Internet začíná stále více vydělávat telekomunikačním firmám i v Česku. Sází na něj jak jednička trhu Český Telecom, tak jeho alternativní konkurenti, mobilní operátoři i kabelové televize.
Jednotlivé společnosti chtějí získat co nejvíce internetových "surferů", a proto se předhánějí, která nabídne co nejnižší cenu. Naposledy přišla s akční nabídkou společnost Tiscali: prodává rychlé připojení (512 kb/s) za méně než čtyři sta korun měsíčně. Jako první v Česku.
Pro alternativní operáty i pro Český Telecom je právě připojení k "síti" velkou nadějí do budoucna. Zvyšovat zisky na telefonování totiž již téměř není možné.
Telecomu například permanentně klesá počet pevných linek. Ve srovnání s rokem 2001 jich má nyní o 700 tisíc méně - celkem 3,13 miliónu. Současné vedení společnosti se snaží zastavit jejich další pokles i speciálními nabídkami. A sází hodně na internet.
Přes ADSL se v Česku pomocí telefonní linky od Telecomu připojuje na síť zhruba čtvrt miliónu lidí.
"Je to nejdynamičtěji se rozvíjející oblast," řekl před nedávnem šéf Telecomu Jaime Smith.
Poukázal na to, že prvních sto tisíc zákazníků ADSL Telecom získal za 22 měsíců od zavedení služby, dalších sto tisíc za osm měsíců a posledních sto tisíc už jen za posledních pět měsíců. Alternativní operátoři připojují přes ADSL k síti dalších 60 tisíc klientů.
Na internet se soustředí také mobilní operátoři. A to úspěšně.
Například Eurotel loni k vysokorychlostnímu internetu připojil 40 tisíc nových klientů, a zvýšil tak jejich celkový počet na 70 tisíc.
Obdobně T-Mobile hodlá získat na ještě rychlejší připojení, než nabízí konkurence, také desítky tisíc nových klientů.
Nemalý počet lidí na internetu "brouzdá" přes televizní zásuvky kabelových operátorů - jejich počet už přesáhl 130 tisíc.
"V současnosti máme asi 84 tisíc internetových zákazníků, na konci roku 2004 to přitom byla přesně polovička," říká mluvčí společnosti UPC František Malina. Konkurenční Karneval měl na konci února kolem 46 tisíc klientů.
"S připojováním k internetu jsme v podstatě začali až během roku 2004, od té doby se počty zájemců velmi rychle zvyšují," potvrzuje mediální zástupce společnosti Karneval Jan Hlaváč.
Internetoví zákazníci přibývají kabelovým televizím mnohem rychleji než ti "filmoví". Loni se například počet předplatitelů kabelové televize UPC zvýšil jen o tři tisíce na 298 tisíc, zatímco počet internetových zákazníků do konce roku 2005 vzrostl devětkrát více. Výhodou kabelových televizí je (hlavně ve srovnání s internetem po pevné lince) to, že poskytují připojení po svých "drátech".
Jejich zákazníci pak už neplatí žádné poplatky za telefonní linku.
Nevýhoda je zase ale v omezenosti sítí. Ty jsou v současnosti ve všech regionálních metropolích, ale zdaleka ne v každém domě.
"Možnost připojit se ke kabelové televizi mají zatím zhruba čtyři milióny lidí," říká Hlaváč.

060317-18.gif ()