Poslední dvacetikilometrový úsek dálničního propojení Východ - Západ z bavorského Ambergu na Norimberk otevřeli včera německá kancléřka Angela Merkelová a český ministr dopravy Aleš Řebíček. Od dnešního odpoledne bude možné cestovat po dálnici z Prahy přes Norimberk a Paříž až ke španělským břehům Atlantského oceánu.

Nová dálnice Praha - Plzeň - Rozvadov - Amberg - Norimberk převzala jméno Via Carolina podle důležité silnice z doby panování císaře Karla IV. ve 14. století.

080911_03b.jpg

Na novém dálničním úseku se včera jako první objevily stovky běžců půlmaratonu, který odstartovala spolková kancléřka. Pro auta se dálnice otevře dnes v 16 hodin. Stavba posledního úseku dálnice A6 přišla na 168 milionů eur (téměř 4,2 miliardy korun). Začala v červnu 2004, ale byla několikrát přerušena.

D5 se tak stává první českou dálnicí, která plynule naváže na západoevropskou síť. Další dálniční propojení se sousedními státy se ale plánuje nejdříve na rok 2010.

Nejblíže dokončení je zřejmě zbývající část dálnice D8 směřující do Drážďan. Úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi přes České středohoří se kvůli žalobám ekologů zpozdil téměř o deset let, s další prodlevou však Ředitelství silnic a dálnic nepočítá.

"Některé soudní spory stále nejsou rozhodnuty, nicméně reálně se ohrožení termínu dokončení neobáváme," říká Jan Hoření z ŘSD.

Závěrečných šest kilometrů schází i dálničnímu propojení Česka s Polskem. Poslední úsek dálnice D47 z Bohumína se staví od dubna letošního roku a hotov by měl být, stejně jako D8, v roce 2010.

Pokud vše půjde podle plánů ŘSD, propojení českých dálnic se sousedními zeměmi by mělo být definitivně dokončeno v roce 2015. V tom roce plánuje ŘSD dostavbu zbývajících dvaadvaceti kilometrů brněnské R52, která by se na hranicích měla napojit na tah do Vídně. Kompletní pokrytí České republiky dálniční sítí by podle Hořeního mělo být hotovo v roce 2020.