Bez povinného ručení hrozí pokuta
Nejčastější a zákonem přikazovanou odpovědnostní pojistkou je povinné ručení, neboli pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla. Tato pojistka kryje riziko škod, které řidič způsobí jinému účastníkovi silničního provozu či dalším osobám.
Na škody, které si majitel vozidla způsobí sám a neúmyslně na svém automobilu, se pojištění nevztahuje. Stejně tak pojistka nekryje riziko krádeže vozidla či jeho živelné poškození nebo zničení. Na tyto události je nutné si sjednat nepovinné havarijní pojištění.
Povinnost uzavřít pojištění má každý majitel motorového vozidla. V případě jejího nesplnění mu hrozí pokuta až do výše 20 tisíc korun. Ten, kdo neuzavře pojistku a způsobí vozidlem druhému škodu na zdraví nebo na majetku, bude muset uhradit veškerou škodu z vlastních prostředků. A to je to největší riziko. Pojistná plnění totiž při dopravních nehodách mohou dosáhnout závratných částek. Je třeba si uvědomit, že největší finanční náhrady přitom nevyplývají z poškození hmotného majetku, ale ze zranění osob.
"Zcela nejvyšší částky se z povinného ručení vyplácejí za škody na zdraví," říká Renata Werliková z Generali Pojišťovny. "Sem patří hlavně odškodnění za bolest, odškodnění za ztížení společenského uplatnění - tedy v podstatě za trvalé následky úrazu, které ho omezují a které mají prokazatelně nepříznivý vliv na uplatnění poškozeného v životě a ve společnosti. Poškozený má mimo jiné možnost požadovat také náhradu za ztrátu na výdělku při pracovní neschopnosti," dodává Werliková.
Tím však výčet možných náhrad zdaleka nekončí. Poškození mohou na viníkovi (jeho pojišťovně) požadovat také náhradu po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě - tak zvanou rentu. Oběti dopravní nehody také náleží náhrada za ztrátu důchodu. V případě dopravní nehody se smrtelným úrazem zase vzniká nárok na náhradu nákladů spojených s výživou pozůstalých.
Řidiči, kteří nemají uzavřené povinné ručení, také riskují, že místo pojišťovny budou muset uhradit i náklady na léčení zraněné osoby, které byly zaplaceny zdravotními pojišťovnami.
Pamatovat s předstihem na povinné ručení by mělo být samozřejmostí u každého motoristy. Dobří řidiči, kteří nebourají, navíc získávají bonus v podobě pěti procent ročně (sleva na pojistném).
Než motoristé vyrazí na silnici, měli by vedle zákonných možností také dobře znát rozsah asistenčních služeb. V případě problémů jim asistence může ušetřit spoustu času a starostí.
"Asistenční služby v rámci povinného ručení nabízejí v současné době všechny pojišťovny. Měly by být dostupné 24 hodin denně, sedm dní v týdnu," říká Miroslav Herman, ředitel společnosti AXA Assistance.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist