České dráhy výrazně zhubnou. Již definitivně přestanou být provozovateli železniční cesty a přijdou o majetek v účetní hodnotě téměř deset miliard korun.

Poslanecká sněmovna totiž včera schválila novelu zákona, který upravuje transformaci železnice.

"Hlavním a možná i jediným smyslem této novely je převedení funkce provozovatele dráhy od ČD na Správu železniční dopravní cesty. Provozovatelem dráhy tak již nebude jeden z dopravců," vysvětluje generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Novelu předložil poslanec ODS Oldřich Vojíř jako cestu k větší transparentnosti v hospodaření drah a ke stejným pravidlům pro všechny dopravce.

Dráhy přijdou o výpravčí

Náměstek ministerstva dopravy Vojtěch Kocourek míní, že zákon vláda potřebovala, aby mohla dokončit restrukturalizaci Českých drah. "Budou se tak věnovat jen osobní dopravě. To jim umožní investovat své peníze tam, kde to zákazníci poznají - například do vozového parku," dodal.

Podle novely má SŽDC od poloviny příštího roku převzít od Českých drah majetek související s provozováním drah. Půjde o provozní nádražní budovy, pozemky, sloupy a další nemovitý majetek, který měl před rokem zůstatkovou hodnotu 9,57 miliardy korun.

Na drahách bude nově nezávislých téměř jedenáct tisíc lidí, kteří dosud v ČD vykonávali právě funkce související s provozováním drážní cesty, tedy například i výpravčí či tvůrci grafikonu. České dráhy svou odtučňovací kúru nekomentují. "Naším posláním není hodnocení zákonů. Samozřejmě se podřídíme," řekl mluvčí drah Ondřej Kubala. SŽDC změnu vítá jako krok k transparentnosti.

"Je to, jako kdybychom si to sami psali. Téměř všechny naše požadavky jsou splněny," chválí zákon předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Podle něj zákon znamená dokončení transformace drah, jejímiž předchozími kroky bylo oddělení nákladní dopravy do společnosti ČD Cargo a ještě předtím vlastní vyčlenění SŽDC.

Nádraží drahám zůstanou

"Žádný problém dosud nebyl, ale ve vypjaté situaci by se mohlo projevit, že o jiných dopravcích rozhodují zaměstnanci ČD," dodává Mužík. Že by České dráhy svou pozici zneužívaly si nemyslí i majitel Student Agency Radim Jančura, který se na železnici také chystá. "Neměl jsem obavy, že by mi někdo bránil v přístupu na nádraží lokomotivou. Ale podle Ústavního soudu nemají nádraží drahám zůstat. Nerad bych, aby mi někdo řekl, že pro moje okénko není na nádraží místo," dodává Jančura.

Podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly jsou v celé Evropě s výjimkou Slovenska nádražní budovy v majetku národního dopravce a vyvrací i spekulace serveru aktuálně.cz, že právě péče o nádraží bude České dráhy na trhu znevýhodňovat a může je přivést až ke konkurzu. "Kdyby nádraží ČD znevýhodňovala, vždy se jich mohou vzdát," uvažuje Jančura.

Zákon však nemění způsob financování ČD. "Dráhy dostanou dotaci jako balík a už se nikdo neptá, kam které peníze jdou, zatímco soukromý dopravce musí vyúčtovávat na konkrétní trati každý pětník," uzavírá Mužík.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist