Naším cílem je poskytnout studentům aktivní schopnost využít získané vědomosti tam, kde je to vyžadováno, a rovněž tyto znalosti obohatit o reálné zkušenosti...
Z propagačního letáku školy
Výhody studia jsou zde shrnuty do deseti bodů. Zda jsou tyto body vskutku reálné a naplňované, to jsme zkoumali spolu se dvěma studenty Unicorn College, Janem Holubem a Martinem Popelákem, řečeným Pupča.
Skladba výukového programu vychází z požadavků praxe
Martin Popelák: Střední školu jsem studoval ve Spojených státech a když jsem loni v září přijel zpátky do Česka, hledal jsem vysokou školu, kde by ještě na podzim přijímali studenty a která by odpovídala studijní náplní tomu, co mě baví - studovat VŠ v USA je velmi nákladné. Když jsem se pak přišel podívat sem, bylo mi jasné, kde zakotvím. Od té doby jsem nelitoval ani vteřinu.
Jan Holub: Já jsem původně nastoupil na ČVUT, fakulta elektro, ale po čase jsem zjistil, že mi to tak docela nevyhovuje, že chci studovat především IT. Hledal jsem školu zaměřenou na to, co by mě bavilo, a našel Unicorn College.
Martin Popelák: Výhodou je, že je to nová škola, hledá se, slovo studentů má velkou váhu. Vedení s námi stále komunikuje průběh studia, každé dva týdny máme schůzku s ředitelem, ptá se nás, co by mohlo být lepší, co upravit (rozdělení do skupin na angličtinu např., které nám nevyhovalo, se změnilo do týdne). Dáváme návrhy, jaké další předměty by nás zajímaly, jaké další jazyky se chceme učit apod. Oba studujeme Management ICT projektů, výpočetní technika figuruje všude, i v ekonomických oborech. Potřeby praxe a praktické využití našeho vzdělávání je tu na prvním místě, to jsme pochopili už v prvním semestru.
Osobní přístup a kvalitní výukové materiály
Jan Holub: Přístup ke studentům je tu zcela jiný než třeba na ČVUT. Tam je studentů spousta a jejich slovo moc neváží - studijní oddělení úřaduje jednou dvakrát týdně, u okýnek jsou hodinové fronty. Studium na Unicorn College splňuje moje představy rozhodně více.
Martin Popelák: V Americe jsem byl na střední škole, to je něco jiného než vysoká, člověk se tam profiluje daleko dřív než u nás. Každý student má poradce, který radí, co studovat, a to podle zaměření studenta. Student si může vybrat (nejde ti matika, dostaneš jazyky, nechceš tělocvik, budeš malovat...), profiluje se pro další studium. Volitelných předmětů je tam daleko víc než na naší střední škole. Tady je přístup pedagogů podobný.
Jan Holub: Každý tu má svého kmotra, který s námi hovoří, dohlíží na to, jak studujeme, máme-li problémy, včas se řeší. Jsou to pracovníci školy, vybraní podle oborů, lidi z katedry IT mají rozdělené studenty.
Martin Popelák: Jedním z kmotrů je třeba ředitel Marek Beránek nebo Ondřej Kučera - učitel programování, další jsou z ekonomických oborů. Při pohovoru říkáme, co se nám líbí, co míň, vyplňuje se dotazník, který pak slouží jako podklad pro další zlepšování podmínek studia, náplně a tak.
Platí tady "unicorní" politika, kde je zaměstnanec strašně důležitý a vážený - i tady je student vlastně zákazník, není to jen dodavatel peněz. Musí se mu vyjít všestranně vstříc. Vladimír Kovář nedopustí, aby to tu bylo jinak než ve firmě - co je dobrého zavedeno tam, tak je i tady - pohovory se zaměstnanci, hodnocení, taková praxe se uplatňuje i vůči studentům.
Jan Holub: Samozřejmě jsou i tací, kteří zájem o diskusi nemají, vyplní jen dotazník, ovšem nikdo není nucen hovořit, když nechce.
Martin Popelák: Projeví se, kdo šel na vysokou školu stylem: dobrý den, tady mám peníze, dejte mi titul. Tady narazil, tady se nic zadarmo nedává. Když pak takový člověk nezvládne první úkoly a zjistí, že nemá čtyři zápočty, tak se na to třeba vykašle. Přístup typu půjdu na soukromou, protože tam si zaplatím a nemusím nic dělat - ten tady neplatí. První rok je selektivní, záměrem školy je přece vychovat elitní jednotky ICT.
Jan Holub: Ze začátku je to náročné studium, například pokud někdo nikdy neprogramoval, je pro něho začátek těžší, i matematika dává zabrat.
Martin Popelák: Člověk nesmí čekat, že se nebude muset učit a půjde to samo, tady se musí máknout.
Vyučující s aktuálními praktickými zkušenostmi
Jan Holub: Matematiku tu učí profesor z "matfyzu", na cvičení máme doktorandy z "matfyzu", ekonomické předměty zase přednášejí lidi z ekonomky, programování lidi z praxe.
Martin Popelák: To, co přednášejí, naši vyučující také umějí, nejsou o dvě lekce před studentem jako jinde. Studijní skupinky jsou malé, deset lidí maximálně, a pedagog má na každého čas. Když člověk něco nechápe, ozve se, nechá si to vysvětlit.
Škola nabízí přípravu na dobrý start kariéry
Martin Popelák: Studují tu i děvčata, sice jsou v menšině, ale jsou. Máme i kolegy ze zahraničí, převážně z Ruska, kde má Unicorn pobočku. Ti mají jiný rozvrh, učí se v angličtině a samostatně, moc se nepotkáváme.
Jan Holub: Tuto školu bych doporučil každému, koho zajímá SW. O tom se tu dozví nejvíc a nejvíce se naučí. Nestuduje se tu ani HW, ani elektronika či čistá teorie, na to je lepší to ČVUT.
Martin Popelák: Je to pro lidi, kteří nechtějí být vědci, teoretiky, tady se naučí věci z oboru a zároveň budou znát ekonomiku, věci praktické pro podnikání, pro život. A k tomu bude umět programovat v nějakém jazyce. Prostě znalosti odtud jsou pro praxi, široké a všestranné, učíme se i prezentovat - super program je na nic, když ho neumíte prodat.
Jan Holub: Unicorn bude žádat o akreditaci na magisterské studium, takže po bakalářském stupni bychom pak mohli automaticky navázat, popřípadě přejít na jinou vysokou školu podobného zaměření.
Martin Popelák: Není to škola vysloveně pro ajťáky. Když se potkáváme na různých akcích s lidmi z firem, vyptávají se: je to tam fakt takové, jak se říká? Jo to je škola, za kterou stojí Vladimír Kovář! Už po půl roce může člověk pracovat, s programovacím jazykem Ruby jsem se setkal až tady, ale už s ním pracuji. Je jednoduchý, hned prakticky použitelný, fakt mě to baví.
Jan Holub: Bavil jsem se s člověkem z Oracle, zajímal se o to, jak to tu probíhá, jak se tu studuje. Tak povídám, jak to je, že je to tu fakt dobrý, pedagogové, kteří věci rozumějí. Byl jsem na přednášce IBM a jejich představa, jak se má učit IT, se přesně shodovala s tím, co my tu máme na transparentu u vchodu.
Praxe je nedílnou součástí studia
Martin Popelák: Maximálně se tu projevuje, že jsme firemní škola. Máme možnost praxe přímo v Unicornu (Vigour), pracujeme na informačním systému, je to normální práce na poloviční úvazek.
Jan Holub: Vigour ovšem není jediný partner, poskytující praxi studentům. Ostatní firmy se ale zatím rozkoukávají, např. Siemens už pro nás hledá uplatnění. Partnerů školy je víc a bude víc i nabídek.
Martin Popelák: Praxe je výborná věc, z mnohých fakult lidé takovou šanci nemají, a potom těžko shánějí místo. Ve Vigouru se pracuje dobře a i my jsme spokojeni. Naším nadřízeným je člověk z vyššího managementu. Můžeme řešit přímo s ním všechny problematické záležitosti. Je to v Unicornu normální pracovat přímo pod vysokým managementem, taková je tam struktura.
Efektivní využití elektronického vzdělávání
Martin Popelák: Všechny informace, přednášky či skripta, máme uloženy v informačním systému, který vyvíjí Unicorn, nemusíme nic kupovat, na portále se všechno aktualizuje, nemusíme to tisknout pokaždé znovu. Přístup do systému máme odkudkoli. Jsem třeba na horách, zapojím notebook, otevřu si web a studuji.
Jan Holub: Je tam i rozvrh zkoušek - zapisujeme se prostřednictvím systému - máme tu úkoly, prostě všechno... Je třeba to stále sledovat, číst novinky - i nové věci Unicornu (například internetový obchod - měla to být prověrka, zda to firma umí udělat, a stal se z toho regulérní obchod se zbožím). Jsou tam portály předmětů, zdroje informací pro studium.
Martin Popelák: Notebook je pracovní pomůcka pro studium na této škole, používám ho i při přednáškách. Ve stejném kalendáři je studijní rozvrh i schůzky s nadřízeným v práci, vše se prolíná.
Moderní a příjemné prostředí školy
Martin Popelák: Některým se nelíbí, že tu není kde zaparkovat nebo třeba že v některém z rohů místnosti není dostatečný signál Wifi. Takového druhu máme u nás starosti. Škola je báječně vybavená, je tu všechno, co ke studiu potřebujeme.
Zprostředkování zvýhodněného financování studia
Martin Popelák: Velmi lákavá je možnost stipendia, které se uděluje podle studijních výsledků - silver je pro 50 lidí s průměrem 1,5 a za včasné odevzdání prací, gold - to je pro prvních pět v ročníku, vyšší stipendium než silver. Teď máme tři se stipendiem gold, mají samé jedničky. Je tu bodový systém, sečtou se získané body, výsledky zkoušek - já jsem stipendium získal, takže u mě dobrý.
Jan Holub: Já o něj přišel, protože jsem nestihl semestrální práci z programování. Pořád byla spousta času, a pak najednou se ho nedostává. Na rozdíl od jiných škol nemáme index, ale kartičku namísto indexu - díky ní máme slevu na jídlo v "unicorní" restauraci, přístup do budov. Na školné je možnost získat půjčku od Komerční banky, která je partnerem školy. Jinak mi přispívají rodiče, ovšem za předpokladu, že jim to pak splatím, až dostuduji.
Martin Popelák: I moji rodiče jsou ochotni investovat, když jsem si to sám vybral a baví mě to. Teď pracujeme ve Vigouru, čekáme na první výplatu.
Podpora mimoškolních aktivit
Martin Popelák: Já jsem členem rady studentů vysokých škol. Studentská rada zaujímá postoj ke všem problémům studentů - jsou tam zastoupeny všechny vysoké školy, já tam zastupuji Unicorn College. Vyslechnu, o čem se jedná, informuju ředitele či rektora. Pak máme komoru soukromých vysokých škol - ta prosadila dost důležitou věc: studenti soukromých vysokých škol nepobírali ubytovací stipendia jako studenti škol státních, studentské jízdné jsme také neměli, to vše jsme si museli vybojovat. Panoval totiž názor, že když můžete platit školné, nepotřebujete žádné výhody. Další věc: soukromé vysoké školy nemají právo na grant na výzkum - teď se schválilo, že mohou být partnerem státní školy, chtějí-li něco zkoumat a získat na výzkum grant, ale samostatně nárok nemají. Státní školy se dívají na soukromé skrz prsty, že prý jim krademe peníze, které by mohly získat ony, a pak prý že máme špatnou kvalitu - někde to možná je pravda, ale určitě ne tady.
Silné zázemí společnosti Unicorn
Martin Popelák: Jako studenti Unicorn College jsme členy velké rodiny firmy Unicorn. Vladimír Kovář je sice ředitel, ale všichni ho oslovují Vláďo. Je tu velmi přátelská atmosféra, je to takový náš kamarád, táta. Prezentace projektu, kterou před ním máme mít, ale není žádná zábava, prezentujeme přece řediteli. Lidé z představenstva Unicornu nám přednášejí, jsou to přednášky o zkušenostech, s příklady z konkrétních úseků práce, žádná teorie, vyplatí se poslouchat.
Jan Holub: Jak si představujeme budoucnost? Spíš pracovat ve větší SW firmě jako SW architekt, než mít vlastní firmu.
Martin Popelák: IT specialisté jsou nedostatkové zboží, určitě najdeme uplatnění. Budeme hotoví pro praxi, nebudeme potřebovat další doplňkové vzdělávání ve firmě jako lidé z jiných škol. Unicorn College je opravdu to, co hlásají letáčky, připravuje lidi pro praxi. Zatím máme za sebou první semestr, budoucnost ukáže víc.
-
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist