Jejich výrobce, šestý největší producent lihovin na světě, italská Gruppo Campari, končí spolupráci s dosavadním českým distributorem a našel si nového prodejce. Obě značky dosud v Česku prodávalo vinařské a lihovarnické uskupení Bohemia Sekt. Místo něj dostane od středy šanci dvojka českého importního trhu, společnost Maxxium Czech. Tedy firma, jejíchž sto procent ve stejný den plně ovládne francouzský koncern Rémy Cointreau, majitel značek, jako jsou Metaxa nebo koňak Rémy Martin. Jde o giganta s ročním obratem 818 milionů eur a prodejem ve 150 zemích.

Střídání distributorů Campari a Cinzana je už druhým takovým pohybem na domácím trhu. Loni, když společnost Pernod Ricard koupila švédský lihovarnický gigant V&S, převzala česká dcera Pernodu, karlovarská Becherovka, tuzemský prodej Švédy proslavené Absolut vodky.

Gruppo Campari čeká, že prodej jejích značek v Česku teď posílí.

"Cinzano a Campari mají po posledních několika letech, kdy jejich prodeje na českém trhu víceméně stagnovaly, výrazný růstový potenciál. Jsme připraveni jej hned od nejbližších měsíců využít," říká generální ředitel Maxxia Czech Jiří Štětina. Ten zůstává i nadále v čele firmy, kterou nový vlastník od dubna přejmenuje na Rémy Cointreau Czech Republic. Maxxium v Česku bylo dosud součástí globální skupiny Maxxium Worldwide, ovládané světovými výrobně-distribučními giganty jako Rémy Cointreau nebo Jim Beam Brands Worldwide a The Edrington Group.

V prodeji importovaných lihovin se u nás ročně točí miliardy korun. Samotné Maxxium hospodaří u nás s obratem víc než 1,3 miliardy. Z toho zhruba 45 procent ukrajuje Metaxa, vůdčí značka portfolia Maxxia, do kterého patří i Jägermeister, bourbon Jim Beam, koňak Rémy Martin, rum Matusalem a další značky lihovin i vína.

Šéf Bohemia Sektu Josef Vozdecký přiznává, že ztráta značek Campari a Cinzano bude znamenat "určitý dopad" do celkových tržeb, které loni dosáhly 1,6 miliardy korun. Přesný podíl prodejů Campari a Cinzana Vozdecký neprozradil. Podle údajů majitele značek se v Česku ale loni prodalo na 630 tisíc litrů Cinzana a 117 tisíc litrů Campari. Bohemia prodávala Cinzano na našem trhu od roku 1999, Campari od roku 2005.

V případě prodeje importovaných lihovin panují jiné poměry než třeba u prodeje zahraničních aut. Lihoviny mají v konkrétní zemi vždy jen jediného distributora. "Můžete vykazovat sebelepší výsledky, ale váš osud je nakonec vždy odkázán na rozhodnutí vlastníka těch značek. Jen ten rozhoduje, kdo bude prodávat," vysvětluje situaci Vozdecký.

V Česku vládnou distribuci dovezených lihovin společnosti jako United Brands, Maxxium, Brown-Forman ČR, Berentzen nebo Pernod Ricard s tuzemskou Becherovkou. Některé značky distribuují i tuzemské likérky. Tak třeba božkovský Stock má u nás na starosti prodej whisky Tullamore Dew. Loni její prodej vzrostl o pět procent a Česko je pro tuto irskou značku po Německu druhým největším trhem na světě. Objem prodeje "tulamorky" ale Stock tají.

Zatímco spotřeba alkoholu vyrobeného v Česku celkově stagnuje, podíl dovozu lihovin od našeho vstupu do EU trvale roste. Před pěti lety představoval import z hlediska objemu asi 16 procent trhu, loni to bylo už přes 25 procent. Někteří dovozci soudí, že krize letos výrazně neovlivní dovoz zejména dražších značek. V případě domácí produkce mluví likérky o příklonu k lacinějším značkám.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist