HN_080602_ZC_06a_R.jpgČlen rady pro oblast dopravy Miroslav Jaroš k tomu říká: "Přímo do opravy a obnovy silnic půjde téměř 540 milionů korun. Loni to bylo pro srovnání 364 milionů korun."


Na jaké projekty jsou tyto prostředky určeny?

Letos preferujeme především souvislé opravy úseků mezi obcemi. Pozornost věnujeme i opravám a rekonstrukcím mostů, které rovněž dosáhnou historického maxima 130 milionů korun, což je více, než bylo například v letech 2003 a 2004, kdy se obnovovaly mosty po povodních. Mezi důležité stavby, které letos Plzeňský kraj zrealizuje, patří na jižním Plzeňsku spoluúčast s ŘSD na rekonstrukci mostu ve Štěnovicích, průtah městem Přeštice a obcí Chotěšov a dále rekonstrukce silnice mezi obcemi Letiny, Libákovice, Řenče a silnicí I/20. Na Rokycansku se jedná o dokončení okružní křižovatky Železná v Rokycanech, průtah Holoubkovem a rekonstrukci silnice Mirošov-Vísky.

Na okrese Plzeň-sever jde o rekonstrukci mostů ve Vejprnicích, Nebřezinech a Druztové, opravy povrchů mezi Mladoticemi a Horním Hradištěm, Tisem a Kračínem a dále opěrnou zeď v Rabštejně. V Plzni počítáme s výstavbou provizorního mostu na Jateční třídě, opravou silnice mezi Malesicemi a Chotíkovem, obnovou povrchu v Dýšině, rekonstrukcí silnice mezi Chrástem a elektrorozvodnou.

V tachovském okrese získají nový povrch silnice Boječnice-Olešná a Nahý Újezdec- Vítkov, prostředky jsou dále určeny na rekonstrukci komunikace mezi Brodem u Stříbra, Tuněchody, Prostiboří a Starým Sedlem.

Na Domažlicku to bude rekonstrukce Domažlické ulice v Horšovském Týně, průtah Trhanovem a nový povrch získá silnice z Hradiště do Kolovče. V okrese Klatovy se řidiči dočkají rekonstrukce Dlouhoveské ulice v Sušici, nových mostů v Chudeníně a Červené, obnovy povrchu silnice mezi Zelenou Lhotou a Špičákem a dále dokončení rekonstrukce Koldinovy ulice v Klatovech.


Státní fond životního prostředí by měl letos mimořádně poskytnout téměř 100 milionů, především na opravy mostů a odstranění nebezpečných, havarijních úseků silnic. Jaké stavby byly zařazeny do tohoto programu?

Jedná se o stavby, které už jsou "vysoutěžené" a mnohé se již realizují: rekonstrukce mostu ve Spáleném Poříčí, sanace svahu u silnice Radnice-Chomle, stabilizace svahu Radešov-Kašperské Hory, opravy mostů u Strašic a Mirošova, rekonstrukce mostu přes železniční trať u Stříbra a dále nové mosty v Hostouni a Aníně.


Plzeňský kraj získá téměř 350 milionů korun od Evropské unie na silnici mezi Železnou Rudou a Špičákem. Dále na stavbu silnice Oselce-Chanovice, která má odklonit stovky kamionů se dřevem, které tudy projíždějí, a dále na silnici v Poběžovicích. Ta má odvést nákladní dopravu z centra a umožnit rozvoj města a průmyslové zóny. Jak daleko jsou přípravy těchto staveb?

Stavba Oselce-Chanovice již byla slavnostně zahájena letos v dubnu. 5,3 kilometru dlouhý úsek nové a z menší části rekonstruované a rozšířené stávající silnice bude dokončen v polovině příštího roku. Stavba přeložky téměř kilometrového úseku s novým viaduktem pod železniční tratí mezi Železnou Rudou a Špičákem začala 13. května. Má být dokončena jako první, ještě letos. Poté tudy budou moci projíždět směrem na Špičák automobily vyšší než 3,1 metru. Na přeložku silnice v Poběžovicích již bylo vydáno stavební povolení, veřejná soutěž proběhne do začátku prázdnin a nejpozději v září zahájíme stavbu s termínem dokončení do konce příštího roku. V letošním roce chceme proinvestovat zhruba 200 milionů korun na stavbách financovaných z Regionálního operačního programu (ROP).

V červnu kraj požádá ROP NUTS II Jihozápad o prostředky na obchvat Rokycan a Hrádku a dále na dokončení obchvatu Klatov ve směru na Domažlice. Kolik peněz je zapotřebí na tyto stavby?

