Základy demokracie vznikly ve Starém Řecku. Demokratický systém nám zaručuje, že budeme vyslyšeni a můžeme svobodně vyjádřit názor, bez nebezpečí perzekuce. Čím složitější je firemní hierarchie, tím menší je prostor pro demokracii.

Jak tedy ve velké mezinárodní firmě s několikastupňovým řízením, přísnou centralizací dát prostor pro samostatnost a různorodost názorů?

Jak povzbudit lidi, aby se nebáli perzekuce a řekli svůj názor? Je to vůbec možné? Nejsou všechny moderní workshopy, teambuildingy a hodnocení jen nástrojem manipulace?

...

"Řekni mi, jaký styl řízení je nejvhodnější? Mám pocit, že jsem direktivní, netrpělivá a chaotická. Rychle lidem rozdám úkoly, zeptám se, zda rozumí. A raději všechno zkontroluji."

"Ty se ptáš, zda něco děláš dobře? Obyčejně mi zadáš úkol."

"Většinou nemám pochybnosti. Ale poslední dobou přibývají stížnosti na náš útvar i lidi."

"To je divné. Každý přece ví, co je smyslem jeho práce."

"Počkej, co to má společného se spokojeností?"

"Tak poslouchej..."

V naší rodině vládne autokracie převlečená do dobře ušitého marketingového kabátu. Na veřejnosti jsem hlava rodiny. Žena mi nespílá a děti jsou poslušné. Doma, ať řeknu cokoli, je vše dobré pouze tehdy, když se to líbí ženě a je to prospěšné dětem.

A tak když dcera řekla "tati, chci jít na premiéru Narnie a prince Kaspiana a ty půjdeš se mnou," protáhl jsem svůj vrásčitý obličej a řekl "samozřejmě, koťátko". Všiml jsem si souhlasného kývnutí své ženy s nepatrnou výstrahou "no proto!"

Druhý den jsem otevřel deník a našel obsáhlou recenzi filmu. Jako dospělý člověk si recenzí a kritiků nesmírně vážím, neboť nám pomáhají v našem rozhodování. Kritik film posoudil jako druhořadý, plný klišé a otřepaných efektů, bez nádechu výjimečnosti a s ubohou dějovou zápletkou.

Film ani diváky nenadchl, přišlo jich mnohem méně než na jiné premiéry. Výsledná známka - 50 procent mě nenechala na pochybách. Film je slabý. A já se začal bát, že moje dcera odejde nespokojená a odrazí se to ve špatné domácí atmosféře. V ní pak budu označen za pitomce, který předem věděl, že film je špatný a kino nezrušil.

Inspiroval jsem se tedy sponzory národního fotbalu, kteří pro VIP klienty připraví celodenní program nabitý rauty, přitažlivými průvodkyněmi a bohatým výběrem alkoholu. Je jedno, zda vyhrajeme, fotbal přestal být hlavním programem.

Zajistil jsem tedy dceři sympatického kamaráda, navštívil s nimi oblíbené rychlé občerstvení, nakoupil popcorn a coca-colu a lístky do poslední řady. Po filmu jsem měl připravenu návštěvu akvaparku a nakonec dárečky se symboly Narnie.

Film skončil a já se zeptal své desetileté dcery: "Tak co tomu říkáš?"

"Tati, bylo to skvělé! Půjdeme na to ještě jednou! Bylo to lepší než první díl."

"A proč se ti to líbilo víc?"

"Byla tam spousta vtipů a legrace, i když to bylo vážné. A taky tam bylo plno zvířat, to mám ráda."

A já si uvědomil, že kritik možná ztratil smysl své práce. Ve své dokonalosti, velikosti, odbornosti zapomněl, že nepíše pro další recenzenty a kritiky, ale pro nás, obyčejné lidi, kteří se rádi zasmějí a pobaví.

...

"Moji lidé ztratili smysl své práce? To je absurdní! Za ty peníze?"

"Ještě absurdnější je, že ji ztratili kvůli tvým nepřetržitým příkazům a hodnocením. Zadáváš jim úkoly bez vysvětlení, proč mají něco dělat a komu to prospěje. A oni to pak přenášejí na své lidi. Nediv se, že pro ně jsi zákazník ty a další manažeři, a ne opravdoví klienti."

...

Lidé žijí ve firmě jako v neviditelných klecích a jsou zmateni. Ztrácejí snadno cíle i smysl své práce. Podřizují se absurditám a nesmyslům. Nedivme se, když nejde o život, ale o pohodlně vydělané peníze.

Klientem se stává jejich nadřízený - bez ohledu na to, zda dělá svou práci dobře nebo špatně - hlavně, že je jejich šéf spokojen.

Po každé zásadní změně je nezbytné si sednout s týmem a položit si otázku: Komu sloužíme? Zaplatili by nám klienti, kdyby museli?

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist