Nehledě na dopad celosvětové ekonomické recese na Čínu zůstala šanghajská ekonomika stabilní a město si hodlá nadále udržet rychlé tempo ekonomického rozvoje. Vloni HDP Šanghaje vzrostl o 10 % a příjem do městské pokladny dosáhl v přepočtu 34,9 mld. USD, což byl meziroční nárůst o 13 %.

V tomto roce 60. výročí vzniku ČLR bude však přece jen těžší realizovat veškeré závěry 11. pětiletky. Přesto snahou je udržet růst HDP alespoň na 9 % (meziročně o 1 % méně) a zvýšení tržeb do městské pokladny o 6 % (13 % v roce 2008 ). Investice do ochrany životního prostředí by pak neměly být nižší než 3 % HDP. Plány hovoří i o nutnosti zdokonalit a optimalizovat industriální politiku Šanghaje, důraz je kladen na rozvoj nových clusterů služeb, servisních center a kancelářských prostor klíčových odvětví a na podporu malých a středních podniků. Zároveň je prioritou dokončení přípravy na světovou výstavu EXPO 2010.

Trendem jak v Šanghaji, tak i v dalších velkých čínských městech je pak vytlačování těžkého průmyslu dále na venkov a do centrální Číny. Po celém východním pobřeží existuje proto mnoho zvláštních ekonomických zón, nabízejících zvýhodněné podmínky pro zahraniční investice. Preferovány jsou v nich odvětví jako elektroprůmysl, farmacie, IT, environmentální technologie, logistika.

V samotné Šanghaji jsou nyní na vzestupu investice do oblasti služeb (turistický ruch, finančnictví, bankovnictví, poradenství, školství). Tyto oblasti jsou místní vládou zvýhodňovány.

Město se rovněž snaží přilákat více mezinárodních firem, kterým poskytuje zvýhodněné podmínky pro zřízení jejich regionálních ústředí pro Čínu či jihovýchodní Asii právě v Šanghaji. Hlavním cílem je totiž přeměnit Šanghaj na město Čtyř center (v oblasti ekonomické, finanční, obchodní a přepravní).

První kroky byly učiněny 9. ledna tohoto roku, kdy byl položen základní kámen nového finančního centra v oblasti Pudong. Ten se stane s rozlohou 50 000 čtverečních metrů šestou největší burzou cenných papírů na světě. Na šanghajské burze, jež je největší v Číně, je zaknihováno 864 společností s tržní hodnotou 1,46 bilionu USD.

Šanghaj chce být také mezi prvními městy, které obchoduje pouze čínskou měnu. Dochází k tomu poté, co vládní rada schválila používání juanu při obchodní výměně mezi provincií Guangdong, provinciemi delty řeky Yangtze a administrativními oblastmi Makaem a Hongkongem. Vláda tímto krokem sleduje upevnění postavení Šanghaje jako obchodního centra Číny a zároveň utvrzení pozice juanu při mezinárodních transakcích.

Nicméně s dopadem ekonomické recese na Čínu došlo k poklesu některých ukazatelů například u exportu průmyslové výroby. Za následek to mělo přijetí vládních opatření ke stimulaci ekonomiky v daňové oblasti a ohledně investic do pozemků. Rovněž byly odstraněny některé státní poplatky.

Tyto snahy jsou patrné také s ohledem na přesouvání investic do jiných, levnějších částí země. Ačkoliv oficiální statistiky tvrdí, že FDI zaznamenaly meziroční nárůst v lednu 2009 o 1,3 %, pozorovatelé upozorňují na pokles až o 32,7 %, a to na 7,54 mld. USD. Je to již čtvrtý měsíc v poklesu investic, který nastal poté, co jeden z největších světových výrobců počítačových čipů Intel Corp. oznámil možné uzavření závodu v Šanghaji s cílem přesunout výrobu do provincie Sichuan, kde jsou nižší náklady.

Navíc jsou v poslední době patrné případy protekcionismu ve vztahu k zahraničním firmám. Především ve výběrových řízeních jsou upřednostňovány domácí firmy či firmy, které mají joint-venture se zahraničními společnostmi.

Stoprocentním zahraničním dceřiným firmám je naznačováno, že bez místního partnera nemají šanci v tendru uspět. Taktéž vládní politika v oblasti dovozních cel a vratek DPH znevýhodňuje často zahraniční firmy, které chtějí vstoupit na čínský trh.

