Vývozci ve střední Evropě žehrají na to, že jim dlouhodobě posilující kurs národních měn ukrajuje ze ziskových marží. Ale statistiky výmluvně svědčí o tom, že region se díky vstupu do EU stal mistrem exportní expanze. Zvláště, když se použijí čísla ve slábnoucích eurech.
Domácí vývozci letos i příští rok zvednou svůj odbyt v zahraničí nejméně o deset miliard eur, předpovídají experti z Vídeňského ústavu pro mezinárodní hospodářská srovnání. To znamená, že český vývoz by mohl v roce 2007 dosáhnout 82 - 85 miliard eur. Asi dvojnásobek z roku 2001.
Exportéři se loni museli smířit s tím, že průměrný roční kurs poprvé v historii republiky spadl pod 30 korun za jedno euro (29,80). Dlouhodobé předpovědi je nepotěší. Domácí měna bude nadále posilovat, a tak jim letos a příští rok z každého vydělaného eura "kápne" asi tak o korunu méně.
"Posilování domácí měny je pro vývozce vždy nepříjemné a dost často na ně tvrdě dopadá. Je to vnější vliv, s nímž se ale každý musí umět vypořádat," řekl šéf představenstva společnosti Hamé Babice Leoš Novotný.

Berte korunu, radí experti
Středoevropské měny ale od počátku března slábnou, neboť investoři přelévají část peněz z vysoce úročených měn na rozvíjejících se trzích.
Podle včera zveřejněné týdenní analýzy ČSOB k tomu přispěly nejenom vyšší úrokové sazby v USA a eurozóně, ale také varování Světové banky, že ceny aktiv na "emerging markets" jsou nadhodnoceny. Kromě toho, středoevropské měny to na počátku letošního roku svým růstem poněkud "přepálily".
Nynější oslabování středoevropských měn je tedy dočasné. Lze ho - alespoň částečně - vyložit jako "přirozenou korekci".
Polský zlotý a maďarský forint během minulého týdne ztratily zhruba 2,5 procenta, ztráty české a slovenské koruny byly zhruba poloviční.
Z poklesu by se měla nejdříve "zmátořit" česká koruna a znovu zamířit nahoru, vyplynulo z posledního mezinárodního průzkumu agentury Bloomberg mezi investory a dealery.
Ze třinácti dotázaných jich nyní šest radí českou korunu kupovat, pět doporučuje ji držet. Jenom dva jsou toho názoru, že je lépe se jí zbavit.
"Korunu proti oslabování spolehlivě chrání silně rostoucí ekonomika. Navíc přestalo být naléhavé snížení sazeb. Když se podívám na klíčové ukazatele, pak raději než euro koupím korunu," vyjádřil se k výsledkům ankety Ralph Sueppel z londýnského hedgeového fondu Bluecrest Capital Management.
Domácí měnu ke koupi doporučuje také Jeff Gable z peněžního ústavu Barclays Capital. Podle něj vůči euru během šesti měsíců posílí pod 28 korun. A co na to vývozci? "V minulosti jsme zažili i prudší posílení koruny," připomíná Novotný s poukazem na statistiky. V roce 2002 průměrný kurs koruny proti předchozímu roku poskočil o 3,30 na 30,81 za jedno euro.

Pomohla restrukturalizace
Česká ekonomika se dobře sžila se sílící měnou, neboť prošla hlubokými strukturálními změnami. "Příliv investic se výrazně podílí na rozvoji nových, exportně orientovaných kapacit, což se projevuje i v dlouhodobě rostoucím vývozu. Ten roste i v době, kdy síla koruny láme rekordy," podotkl analytik ČSOB Petr Dufek.
Tahouny vývozu v Česku a na Slovensku jsou především firmy dodávající stroje a dopravní prostředky. "Důležité je, že vývoz se už opírá o odvětví s vyšší přidanou hodnotou, jako je například výroba televizorů nebo výpočetní techniky. Tato odvětví jsou totiž méně zranitelná při případném rychlejším posílení národní měny," uvedl Radomír Jáč ze společnosti PPF Asset Management.
Maďarsku pomáhá nejenom export aut a motorů pro ně, ale také ropných produktů (firma MOL) elektroniky a léčiv.
Například společnost Richter Gedeon, jejíž tržby závisejí z více než dvou třetin na vývozu, úspěšně proniká na farmaceutický trh v Rusku.
V polském vývozu, který loni stoupl o 16 procent na 76,4 miliardy eur, mají stroje a auta menší váhu.
"Významnější roli v něm hrají zemědělské produkty a potraviny, což je dáno mj. těsnějšími obchodními vztahy se zeměmi bývalého Sovětského svazu," poznamenal Dufek.
Také polským firmám se daří snižovat výrobní náklady, a zachovat si tak bez ohledu na dlouhodobě sílící kurs (loni vůči euru asi o 12 procent) konkurenční schopnost, uvedl Jacek Fundowicz z gdaňského Ústavu pro tržní hospodářství. Polská vláda podle něj postupuje správně, když podporuje zakládání vývozních konsorcií. Jedno z nich by mělo sdružit výrobce cukrovinek a usnadnit jim expanzi na Arabský poloostrov.

060315-23.jpg