Programy, podle nichž lidé oceňují spolupracovníky za jejich dobře vykonanou práci, uplatňují společnosti počínaje gigantem Boeing a konče firmou Taco Bell. Zvolený nejlepší pracovník dostává malý dárek, například přehrávač DVD nebo kolo.
Poradenské firmy považují tento program za nenákladnou cestu, jak motivovat a udržet pracovníky v době, kdy zaměstnavatelé zvyšují platy jen nepatrně.
Program uznání nejlepším zaměstnancům jejich kolegy (anglicky peer-recognition program) není nikterak nový, stal se populární už před několika roky během hospodářského poklesu. Dnes ale přímo vzkvétá. Kolem 35 procent velkých společností už jej uplatňuje. Před pěti lety to bylo odhadem jen asi 25 procent firem.

Méně hierarchická kultura
Obhájci tohoto programu na něm oceňují, že pracovníkům nabízí rychlou metodu sebeuspokojení a rovněž odráží velké změny, které nyní probíhají mezi zaměstnanci. Mnoho mladších pracovníků totiž dává přednost méně hierarchické podnikové kultuře a tento program dává lidem v první linii možnost říci, kdo má být oceněn.
Jedním z průkopníků programu je společnost Yum, která například ovládá sítě rychlého občerstvení KFC.
U výrobce softwaru Symantec přispěl program "peer-recognition" k lepší spolupráci různých oddělení. Ocenění nejlepších zaměstnanců jejich spolupracovníky tam nevyžaduje, aby je schválil management. A ne vždy také musí dostat malou odměnu či dárek.
Rebecca Ranningerová, která řídí oddělení lidských zdrojů v Symantecu, tvrdí, že program "stojí velmi málo v peněžním vyjádření, ale lidé jej oceňují velmi vysoko, protože se nejlepší pracovníci dozvědí, jak skvělou práci odvedli, právě od svých kolegů". Odborníci uvádějí, že program nejlépe funguje, pokud jej provází co nejméně byrokracie. Jinak se na něm zaměstnanci nebudou podílet. Ale protože jde o materiální odměny, vstupuje do hry i manažer zajišťující jejich financování.
Společnost Boeing usiluje o to, aby zvedla účast na programu zjednodušením procesu hodnocení a lepší publicitou. Nyní to od zahájení hodnotící fáze do předání návrhů odpovědnému pracovníkovi trvá až 28 dní, což je příliš dlouhá doba. Od ledna však zaměstnanci vyplní formulář on-line a výsledek bude přímo oznámen vítězovi. Společnost také plánuje, že výsledky bude posílat také do domácích počítačů zaměstnanců, pravděpodobně zasláním e-mailové zprávy jednou měsíčně.

Pozor na nadržování
Manažerka lidských zdrojů Jacqueline Coulterová prohlašuje, že společnosti se snaží dosáhnout rovnováhy mezi urychlením programu a jeho zajištěním proti tomu, aby si zaměstnanci při hodnocení "nenadržovali". Ráda by zvedla účast zaměstnanců, protože vyzvednutí nejlepších pracovníků je velmi stimulující a odměny příliš mnoho nestojí. Vítězové mají například dostat elektronickou kartu, která jim umožní koupit si nějaké zboží.
Chris Ryckman, projektový manažer divize integrovaných obranných systémů Boeingu, který byl několikrát oceněn jako nejlepší pracovník, říká, že chvála od kolegů je velmi příjemná a povzbudivá.

Některé dobré tipy

  • Připomínejte svým zaměstnancům tento program co nejhlasitěji a nejčastěji. Program ztrácí na svém efektu, když na něj všichni zapomenou.
  • Omezte byrokracii na minimum. Zaměstnanci se programu nezúčastní, pokud bude příliš složitý.
  • Stanovte jasná a jednoduchá kritéria toho, co uznání nejlepšího pracovníka vyžaduje. Tento seznam má zaměstnancům připomenout hodnoty, které společnost vyznává.
  • Vymýšlejte neobvyklé odměny, třeba že zaměstnanci svému spolupracovníkovi umyjí auto, napečou mu koláče nebo budou hlídat jeho děti.

Zdroj: WSJ