Hitem mezi podnikateli v Polsku se v letošní sezoně stala letadla. Chodit na golf a jezdit limuzínou už nestačí k tomu, aby se člověk zařadil mezi smetánku. Trendem je vlastnit letadlo. V zemi jich houfem přibývá a pilotní kurzy prožívají skutečné obležení.

letadlo_oblaka_192x128.jpg"Čekají nás roky, kdy bude přibývat soukromých letadel, a to sportovních i dopravních," předpověděl v deníku Rzeczpospolita Jan Borowski, největší polský prodejce letadel.

Jeho firma J.B. Inwestment prodala od roku 1995 do roku 2005 devět letadel a jen za rok 2006 jich bylo pět a v následujícím roce už dvacet.

K boomu v oblasti soukromého letectví přispělo podle odborníků rozšíření schengenského prostoru bez vnitřních hranic mezi některými členskými státy Evropské unie. "Díky zásadám, které v schengenském prostoru platí, mohu vystartovat ze svého letiště v Konstancině a svobodně bez pasové kontroly letět třeba do Paříže," neskrývá nadšení Borowski.

630 soukromých letadel

V soukromém vlastnictví je nyní v osmatřicetimilionovém Polsku více než 630 letadel.

Většinou jsou to starší použité stroje v hodnotě od několika desítek do zhruba 100 000 dolarů za kus, ale například Leszek Czarnecki, ředitel finanční korporace Getin, si zakrátko převezme luxusní americké letadlo za zhruba 14,6 milionu dolarů.

Dvoumístná rakouská letadla (po 200 000 dolarech za kus), prý dobrá pro školení pilotů, koupil Dariusz Szpineta, ředitel společnosti Aviation Asset Management (AAM), jejímiž vlastníky jsou fandové létání.

Chloubou AAM je nyní nové letadlo za 5,6 milionu dolarů, velká luxusní větrná limuzína, která za hodinu a deset minut může převézt pětičlennou rodinu i s věcmi z Varšavy na lyžování do Švýcarska, za dvě a půl hodiny doletět s delegací do Moskvy nebo za hodinu převézt auditory z jihopolského Krakova do severopolského Gdaňska.

Szpineta, který sám pilotuje, pozoruje prý diametrální změny v přístupu k leteckým službám mezi podnikateli.

Šetří čas i peníze

Společnosti, které mají několik závodů rozmístěných v různých koutech Polska, rychle spočítaly, že pokud využívají vzdušného transportu, ušetří cenný čas manažerů a zahraničním hostům nemusí platit za ubytování.

Ředitelé firem mohou po přistání prakticky za pochodu vyřídit věci s evropskými partnery bez toho, aby museli počítat s hodinami na odbavení na letišti.

"Náklady dovozu skupiny podnikatelů do Stuttgartu i s návratem jsou okolo 5000 zlotých (37 000 korun)," přiblížil Szpineta. Víkendový výlet za golfem z Varšavy do Gdaňska přijde čtyři pasažéry na 1500 zlotých (11 000 korun). Člověk navíc ušetří nejen čas, ale i nervy v kolonách.

Firma Polindus, která má sídlo v Krakově a několik fabrik na výrobu mléka v celém Polsku, chce zkrátit cestu manažerům do nově budovaného podniku v Suwalkách na severovýchodě země.

Umožnit jim to má letadlo Diamond Twin Star za asi 400 000 dolarů. Výdaje na přelet se v tomto případě příliš neliší nákladů na cestu po silnici podnikovou limuzínou.

"Na západě Evropy je respekt vůči majitelům soukromých letadel větší, myslím, že u nás také poroste," uvedl Borowski.

Nejvýznamnější polští podnikatelé vlastní malá letadla a zaměstnávají několik pilotů. V poslední době se rozrůstá skupina třicetiletých top manažerů, mezi jejichž koníčky patří létání.

Letecké akademie ve Varšavě či Rzeszowě mají žně. Získání pilotního průkazu pro turistické létání stojí zhruba 25 000 zlotých (184 000 korun) a tříletý kurz pro profesionální létání ukončený certifikátem, vyjde na 150 000 (1,3 milionu korun) až 200 000 zlotých (1,5 milionu korun).