Automobilky se v reakci na pokles odbytu pustily do velkých slev. Ty, které nezlevnily již koncem loňského roku, to udělaly od prvního ledna.

Nikdy nebyla k nákupu nového vozu lepší doba než dnes, kdy se výrobcům aut plní sklady. Lépe už prý ani být nemůže. "Současné slevy dostávají výrobce i prodejce na hranici přežití," míní prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Vlnu slev začala Škoda


Domácí prodeje mladoboleslavské Škodě začaly v druhé polovině roku klesat. Lídr trhu proto přistoupil k razantnímu seškrtání cen svých modelů. Něco takového se přitom roky nestalo a Škoda se naopak krok za krokem měnila z levné značky ve značku, která byla cenově mnohdy nad konkurencí.

"Někdo s něčím přijde a ostatní na to musí odpovídajícím způsobem reagovat," říká tajemník svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle něj zkrátka platí, že cenu stanovuje trh a to, jaká je po vozech poptávka a co dělá konkurence.

Vlna slev, kterou odstartovala Škodovka, zatím nekončí. Levnější jsou i Citroen, Ford, Honda, Hyundai, Mazda, Nissan, Peugeot, Seat i Volkswagen. Slevy navíc zdaleka nejsou jen symbolické.

Vůz Peugeot 4007 je o 110 tisíc levnější než dosud, a ceny tak začínají již na 679 900 korunách. Citroen rozprodává ze skladů své sedany modelové řady C4 o 110 a 142 tisíc pod svými ceníkovými cenami, což znamená zlevnění o čtvrtinu. Základní model se tak cenově dostal přibližně na úroveň nejlevnější Octavie.

Do podobných slev se pouštějí i ostatní. Nikdo si nemůže dovolit cenově vyčnívat nad ostatní.

"Ceny jsou na nejnižší možné hranici a stát by toho měl využít," míní Tunkl. Právě teď by podle něj měl podporovat obměnu vozového parku. "Je ten pravý čas na náhradu starých aut novými. Zatímco v Německu automobilové emise klesají, u nás rostou," dodává. Vláda by proto měla přijít s plánem, jak nákupy nových aut uspíšit, a to jak dotacemi či slevami na dani z přidané hodnoty.

Ceny sníží i odpočet DPH


Právě návrh, aby měli podnikatelé možnost odpočítat si DPH u jakéhokoliv vozu, je již na ministerstvu financí připraven. Pokud schvalování proběhne bez zádrhelů, mohou se firmy dočkat ještě dalšího zvýhodnění nákupu nových vozů. Možná i proto nyní s nákupem vyčkávají.

Proti nízkým cenám by teoreticky měla tlačit oslabující koruna. "Poptávka ale vysychá a v současné situaci není jiného zbytí než aby si celý řetězec automobilového průmyslu snížil marže," vysvětluje ekonom Patria Finance David Marek, proč jsou ceny dovážených aut při současných 27 korunách ze euro nižší, než když koruna dosahovala svých maxim.

Prodeje ovšem nyní neváznou jen u nových vozů. Hůře jdou na odbyt i ojetiny, a proto i jejich ceny klesají. Například zhruba o patnáct procent klesly ceny vozů v autobazarech ESA. Zlevňují i v AAA Auto. Zdražování během roku kvůli krizi nikdo neočekává.