které změnou tarifů jízdného získáme, budou investovány zpět do podpory veřejné dopravy ve městě," dodal radní Radovan Šteiner. Podnik ale podle něj musí hledat také další vlastní úspory. Úsporná opatření by podle Béma měla dosáhnout dna příští rok. V dalších letech v případě růstu cen energií nebo paliv proto nevylučuje zdražování.
Dopravní podnik navrhoval původně razantnější zdražení. Roční kupon měl stát 5800 korun, přestupní jízdenka 30 korun, což mu mělo navíc přinést 850 milionů korun. Podle Béma by tento návrh Pražany posadil do aut.
Důvodů pro zdražování je podle firmy několik. Podniku se sníží dotace od magistrátu o 700 milionů korun na 7,5 miliardy korun. Argumentuje ale i dražšími energiemi, růstem DPH a náklady na nové spoje. V příštím roce by se například měly otevřít tři nové stanice metra. Vlaky metra B by od února měly jezdit vždy po celé trase ze Zličína na Černý Most a doba dopravní špičky, kdy jezdí metro v kratších intervalech, by měla být delší. Od května by pak měly jezdit častěji také vlaky na trase A a C.
Loni získal dopravní podnik na tržbách 3,78 miliardy korun, dotace činily 8,47 miliardy. Loni využilo prostředky pražské hromadné dopravy 1,27 miliardy lidí. V podniku pracovalo zhruba 12 600 lidí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist