Sociálním demokratům se nelíbí, že například šéf Českých drah Petr Žaluda dostává měsíční plat půl milionu korun. Žaluda to sám uvedl v rozhovoru pro HN, pak své platy zveřejnilo i celé vedení drah a přidal se i management České pošty.
Pro předsedu sociálních demokratů Jiřího Paroubka dosud platy šéfů polostátních firem nebyly tématem. Včera, krátce poté, co se tyto dlouho utajované informace částečně zveřejnily, oznámil, že se zasadí o razantní snížení mezd manažerů státních podniků.
"Co já vím, bere (šéf drah Žaluda) až pětkrát více než hejtmani. Neupraví-li svůj plat realitě, nebude Středočeský kraj poskytovat Českým drahám dotace," rozhořčeně prohlásil středočeský hejtman a zároveň poslanec ČSSD David Rath. Který mimochodem bere za obě funkce celý plat.
Buď Fischer, nebo já
Sociální demokraté teď budou chtít po úřednické vládě Jana Fischera, aby její ministři snížení platů prosadili.
Podle socialistů totiž odměny manažerů "byly nastaveny v době hospodářského růstu, a proto dnes neodpovídají ani stávajícímu stavu hospodaření těchto firem, ani ekonomické realitě". A pokud Fischerovi úředníci nezasáhnou, bude se problému prý věnovat osobně šéf ČSSD Jiří Paroubek.
Ostatně i on ví o vysokých platech své. "Nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?" vysvětloval před časem, že má dost příjmů, aby si mohl dovolit žít na jisté úrovni.
"Odmítám nařčení z populismu. Chceme provést audit odměn a podle toho zasáhnout. Navíc během krize je třeba hledat cestu k úsporám," vysvětloval místopředseda ČSSD Milan Urban.
Poslanci přitom mohli hledat úspory i jinde. Například mohli navrhnout, aby v rámci šetření přestaly státní firmy vyplácet odměny poslancům, kteří sedí v dozorčích radách státních firem. Někteří si přitom takto přivydělají i stovky tisíc korun ročně.
Nápad na snížení platů ve státních firmách ale původně nepochází z Lidového domu. Už na jaře s tím přišel ministr dopravy Petr Bendl z ODS, kterému se podařilo přesvědčit právě vedení Českých drah, aby si snížilo odměny o 15 procent.
"Je to trochu laciné, tím stát moc neušetří. Na druhou stranu je ale pravda, že platy v některých státních firmách jsou příliš vysoké a zejména pak jejich odměny, o kterých se veřejně vůbec nemluví. I proto s tím začali něco dělat už moji ministři. Ale hrát na tomto tématu stranickou populistickou hru mi připadá nesmyslné," reagoval na návrh ČSSD odstupující premiér Mirek Topolánek.
Šéfové státních firem včera nechtěli na Paroubkův návrh příliš reagovat. "Nepřísluší nám se k tomu nějak vyjadřovat," říká například generální ředitel Českých drah Žaluda.
A podobně mluví i ostatní. "Politický výrok pana Paroubka nebudeme komentovat," prohlásila i mluvčí Českých aerolinií Daniela Hupáková. Šéf aerolinek Radomír Lašák přitom na rozdíl od Žaludy nepovažuje za správné ani uvést výši své mzdy. "Jsem sice příznivec anglosaských poměrů, kde je zveřejňování podobných informací zvykem. Ale v Česku s ohledem na možnou závist a případné zneužití takové otevřenosti se tomu bráním," tvrdí Lašák.
Zákon? Stačí vůle
A jak chtějí socialisté platy regulovat? "Zákon na to není potřeba, je politická vůle. O snížení odměn by totiž rozhodla většina akcionářů v jednotlivých firmách, tedy valné hromady a dozorčí rady. Tam by stát prosazoval zájmy prostřednictvím svých zástupců," popisuje Urban cestu.
ČSSD pracuje i na dalších omezeních, už navrhli i zrušit takzvaný opční program pro manažery energetické firmy ČEZ. Díky němu si mohou manažeři firmy nakupovat za dobré hospodářské výsledky akcie firmy, ovšem za velmi výhodnou cenu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist