SkyEurope - letadloPři nákupu výhodné letenky na jarní výlet nebo letní dovolenou řeší teď mnozí Češi dilema, zda ji koupit od SkyEurope.

Stále více se totiž šíří spekulace, že druhý největší letecký dopravce z pražské Ruzyně SkyEurope brzy skončí. Podle několika zdrojů z leteckých kruhů mají obavy reálný základ - slovenská nízkonákladová společnost je dlouhodobě ve ztrátě, odsouvá splatnost půjčky, v lednu musela vrátit šest letadel leasingové společnosti a její mateřská firma už několikrát posunula zveřejnění auditovaných výsledků za loňský fiskální rok. Naposledy byl termín posunut na polovinu dubna.

Od ledna SkyEurope, která má základny kromě Prahy i v Bratislavě a Vídni, zrušila přes stovku letů. "V období od ledna do března jsme zrušili zhruba čtvrtinu letů. Zájem běžných lidí o cestování i pasažérů, kteří s námi cestovali za prací, byl menší. Zrušili jsme linky, ze kterých nám plynulo 80 procent naší ztráty a nedala se čekat nějaká větší obsazenost," vysvětluje Tomáš Kika, mluvčí SkyEurope.

Kvůli těmto problémům už přestaly se SkyEurope spolupracovat některé cestovní kanceláře.

"Pro letošní sezonu se SkyEurope nepočítáme. Poměrně velká nepravidelnost provozu této letecké společnosti nebyla v souladu s našimi požadavky," řekl HN Jiří Jelínek, šéf cestovní kanceláře Fischer. "V poslední době se začaly objevovat problémy s rušením letů, nejčastěji do Londýna, Amsterdamu a Benátek. Nabídku eurovíkendů se SkyEurope jsme se z toho důvodu rozhodli nadále nezařazovat," potvrzuje i Martin Lehký, ředitel cestovky Senator Travel.

Potíže s rušením letů mají podle mluvčího SkyEurope Kiky souvislost s ekonomickou krizí, která zasáhla i další letecké společnosti. Vedle menšího zájmu cestujících firma čelí i ztrátě image letecké společnosti s nejmladší flotilou, na které založila svou strategii, a hlavně výraznému zmenšení počtu letadel.

"Z toho nejhoršího jsme ale venku. Náhradní starší pronajatá letadla jsou pro nás výrazně levnější, a to nám pomáhá," říká mluvčí Kika.

Klíčová pro nejbližší existenci SkyEurope bude hlavně důvěra cestujících. Odborníci se shodují, že když firma vydržela přes zimu, dává jí to větší šance na přežití. Letní sezona je pro letecké firmy tradičně zdrojem největších výnosů.

Budoucnost SkyEurope je středem pozornosti lidí z branže delší dobu. "Platby pilotům se zpožďovaly už na podzim, a někteří proto odcházeli. Ta firma má ale "devět životů", jako zázrakem se peníze na provoz stejně jako v minulosti nakonec objevily," říká zdroj z letecké branže, který si nepřál být jmenovaný.

Majoritní akcionář firmy, fond York Global Finance II, poněkolikáté posunul splatnost půjček ve výši 25 milionů eur - na polovinu dubna. Fungování firmy je přitom závislé na tom, jak dlouho vydrží akcionářům trpělivost. "Nikdo neví, jak dlouho bude investor čekat s požadavkem na splacení dluhu. Může to přijít ze dne na den a v takovém případě se firma ocitne nad propastí," myslí si analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Nadějí pro aerolinky může být vstup nového akcionáře. Řecká investiční společnost SAPO letos v únoru přerušila jednání s britskou firmou Longstock o možném převzetí SkyEurope a podle dostupných informací pokračuje v jednání s fondem York sama.

Poslední údaje o firmě nejsou moc optimistické. Za únor SkyEurope přepravila necelých 161 tisíc pasažérů, což je o 37 procent méně než před rokem. Podle neauditovaných hospodářských výsledků za poslední tři měsíce minulého roku dosáhla ztráta SkyEurope kolem 13,6 milionu eur, což je o dva miliony eur více než před rokem. Podle předběžných hospodářských výsledků za finanční rok 2008 firma měla ztrátu 59,4 milionu eur. Ještě v polovině minulého roku přitom její vedení avizovalo, že po šesti letech ztrátového provozu začne SkyEurope vydělávat. Podle vedení hospodaření negativně ovlivnily vysoké ceny ropy a růst nabízené kapacity.

Pokles pasažérů bude pravděpodobně pokračovat, připouští mluvčí Kika. "To ještě neznamená, že se nám bude dařit hůře. Vozíme sice méně lidí, ale lépe platících. Jde o pasažéry, kteří přecházejí k nízkonákladovým aerolinkám od klasických kvůli nižším cenám," tvrdí.

Při nízkém vytížení letadel na úrovni necelých 75 procent ale není zisk aerolinek brzy moc pravděpodobný. Situaci komplikuje i příchod nízkonákladového dopravce Wizz Air do Prahy. Navíc přišla o postavení nejsilnějšího přepravce v Bratislavě.