Obchvat Rokycany-Hrádek se již připravuje několik let, nejprve pod vedením státu za pomoci ŘSD a SFDI, v posledních dvou letech pod vedením kraje. Jedná se o nový úsek silnice dlouhý více než pět kilometrů. Na stavbu je z ROP připravena částka 350 milionů korun. Je dokončena dokumentace pro stavební povolení a probíhají výkupy pozemků. Pokud vše půjde dobře, chtěli bychom stavbu vysoutěžit během prázdnin, zahájení by mohlo proběhnout v září, případně v říjnu letošního roku.

V Klatovech dokončíme stavbou Pod Borem-Tajanov v délce 2,5 km severozápadní obchvat města, který byl zahájen již realizovaným úsekem Pod Borem v délce 1,3 km, který prochází novou průmyslovou zónou. Náklady jsou odhadnuty na 150 milionů korun. V současnosti je zpracována dokumentace pro územní řízení, zahájení stavby předpokládáme v příštím roce, dokončení do konce roku 2010.


Do budoucna hodlá kraj vybudovat z programu ROP silnice za 2,5 miliardy korun. Společně s Jihočeským krajem má Plzeňský kraj získat během čtyř let 17 miliard korun. Na jaké stavby půjdou tyto prostředky?

Rada Plzeňského kraje schválila přípravu již celkem 14 staveb, v předešlých odpovědích jsem jich zmínil pět. Další jsou tyto: západní obchvat města Plzně, přeložka silnice II/187 Čiháň-Kolinec pro zlepšení přístupu ze Sušicka na Klatovsko, přeložka silnice II/232 ze sjezdu dálnice D5 v Rokycanech směrem na Osek a Březinu v délce 5,5 km, přeložka silnice III/2045 Kunějovice-Nová Hospoda u Všerub na severním Plzeňsku, aglomerační okruh II/180 s obchvaty obcí Kyšice, Dýšina a Chrást, rekonstrukce silnice II/193 Horšovský Týn-Domažlice s přeložkou na státní silnci I/22 ve směru na Kdyni, přeložka silnice II/201 Kokašice-Nová Ves v délce čtyři kilometry, rekonstrukce silnice II/197 Horšovský Týn -Srby a rekonstrukce silnice II/230 Přeštice-Nepomuk.


Na výstavbě komunikací spolupracuje kraj i s Bavorskem, připravuje se společná silnice podpořená penězi EU z programu přeshraniční spolupráce ČR -Bavorsko. Třináctikilometrový úsek z Bärnau do Halže má zlepšit spojení mezi městy Marktredwitz a Tachovem. Mohl byste projekt blíže představit?

Cíl 3 přeshraniční spolupráce Česko-Bavorsko ve svém opatření 2.1 vyčlenil na infrastrukturu, a to nejen silniční, částku určenou pro tři kraje: Karlovarský, Jihočeský a Plzeňský. Do uvedeného programu jsme se svými bavorskými kolegy vybrali zmiňovanou silnici, neboť přechod Pavlův Studenec-Bärnau je vzdálen více než 20 kilometrů od dálničního přechodu Rozvadov a předpokládáme v této oblasti rozvoj převážně cestovního ruchu. Nyní s bavorskou stranou projektujeme a posuzujeme šířkové uspořádání silnice. Po dosažení shody na projektovém řešení zahájíme činnost za účelem vydání územního rozhodnutí. To by mělo usnadnit cestu pro získání stavebního povolení, stavba se nalézá na okraji CHKO Český les. Věřím, že se s její správou dohodneme na řešení některých přeložek silnice, část komunikace půjde ve stávající stopě. Jedná se o devítikilometrový úsek na našem území a čtyři kilometry v Bavorsku. Potom požádáme o prostředky z operačního programu přeshraniční spolupráce. Náklady na realizaci úseku na naší straně jsou odhadovány na 240 milionů korun, zahájení stavby lze předpokládat nejdříve v roce 2010 a dokončení v roce 2012.


Pro spolupráci mezi Plzeňským krajem a dvěma bavorskými regiony vznikla pracovní dopravní komise. Jak tato spolupráce funguje?

Scházíme se pravidelně každý půlrok. Na podzim loňského roku jsme se dohodli na možnosti doplnění našich silničních přechodů pouze pro osobní automobily, jedná se například o Schwarzach-Rybník. Při setkáních se informujeme o realizovaných stavbách v příhraničních okresech, seznamujeme se vzájemně se způsobem správy a údržby silnic a vyměňujeme si silničářské zkušenosti. Při vstupu do schengenského prostoru jsme řešili a prováděli dopravní značení v místech hraničních přechodů. Spolupráce Plzeňského kraje, Horního Falcka a Dolního Bavorska funguje na velmi dobré úrovni. Přeji si, aby nově zvolené zastupitelstvo v trendu pokračovalo, protože na bavorské straně se lze velmi často inspirovat při řešení našich problémů. n

rkp

Miroslav Jaroš je členem rady Plzeňského kraje pro oblast dopravy, má velmi blízko k památkám a historii staveb a také k ekologii.