Oficiální postoj Evropské unie zní: Albánie, Makedonie i Bosna a Hercegovina jsou vítány, jakmile budou na členství připraveny. Jde o země pro okolní svět dosud poměrně neznámé, zmítané složitými konflikty. Klíčové hrozby v tomto regionu jsou spojeny s problémy migrace, organizovaného zločinu, obchodování s lidmi, drogami a nepříliš transparentními právně-ekonomickými podmínkami.
Proto má smysl rostoucí spolupráce těchto zemí s EU, která by mohla nejen pomoci při stabilizaci regionu, ale zejména přispět k nastavení obvyklých ekonomických a politických standardů. Neméně významné pro Evropu je rozšíření volného evropského trhu o tyto země a pozitivní ekonomické důsledky z uplatňování ekonomických svobod, na kterých myšlenky evropské integrace vznikaly.
Zatímco vstup Chorvatska do unie by v nejoptimističtějším scénáři mohl proběhnout za českého předsednictví v první polovině roku 2009, ostatní země si na přijetí budou muset několik let počkat.
Na vině není pouze jejich nepřipravenost, nýbrž politická a ekonomická situace v unii. Sama Evropská rada v prosinci 2006 zpřísnila pravidla přístupových podmínek, čímž reagovala na skutečnost, že některé státy EU dosud plně nevstřebaly rozšíření unie o dvanáct nových zemí. Navíc kombinace slabého ekonomického růstu, spory o rozhodovací mechanismy, pochybnost o efektivnosti fungování unijních institucí a neschopnost prosazovat nezbytné reformy vedou v řadě zemí unie k oslabování politické a veřejné podpory pro její další rozšiřování.
Díky své geografické poloze a minulosti bývá západní Balkán zjednodušeně vnímán jako jeden celek, při bližším pohledu naopak vyniká jeho různorodost. Makedonie spolu s Bosnou a Hercegovinou mají společnou jugoslávskou minulost, přesto je jejich současná situace odlišná, a to i ve vztahu k EU.
Zatímco Makedonie v roce 2005 dosáhla statutu kandidátské země a má v platnosti Stabilizační a asociační dohodu, v případě Bosny a Hercegoviny EU kvůli nedořešeným otázkám s policejní reformou se s podpisem této dohody stále vyčkává. Přesto je v rámci oficiální agendy EU potenciální kandidátskou zemí stejně jako Albánie, která je unii mnohem blíže. Stabilizační a asociační dohodu s ní uzavřela v roce 2006 a díky Prozatímní dohodě využívá v obchodních vztazích výhody preferenčního zacházení a dohodnuté obchodní koncese.
Albánie se po vnitřní politické stabilizaci soustřeďuje na posilování transparentnosti trhu a na zásadní ekonomické reformy obecně. Ve vztahu s EU se zavázala k řadě změn, zejména v oblasti práva, fiskální politiky, infrastruktury apod., jejichž naplňování vytváří stále příznivější podnikatelské prostředí.
Makedonie se v úzké spolupráci s EU snaží postupně vypořádat s široce rozšířeným fenoménem šedé ekonomiky a korupce. Významným signálem zlepšení je zahájení přístupových rozhovorů.
Rozdíly mezi Albánií a Makedonií ve srovnání s Bosnou a Hercegovinou se ukazují i v souvislosti se Světovou obchodní organizací (WTO). Zatímco Albánie byla přijata za člena v roce 2000 a Makedonie o tři roky později, Bosna a Hercegovina o členství teprve usiluje. Zástupci WTO konstatovali na podzim loňského roku aktivní přístup Bosny a Hercegoviny a ocenili pozitivní kroky, ale datum přístupu ještě zdaleka stanoveno není, neboť poměrně přísná kritéria WTO jsou pro ni zatím nedosažitelná.
Všechny tři země se snaží integrovat a angažovat na evropské politické a ekonomické scéně i dalšími cestami. Významná je smlouva CEFTA 2006, která na základě standardů WTO a pozitivních zkušeností i konkrétních bodů předchozího sdružení CEFTA vytváří zónu volného obchodu v jihovýchodní Evropě (mimo států EU) a pozitivně ovlivňuje obchodní výměnu v regionu. Důležitou iniciativou je i Pakt stability pro jihovýchodní Evropu, na které se kromě EU podílí i Rada Evropy.
Z pohledu na politickou mapu Evropy vyplývá, že prosperita a stabilita oblasti, ze všech stran obklopené členskými státy, je pro EU nejen otázkou všeobecné solidarity, ale především racionálním zájmem. Tento fakt jasně vnímá i Česká republika, která spolupráci se západním Balkánem považuje za prioritu svého předsednictví v Radě EU. Začlenění těchto zemí do unie rozšíří nepochybně vzájemný obchod, investice i aktivity v turistické oblasti, což je jedna z cest pro snižování konfliktů.
Západní Balkán se může opět stát tradiční obchodní křižovatkou mezi Evropou, severní Afrikou a Středním východem. Může být významným ekonomickým regionem s rychle rostoucí ekonomikou, zajímavou i pro české investory. Máme za to, že i proto je významné podporovat plné začlenění zemí Balkánu do Evropy. Během českého předsednictví v Radě EU můžeme navíc tuto slovní podporu doplnit o její praktické výsledky.
Autor je náměstek ministra průmyslu a obchodu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist