Obří společný podnik nákladní železniční dopravy Česka a Slovenska už má jasnější obrys.

Ministři dopravy obou zemí už připravili materiál pro své vlády, kde vysvětlují, proč se vyplatí znovu po více než deseti letech rozdělení podniku znovu nákladní dopravu na kolejích spojit. "Až budou materiály připravené, máme s mým slovenským kolegou domluvené, že je dáme do vlády současně," říká český ministr dopravy Aleš Řebíček.

Podle něho je schválení českou i slovenskou vládou teprve začátek celého spojení. "Následovat by měl podpis memoranda obou premiérů, protože to má jako mezinárodní smlouva určitou vážnost a náležitosti, které je potřeba dodržet. A my jako ministři na tom začneme pracovat," říká Řebíček.

Z analýz českého i slovenského ministerstva dopravy vyplývá, že se spojení vyplatí. Navíc se podniky znají téměř důvěrně.

"Lokomotivy, vozový park a v neposlední řadě i zaměstnanci jsou z dob společného státu vzájemně kompatibilní. Je to tedy i příležitost, z níž by měly těžit obě strany," vysvětluje mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Společný podnik má být silným protihráčem polské a maďarské železnici.

Podle exministra dopravy Petra Moose to dává smysl, protože na liberalizovaném evropském trhu budují silnou pozici Němci, Poláci a Rakušané.

To, že ministři dopravy začnou spojovat Cargo, ještě neznamená, že spojení dopadne dobře. "Protože je tam samozřejmě i řada věcí, které to mohou celé zvrátit. Není to zcela jisté," říká Řebíček.

Musí se vyřešit základní otázky, jako například, kde bude mít spojená firma sídlo, jaký bude majetkový podíl, když české Cargo je větší než slovenské, jaký bude výkon akcionářských práv nebo jak se bude dělit zisk.


hn_071115_15.gif