V obchodování s čínskými partnery je obecně třeba být opatrný a rozhodně nevěřit všemu, co o sobě zástupci místních firem tvrdí. Většinou přehánějí a často se stává, že se z výrobní firmy s nabídkou široké škály výrobků vyklube obchodní firma, která vlastní vývozní licenci a spolupracuje s řadou výrobních podniků. Doporučuje se proto každého vážného zájemce o obchodní spolupráci detailně prověřit. Možné je obrátit se kanceláře CzechTrade (Sanghai, Chengdu), zastupitelský úřad v Pekingu či na generální konzulát v Šanghaji.

Zájem českých firem o čínský trh je stále na vzestupu - je to však pro ně vzdálené teritorium se značnými kulturními a jazykovými rozdílnostmi. České firmy mají přitom rozhodně co nabídnout. Důležitá je ale příprava na ostrou zahraniční i domácí konkurenci a specifika čínského trhu (velké počáteční investice, časté cesty).

Výhodou je podpora státu v této destinaci. Například kanceláře CzechTrade spolupracující s řadou českých firem, ověřují kredit čínských podniků, organizují účast na stánku CzechTrade na místních veletrzích, poskytují analýzy trhu, vyhledávají potenciální obchodní partnery, oslovují čínské firmy a ověřují jejich zájem o obchodní spolupráci, zajišťují obchodní cesty firem do Číny, asistují u obchodních jednání, pomáhají českým firmám vypořádat se s kulturními a jazykovými rozdílnostmi, zajišťují překlady a tlumočení a poskytují i kancelář jako startovní místo.

Další výhodou v Šanghaji jsou již zmíněné plány rozvoje města, které obvykle navazují na množství probíhajících projektů.

Trvale roste význam oblasti služeb veřejnosti, tvořící 51,7 % HDP města. Podporován je rozvoj nových technologií, celkově výdaje tvořily vloni 2,5 % šanghajského HDP, přičemž nárůst patentů a grantů byl meziročně o 15 % a 26 % vyšší.

Investuje se do zlepšení čistoty ovzduší, tyto investice dosáhly vloni 3 % místního HDP. V souladu s ukončením třetího Tříletého akčního plánu na ochranu životního prostředí lze říci, že co se čistoty vody a vzduchu týká, Šanghaj dosáhla 89,6 % dne v roce čistoty podle státní normy I a II a 38% pokrytí zelení.

Obrovské investice směřovaly do infrastruktury, například na rozšíření druhého největšího světového kontejnerového přístavu Yangshan Deepwater Port s roční přepravní kapacitou 28 mil. TEU. Zprovozněn byl druhý terminál mezinárodního letiště v Pudongu. Obě šanghajská mezinárodní letiště Honqgiao a Pudong přepravila vloni 51 mil. pasažérů a přes 3 mil. tun zboží.

Pokračovala podpora výrobní sféry jako je Lingang Equipment Manufacturing Base, rozvojové zóny v Caojingu a urychlila se výstavba Changxing Island Shipbuilding Base.

Zvýšily se i loňské investice do zemědělství, meziročně o 27,2 %. Rozrostly se například obilní skleníky na ploše 53,4 km2 a zeleninové skleníky na ploše 26,7 km2.

Autor je ředitelem kanceláře CzechTrade v Šanghaji

 

Plány výstavby Šanghaje v roce 2009

- zahájení práce na výstavbě západní části přístavu Xiaoyangshan Island

- zrychlení prací při rozšiřování a renovaci mezinárodního letiště Hongqiao

- urychlení prací na výstavbě části vysokorychlostní vlakové trati Peking-Šanghaj a Šanghaj-Nanjing a přilehlých silničních cest s propojením na mezinárodní letiště Hongqiao

- dokončení práce na linkách metra č. 7, druhé části linek 8 a 9 a první fáze linky 11, což celkově dává 350 km metra navíc

- v silniční dopravě soustředění na propojení s letištěm Hongqiao a s jinými městy v oblasti delty řeky Yangtze

- urychlení výstavby vodních cest Jiangsu-Shanghai Outer Waterway a Hangzhou-Shanghai Waterway

- vytvoření 500 000 pracovních míst

- vybudování 48 příměstských zdravotních center a rekonstrukce 426 vesnických klinik

- urychlení výstavby Shanghai Oriental Sports Center, rekonstrukce Xujiahui Sports C - zahájení výstavby vysokorychlostní železniční tratě Šanghaj - Hangzhou

- naplňování 600denního plánu EXPO2010 v duchu motta "Lepší město, lepší život" (opravy fasád domů, zrušení nelegálních staveb atd.)

- zlepšení služeb pro turistický ruch, výstavba ubytovacích kapacit, rozšíření autobusových linek, cizojazyčné kurzy pro taxikáře